DELEN

Niet alleen biedt Bol.com zelf duizenden producten aan, ook derde verkopers mogen via haar website verkopen. Verkopen via Bol.com lijkt een eenvoudige manier te zijn om een groot doelpubliek te bereiken. En dat is zeker ook de waarheid, want als ondernemer kan je een mooie winst boeken door te verkopen op Bol. Daarnaast zijn er natuurlijk een aantal zaken waar je rekening mee hoeft te houden. Dat er aan verkopen via Bol kosten verbonden zijn, hoeven we waarschijnlijk niet te benadrukken. Maar er schuilen ook enkele andere addertjes onder het gras. Vooral deze 4 aandachtspunten neem je daarom maar best eens goed door.

# 1. Houd rekening met de kosten

Zoals eerder gezegd zijn er aan verkopen via Bol kosten verbonden. Enkel het plaatsen van artikelen maar niet het verkopen op bol com is gratis. Het gaat om een bemiddelingsbijdrage bij elke verkoop. Deze bemiddelingsbijdrage bestaat uit een vast bedrag en uit een percentage van de verkoopprijs. Hoe hoog die bemiddelingsbijdrage bedraagt, is afhankelijk van de productcategorie.

Wil je bijvoorbeeld boeken verkopen via Bol? Voor boeken verkopen via Bol gaat het om een vaste bemiddelingsbijdrage van € 0,83 (excl. btw) en een procentuele bemiddelingsbijdrage van 12,4% (excl. btw). Bij de verkoop van grootmeubelen is de vaste bemiddelingsbijdrage iets hoger (€ 2,48 excl. btw) maar is de procentuele bijdrage dan weer lager (10,7% excl. btw). Door de hogere prijszetting zal boeken verkopen Bol echter minder opbrengen dan de verkoop van grootmeubelen. Wat de bemiddelingsbijdrage betreft, wordt in België geen btw in rekening gebracht (intracommunautaire dienst).

Houd bij het bepalen van de verkoopprijs en de winstmarge al rekening met de kosten die bol.com in rekening brengt. Ook een marge voor verzend- en retourkosten breng je maar beter in rekening.

Lees ook: Hoe bereken je de verkoopprijs van jouw producten?

# 2. Eigen webwinkel? Opletten geblazen

Verkopen via Bol.com is vooral een goed idee indien je over een fysieke winkel beschikt en jouw verkoop ook online wilt brengen. Beschik je zelf reeds over een eigen webwinkel? Dan wordt het al lastiger. Wanneer je een Bol verkoopaccount aanmaakt, ga je immers akkoord met de voorwaarden van Bol.com. Zo moet je jouw producten via Bol verkopen aan dezelfde prijs als in jouw webwinkel waar je geen bemiddelingsbijdrage moet betalen.

Lees ook: Je webshop groeit uit zijn jasje, wat nu?

Daarnaast sta je Bol.com toe om gegevens te verzamelen. Blijkt een bepaald product goed te verkopen? Dan staat niks Bol.com in de weg om het product zelf aan te bieden. Uiteraard kan het dat aan scherpere prijzen doen, want het kan nu eenmaal betere prijsafspraken afdwingen. Het resultaat? Zowel in jouw eigen webwinkel als in jouw Bol verkopersaccount wordt jou de das omgedaan. Let dus goed op want door te verkopen op Bol versterk je een concurrent.

# 3. Let op voor Nederlandse btw-plichtigheid

Door te verkopen via Bol.com verkoop je niet alleen aan Belgische maar ook aan Nederlandse klanten. Wanneer jouw Nederlandse verkopen via Bol.com vervolgens een omzet van € 100.000,- overschrijden, word je in Nederland btw-plichtig. Je moet met andere woorden ook daar btw betalen. Dat is toch iets wat veel verkopers niet weten en waar Bol.com eigenlijk niet over informeert. Recent werden nog 171 Nederlandse verkopers om dezelfde reden door de Belgische fiscus op de vingers getikt en toen had Bol.com België enkel het volgende te vertellen: “Als intermediair is bol.com niet verantwoordelijk in het attenderen van ondernemers op geldende wet- en regelgeving.

Zorg er met andere woorden voor dat je goed weet waar je aan begint en laat je zeker informeren.

Lees ook: Verkopen in en uit de winkel: wat zegt de wetgeving?

# 4. De bijzondere economische realiteit van Bol.com

Bol.com noemt zich de winkel van ons allemaal. Klantvriendelijkheid draagt het hoog in het vaandel en eigenlijk doet Bol ook nooit moeilijk. Retourneren gaat eenvoudig en vlot. Maar bovenal is het ook gratis. Die soepele voorwaarden dringt het echter ook op aan zijn verkopers. Dat alles zorgt voor een extra aandachtspunt, want de retourcijfers en -kosten lopen bij Bol.com hoger op dan wat je misschien van jouw eigen webwinkel gewoon bent. Die kosten moet je bovendien ook nog eens zelf dragen, wat ernstig aan de winstmarge kan knauwen. Houd er bovendien ook nog eens rekening mee dat jouw producten op Bol.com niet duurder mogen zijn en je staat al snel voor een pijnlijke realiteit: via Bol com producten verkopen kan zelfs verlieslatend zijn!

Weet tot slot dat Bol.com ook sterke prijsafspraken oplegt. Zo moet je niet alleen een gelijke prijs hanteren, maar moet jouw prijs ook competitief zijn. Hiervoor maakt men de vergelijking met de gemiddelde marktprijs voor het product. Wil je via Bol tweedehands verkopen? Ook dan moet het verschil met nieuwe producten voldoende groot zijn.

Is zakelijk verkopen via Bol.com dus geen goed idee?

Dat zal je mij dan weer niet horen beweren. Verkopen via Bol.com heeft zeker een aantal voordelen te bieden. Maar net zoals jij winst wilt maken, is dat ook voor Bol.com het geval. Zij hebben natuurlijk het recht om zichzelf een intermediair te noemen en hun verplichtingen te beperken. Vanuit hun visie is het maar logisch dat ze hun eigen belangen naar voren schuiven en de verantwoordelijkheid bij de derde verkopers leggen. Als ondernemer is dat per slot van rekening wat ook klanten, zakenpartners en financiële diensten doen.

Het belangrijkste is dan ook dat je goed voorbereid bent en nagaat welke producten je al dan niet zal verkopen via Bol.com. Kies een geschikte verkoopprijs of, indien dat niet mogelijk is, ga de producten niet verkopen op Bol. En volg tot slot de fungerende wet- en regelgeving goed op, want dat is en blijft jouw verantwoordelijkheid. Is er aan deze voorwaarden voldaan? Dan is verkopen via Bol.com wél een goed idee.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here