Carlijn Postma, een van de meest invloedrijke personen op het gebied van contentmarketing, noemt haar vakgebied “saai”. Ook andere marketeers nemen het woord steeds vaker in de mond. Onder Amerikaanse marketeers klinkt het zelfs dat dat B2B marketing gewoon “boring, too boring marketing” zou moeten heten. En dat terwijl we weten dat marketing nu net een saai bedrijven een stuk interessanter moet maken. Uiteraard nemen zij die woorden niet zomaar in hun mond en blijken ze zich in de praktijk vooral af te zetten tegen de oude marketingtechnieken. Je weet wel, die strohalm waar velen zich nog steeds aan vastklampen. Dat het ook anders kan? Natuurlijk wel! Onderstaande tips en voorbeelden bewijzen dat als geen ander.
# 1. Geef marketing aan de doelgroep
Op een creatieve manier jouw doelgroep bereiken? Niets beters dan hen zelf aan het werk te zetten. Marketingwedstrijden doen het steeds beter en scoren goed. Foto’s en video’s worden immers gretig gedeeld via sociale media, waardoor de klant het product of het merk zelf verkoopt. Voorwaarde is wel dat dat de prijs voldoende belangstelling opwekt en dat de wedstrijd op haar beurt creativiteit vergt. Neem bijvoorbeeld onderstaande wedstrijd van McDonald’s België.
# 2. Spot met het eigen merk
Memes doen het goed bij jongeren en dat mag geen toeval heten. Spot en zelfspot zijn hot. Wie zijn doelgroep kent, kent logischerwijs ook wat van zelfspot. Mocketing, noemen sommigen de combinatie. Het blijkt heerlijk te werken! Dat bewijst ook dit spotje van Dissolve.
# 3. Spendeer tijd aan jouw titels en slogans
Titels blijken cruciaal te zijn om aandacht te trekken. Dat weten niet alleen redacteurs, maar ook marketeers. Spendeer tijd aan titels die jouw producten eer aandoen en de nodige aandacht trekken. Geloof me vrij: “Once you pop, the fun won’t stop“!
# 4. Bied een blik achter de schermen
Bedrijven lijken al eens hun voeling met hun doelgroep te verliezen. Doelgroepen evolueren immers heel snel en laten zich maar moeilijk inpalmen. Toch bestaan er een aantal methoden om hen alsnog beter aan jou te binden. Openheid en transparantie blijken hierbij goed te werken. Dat bewijst ook onderstaand voorbeeld.
Via de website van Drukland.be krijg je immers een virtuele rondleiding door hun gebouw. Je ontmoet er de personeelsleden en merkt ook gekke taferelen op, zoals een personeelslid dat naast de koffiemachine een bordje ‘koffietijd’ in de lucht houdt. Uiteraard plaatst de volledige rondleiding hun kwalitatief drukwerk zo ook in de kijker, net zoals de jonge en hippe cultuur die ze graag uitdragen. Wandel vooral zelf even door het gebouw!
# 5. Kies voor een unieke samenwerking
Een bank die een wielergroep sponsort, dat zijn we intussen wel gewoon. Toch kan een unieke samenwerking nog steeds lonen. De voornaamste voorwaarde is en blijft dat het een creatieve insteek dient te kennen. Dat bewees Viagra bijvoorbeeld eerder al met haar Viagra Car. De ideale brandstof voor grootse prestaties…
Extra: Lees ook onze eerdere tips voor een sportieve reclame.
# 6. Ook mogelijk op lokaal niveau!
Ook een lokale bakker of een café kan creatief zijn marketing vormgeven. Dat is immers niet het alleenrecht van grotere bedrijven. Zelfs krijtjes op de stoep kunnen helpen om lokaal aandacht te verkrijgen. Natuurlijk mag het ook hier eens iets meer zijn. Wat dacht je bijvoorbeeld van een grote muurschildering in het centrum van de stad? Zeker als verfverkoper is dat een aanrader!
Vergeet tot slot niet: ga niet zomaar voor een enkele creatieve actie. Een goede balans blijft ook bij marketing heel belangrijk!