Er zijn zo van die auto’s die in sneltempo de harten van consumenten kunnen veroveren. De Audi A3 Berline, een berline die sportiviteit en stijl in een enkel model combineert, is daar een goed voorbeeld van. Maar lang niet alle auto’s die ooit van de band rolden, wisten door te breken. De Austin Princess is een voorbeeld van zo’n absolute flop, maar we zochten er nog twee andere voor je uit.
Austin Princess
De kans is groot dat de Austin Princess niet meteen een belletje doet rinkelen. Dit hoeft niet helemaal te verbazen, want deze lange berline uit 1975 werd even snel vergeten als dat het ontwikkeld werd. Deze auto had geen kofferbak en rekende op een voorwielaandrijving, wat in die tijd allesbehalve de standaard was. Het bouwde verder op de architectuur van de Mini en was in feite al te haastig in elkaar gestopt. Het was dan ook geproduceerd tijdens een periode waarin de fabrieken stillagen door de vele stakingen, waardoor men onder andere bij British Leyland op van alles en nog wat bespaarde. De auto werd in een recordtempo ontwikkeld en er schortte heel wat aan. Het plastic interieur en het roestgevoelige koetswerk getuigden niet meteen van een weldoordachte ontwikkeling. Uiteindelijk werden er in de periode tot 1981 zo’n 225.000 van gemaakt. De auto wordt vaak opgenomen in toptienlijstjes. Lijstjes met de lelijkste auto’s ooit, welteverstaan.
Audi A2
Ook de Audi A2 is een voorbeeld van een model dat allesbehalve een succes werd, hoewel het dat lot eigenlijk niet verdiende. De Audi A2 werd in 1999 op de markt gebracht. Het was een kleine vijfdeursauto met plaats voor vier of vijf passagiers. Het maakte gebruik van een aluminiumframe en het was een pluimgewicht. Een aantal modellen woog zelfs nog geen 900 kilogram. Alles aan de Audi A2 was ontworpen om weinig te verbruiken. De auto was aerodynamisch geoptimaliseerd en de ruimte werd optimaal benut. Vandaag de dag is dat allesbehalve bijzonder, maar eind jaren negentig was het dat wel.
De Audi A2 had dan ook alles in huis waar de hedendaagse consument naar op zoek is, maar het was zijn tijd te ver vooruit. De auto was duurder dan die van de concurrenten en dat gaf de doorslag. Tot 2005 werden er zo’n 176.000 stuks van geproduceerd. Ter vergelijking: van de Mercedes A-klasse, de grootste concurrent, rolden er in dezelfde periode meer dan 1,1 miljoen van de loopband.
Tesla Cybertruck
De Cybertruck van Tesla is ontworpen om onverwoestbaar te zijn en maakt gebruik van gepantserd glas. Maar tijdens de presentatie bracht een metalen bal wel heel eenvoudig schade aan het kogelwerende glas aan. Ook het design van de auto werd al snel gebruikt in allerlei internetmemes. Zelfs LEGO stak al de draak met het splinternieuwe speeltje van Tesla. Daarbovenop werd al snel duidelijk dat het in de aangekondigde vorm niet welkom zou zijn op de Europese markt. Uiteindelijk kon Tesla niet anders dan een kleinere Cybertruck ontwerpen die wel voldoet aan de eisen die gelden op de Europese markt. Het is nog niet duidelijk of en wanneer deze kleinere versie in Europa te zien zal zijn.