DELEN

De vakantieperiode is officieel begonnen en zoals elk jaar trekt de Vlaming weer massaal naar het buitenland. Spanje, Frankrijk en Italië zullen onze harten opnieuw weten te veroveren. En zoals elk jaar zal ook de telefoon van de pechbijstandsverzekeraar roodgloeiend zien. Het blijkt immers wel vaker eens mis te lopen. En soms ligt de dakkoffer aan de basis. Gebruik jij jouw dakkoffer voor een roadtrip doorheen Europa? Neem dan zeker deze 4 tips door.

# 1. Zorg voor een ideale gewichtsverdeling

Voor een optimale stevigheid is het belangrijk dat het gewicht goed wordt verdeeld. Dit doe je door de dakkoffer slim te vullen. De zwaarste spullen bevinden zich best tussen de dakdragers, terwijl de lichtere spullen zich in de uithoeken van de koffer bevinden. Lees zeker ook de handleiding van jouw dakkoffer na, want soms is een andere gewichtsverdeling aangeraden. Hiernaast let je ook op montage van de dakkoffer op het dak van jouw wagen. Monteer de dakkoffer steeds midden op het dak. Een meetlint is zeker geen overbodige luxe, zo ben je helemaal zeker van jouw stuk.

# 2. Beperk het gewicht in de dakkoffer

Wanneer het naar de kelder gaat, ligt een te zware lading wel vaker aan de basis. Er zijn immers verschillende grenzen waar je rekening mee moet houden. Elke dakkoffer heeft dan ook een maximaal draaggewicht. Het is belangrijk dat je deze grens niet overschrijdt. Maar let hiernaast ook op de maximale daklast van jouw wagen.

Hoe dan ook is het aangeraden om het gewicht op het dak te beperken. Het gewicht op het dak zal er immers voor zorgen dat de wagen zich anders zal gedragen. Daarom is het belangrijk om het zwaartepunt van de wagen zo laag mogelijk te houden. De zwaarste spullen bevinden zich dan ook in de auto en niet erop. Het is tot slot minstens even belangrijk om de spullen in de dakkoffer goed vast te maken opdat ze niet gaan schuiven. Ook dat kan immers het weg- en remgedrag beïnvloeden.

# 3. Pas je rijgedrag aan

Wanneer je een dakkoffer hebt geplaatst, zal jouw wagen soms anders reageren of aanvoelen. Daarom is het belangrijk om de snelheid te matigen. Op de Belgische autosnelwegen hoeft zich geen probleem te stellen en volstaat het om je aan de snelheidslimieten te houden. Maar ga dus zeker niet aan het racen op de Duitse Autobahn. Laat hiernaast ook abrupte stuurbewegingen achterwege en neem langzaam jouw bochten. Vergeet uiteraard niet rekening te houden met de extra hoogte van jouw wagen. Het kan immers niet de bedoeling zijn dat je het Franse tolpoortje molt. Tenzij je nog steeds wakker ligt van het WK in Rusland…

# 4. Verwijder de dakkoffer bij thuiskomst

Velen denken dat enkel het gewicht van de dakkoffer het rijgedrag beïnvloedt. Echter beïnvloedt ook een lege koffer het weggedrag. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de wijzigende luchtstromen en de grotere luchtweerstand. Blijf daarom niet nodeloos rondrijden met een lege dakkoffer maar haal hem bij thuiskomst meteen weg. Een extra voordeel? Zonder dakkoffer verbruikt jouw wagen minder. Hem tijdig opnieuw verwijderen is dus veiliger, beter voor het milieu én helpt jou te besparen. Reden te meer om ‘m zo snel mogelijk weer weg te halen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here