Net zoals ieder jaar staat de kerstperiode garant voor miljoenen kerstcadeaus. Onderzoek heeft bovendien ook uitgewezen dat het klassiek kerstpakket met levensmiddelen ook in 2018 allesbehalve afgeschreven is. Volgens onderzoekers van de Nyenrode Business Universiteit blijkt vooral de sociale band te primeren, ongeacht of het pakket nu aan vrienden wordt geschonken of het al dan niet afkomstig is van een bedrijf. Hierbij staat de emotie centraal en niet de waarde van het pakket in kwestie. Geen oninteressante informatie. Maar wat moet je nog weten over kerstpakketten anno 2018? Met onderstaande tips geef je vast een ideaal kerstcadeau!
Wat mag niet ontbreken?
Zij die een kerstpakket bestellen, kiezen over het algemeen nog steeds voor een pakket met levensmiddelen. Toch doen ook cadeaubonnen het in de Benelux steeds beter. De prijs van een kerstpakket kan al eens schommelen, maar meestal hanteert men een ondergrens van vijfentwintig en een bovengrens van vijftig euro. Dertig tot vijfendertig euro per pakket blijkt een ideaal gemiddelde te zijn.
De inhoud van het kerstpakket blijkt dan weer minder belangrijk te zijn. Toch wijst onderzoek erop dat standaard kerstpakketten het steeds minder goed doen. Een thematisch kerstpakket of gewoon rekening houden met persoonlijke voorkeuren, blijkt steeds belangrijker te zijn. Dooddoeners zijn glazen (breken al eens onderweg), films (willen we zelf kunnen kiezen) of reinigingsproducten (niemand wil een fles schuurmiddel bij kerst). Thematische pakketten hoeven bovendien niet winters te zijn. Denk maar aan een zomerse fruitpers met een vrolijk boekje boordevol inspirerende recepten en een zakje appelsienen.
Waar kan je een kerstpakket bestellen?
Ook in Vlaanderen kan je tegenwoordig overal wel kerstpakketten bestellen. De lokale supermarkt, de bakker, de slager of de wereldwinkel: allen hebben ze wel een eigen aanbod. Wie niet van huis wil, kan ook online een kerstpakket bestellen. Even googelen levert zo al snel meer dan 70.000 zoekresultaten op.
Wie dan weer graag van een optimale keuzemogelijkheid geniet, raadpleegt maar beter de Nederlandse markt. In Nederland geven werkgevers immers vaker kerstpakketten terwijl in België de alternatieven (een cadeaucheque, een fles champagne of een doosje pralines) het beter doen. Dat heeft uiteraard het aanbod bij onze noorderburen doen exploderen. Makro is er nog steeds de meest bekende leverancier. Makro kerstpakketten is nog steeds de meest bekende leverancier. Jaarlijks verkopen zij meer dan 1,5 miljoen kerstpakketten. Net over de grens kan je onder andere terecht in de showrooms te Best, Breda en Nuth. Uiteraard zijn er ook hier andere spelers die het heel goed doen. Vooral ngo’s springen steeds vaker op de kar.
Zelf een kerstpakket samenstellen?
Voor een bedrijf met enkele tientallen werknemers is dat vaak een stuk moeilijker, maar particulieren kunnen zeker hun kerstpakketten zelf samenstellen. In dat geval is het een stuk eenvoudiger om het kerstpakket te personaliseren en persoonlijke accenten te leggen. Zo kan je vertrekken van een standaardpakket en steeds een budget voorzien voor persoonlijke accenten. Het gebruik van streekproducten is hier altijd een aanrader. Ook een lokaal (kerst)biertje mag dus niet ontbreken.
Tot slot heeft onderzoek uitgewezen dat het combineren van koken en huiselijke gezelligheid het ook in 2018 heel goed zal doen. Door zowel voeding als non-food te combineren zou de gevoelswaarde van het kerstpakket immers gevoelig toenemen.