Catalogus marketing is een van de oudste voorbeelden van direct marketing, maar is nog steeds enorm relevant. Bij catalogus marketing worden er catalogi naar (potentiële) klanten verzonden. Men neemt de catalogus door en plaatst eventueel een bestelling. Het is nog steeds een heel effectieve manier om verkopen te realiseren. Steeds vaker vindt catalogus marketing ook online plaats. De catalogus wordt dan op de website geplaatst of per mail verzonden. Wil jij aan catalogus marketing doen? Neem dan zeker de onderstaande tien tips voor catalogus marketing door.
# 1. Blijf trouw aan de huisstijl
Wil je een catalogus maken? Dan is het belangrijk dat je trouw blijft aan je huisstijl, de stijl die je bijvoorbeeld ook gebruikt op je briefpapier, in je mails en op je website. Het gaat dan niet alleen om het design van de catalogus, maar bijvoorbeeld ook om de schrijfstijl en de manier waarop je eventuele productfoto’s aankleedt.
Bij catalogus marketing is het altijd belangrijk om consistent te zijn met de huisstijl, dit zorgt voor herkenbaarheid. Heb je geen huisstijl? Gebruik dan twee tot drie hoofdkleuren en twee lettertypes, zo wordt het niet te druk. Als je op zoek bent naar een mooie kleurencombinatie voor catalogus marketing kan je de website colorhunt.co gebruiken.
# 2. Zorg voor goede foto’s
Bij catalogus marketing zal je gebruikmaken van foto’s. Wil je een productcatalogus maken? Dan is dat al helemaal het geval. Hiervoor kan je stockfoto’s gebruiken of zelf foto’s (laten) maken. Over het algemeen zijn eigen foto’s aan te raden bij catalogus marketing.
Hoewel de foto’s niet al te groot zullen zijn, is het belangrijk dat ze van een voldoende goede kwaliteit zijn. Zorg er bovendien voor dat de kleuren niet afwijken van de werkelijke kleuren van het product. Gebruik je liever tekeningen voor catalogus marketing? Wees dan opnieuw trouw aan de huisstijl: zorg ervoor dat ze in de stijl van het huis zijn getekend en dat ze geen afwijkende kleuren bevatten.
# 3. Denk na over de paginagrootte
Je kan pas een product catalogus maken nadat je hebt nagedacht over het formaat. Dit zal namelijk bepalen hoeveel je op een pagina kan plaatsen. De keuze is uiteraard afhankelijk van verschillende factoren. Wil je bijvoorbeeld een PDF catalogus maken of wil je een productcatalogus maken om af te drukken? Deze afweging speelt een belangrijke rol. In het tweede geval zullen ook de drukkosten bovendien een rol spelen, net als eventuele kosten voor postbedelingen. Grotere stukken zijn vaak duurder om te bedelen. Durf ook te experimenteren met liggende of staande lay-outs. Catalogus marketing mag gerust ook creatief zijn.
# 4. Denk goed na over de opbouw
Een goede opbouw en paginaverdeling is een van de grootste uitdagingen bij catalogus marketing. Begin altijd met een template van een enkele pagina met een aantrekkelijke header. Bedenk hoeveel je op een pagina kwijt kan. Je kan bijvoorbeeld met twee kolommen werken en zo vier tot tien producten per pagina weergeven. Eenmaal je duidelijkheid hebt over het aantal producten per pagina, kan je een indeling maken van je catalogus. Er zijn verschillende manieren om je producten te ordenen: alfabetisch (niet aan te raden), per productgroep, per doelgroep, op basis van de toepassing en dergelijke meer. Een goede ordening is in ieder geval essentieel bij catalogus marketing.
