DELEN

Een event sponsoren is interessant voor zowel de ondernemer als de organisator. Je kan zowel een klein en lokaal event sponsoren als een groot event sponsoren. Als zo’n evenement aansluit bij je doelgroep en doelpubliek, kan een event sponsoren wel heel interessant zijn. Dat komt natuurlijk omdat je er altijd wel wat publiciteit voor in ruil krijgt. Er zijn natuurlijk nog andere redenen waarom een event sponsoren of de sponsoring van goede doelen zo interessant is. We lijsten de vier voornaamste redenen voor je op.

Event sponsoren en van publiciteit genieten

Bij een event sponsoren zal je altijd wel wat publiciteit in ruil voor de sponsoring krijgen. Je logo wordt bijvoorbeeld groot uitgehangen, is op de placemats terug te vinden of wordt weergegeven op sociale media. In ieder geval kom je in de schijnwerpers te staan. Als dat niet meteen in extra klanten resulteert, zal een event sponsoren in elk geval voor extra naamsbekendheid zorgen.

Natuurlijk is het bij evenementen-sponsoring wel belangrijk dat je nagaat of je door het event te sponsoren je doelgroep kan bereiken. Denk daarbij wel verder dan je klanten. Als onderneming die vooral naar China exporteert, kan een event sponsoren van de lokale voetbalploeg toch interessant zijn. Want daar vind je misschien wel de droomwerknemer waar je naar op zoek bent!

Extraatjes in ruil voor het sponsoren

Sommige organisatoren doen iets extra voor de mensen die hun event sponsoren. Je krijgt bijvoorbeeld gratis tickets om eens naar de wedstrijd te komen kijken of je mag gratis komen eten op het eetfestijn. Leuk en lekker, zeker doen! Dat maakt een event sponsoren er uiteraard extra interessant op, zeker als er ook andere sponsors te vinden zijn en je het event kan aanwenden om vrolijk te netwerken. Bij voorkeur staan die extraatjes wel niet op de factuur die men je bezorgt, want anders kan dat fiscale gevolgen hebben.

Sponsorgeld is fiscaal aftrekbaar

Fiscaal gezien is een event sponsoren erg interessant als je er publiciteit voor in ruil krijgt. De vereniging zal dan een factuur opstellen en daarop 21% btw berekenen. Deze factuur is aftrekbaar en de btw kan je recupereren, op voorwaarde dat je kan aantonen dat je daadwerkelijk publiciteit in ruil hebt gekregen. Bewaar dus zo’n mooie placemat of stel een sponsoringsovereenkomst op waarbij het een en ander op papier staat. Met dat contract weet je dat de tegenpartij zich aan de afspraken moet houden en kan je bewijzen voorleggen aan de fiscus. Die laatste vindt dat erg fijn.

Goede doelen sponsoren en bouwen aan een mooie reputatie

Ten slotte is een event sponsoren ook interessant als je een bepaalde reputatie wil opbouwen. Door een event te sponsoren, kan je bijvoorbeeld aantonen dat je lokaal betrokken bent. Goede doelen sponsoren toont dan weer aan dat je een hart hebt voor het milieu, de mensenrechten, de diertjes en dergelijke meer. Hierdoor bouw je aan een goede reputatie bij je klanten, je leveranciers, je werknemers en talloze andere actoren. Je merkt het: een goed doel sponsoren levert bedrijven veel op! Met een gelukje houd je er ook nog een goed gevoel aan over.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here