# 5. Zorg voor een goede overgang en indeling
Ook goede overgangen zijn belangrijk voor succesvolle catalogus marketing. Nu kan je bijvoorbeeld per hoofdstuk een andere kleur gebruiken. Dit maakt het bladeren door de catalogus eenvoudiger en zorgt ervoor dat de overgang tussen de verschillende hoofdstukken duidelijker is. Duidelijkheid is heel belangrijk bij catalogus marketing. Andere manieren om de overgang eenvoudiger te maken: tussenpagina’s gebruiken (bijvoorbeeld met een mooie, grote foto) en werken met een inhoudstafel.
# 6. Schenk aandacht aan de teksten
Bij catalogus marketing is het belangrijk dat je weet hoe mensen door de catalogus bladeren. Het begint allemaal bij een vorm van oriëntering. Men scant (soms onbewust) hoe de catalogus is opgebouwd. Daarom is een goede opbouw van je catalogus zo belangrijk. Vaak kijkt men dan eerst naar de plaatjes en leest men pas nadien de teksten. Daarom dient het ook met de afbeeldingen goed te zitten.
Maar uiteindelijk zijn het de teksten die moeten overtuigen. Daarom moet er bij catalogus marketing veel belang worden gehecht aan de tekstuele content. Zorg voor goede (product)informatie die ook echt relevant is voor de lezer en toon de informatie die nodig is om een gefundeerde beslissing te nemen. Voor heel specifieke informatie kan je beter verwijzen naar je website.
Als je het moeilijk vindt om goede teksten voor je catalogus te schrijven, kan je een beroep doen op een copywriter. Dat is meteen ook een heel belangrijke tip voor catalogus marketing: durf taken uit te besteden.
# 7. Maak goede tabellen
Niet alleen teksten kunnen helpen om duidelijkheid te bieden, ook artikeltabellen zijn heel nuttig. Daarom spelen ze zo’n belangrijke rol bij catalogus marketing. Met een artikeltabel bied je bijvoorbeeld informatie over de verschillende varianten van een product en hun kenmerken. Eventueel kan je op dezelfde manier ook prijzen aan de catalogus toevoegen.
# 8. Maak het de lezer eenvoudig om contact op te nemen
Een van de doelen van catalogus marketing is dat de klant actie onderneemt, bijvoorbeeld door producten te bestellen, langs te komen in een showroom of contact op te nemen om een project te bespreken. Zorg er daarom voor dat het voor de lezer gemakkelijk is om dat te doen.
Neem duidelijke contactinformatie op, zodat de lezer je eenvoudig kan bereiken. Geef bijvoorbeeld aan in welke showroom men terechtkan, wat het adres is en wat de openingsuren zijn. Hoe duidelijker je bent, des te meer effect catalogus marketing zal hebben. Je kan ook een bestelformulier toevoegen waarop al een aantal persoonlijke gegevens zijn gedrukt. Dat maakt het voor de lezer nog laagdrempeliger om tot een bestelling over te gaan. En dat vergroot de kans op succesvolle catalogus marketing.
# 9. Creëer een persoonlijke sfeer
Catalogus marketing is meer dan alleen producten verkopen. Het is ook een ideale manier om een connectie met de klant te maken en om een meer persoonlijke kijk op het bedrijf te bieden. Maak daarom een aantal pagina’s vrij voor mooie sfeerbeelden van het bedrijf en schenk ook aandacht aan de bedrijfsachtergrond. Eventueel kan je ook werken met portretfoto’s van de medewerkers, indien zij daarmee akkoord gaan.
# 10. Vraag verschillende offertes op
Bij catalogus marketing gaat het er uiteraard om dat de catalogus ook de lezers bereikt. Laat je de catalogus drukken? Ga dan op zoek naar een goede drukker. Vraag verschillende offertes op en vergelijk prijzen. Kies echter niet meteen voor de goedkoopste optie, maar ga bijvoorbeeld na wat een iets duurdere drukker je te bieden heeft. Sommige drukkerijen bieden bijvoorbeeld ook een handige verzendservice aan. Dat maakt de catalogus marketing toch een stuk eenvoudiger. Uiteraard heeft uitbesteden ook een prijskaartje, dus dit is een afweging die je zelf dient te maken.