Belevenismarketing zorgt ervoor dat producten of diensten tot de verbeelding van consumenten spreken. Belevenismarketing focust op de emotionele behoeftes en het betrekt de consument bij het merk, zonder meteen ook producten op te dringen. Belevenismarketing is overal om ons heen. Want water lest niet gewoon dorst, maar het komt rechtstreeks uit een Ardense waterbron waar het duizenden jaren was opgeslagen. Het baant zich een weg doorheen talloze lagen mineraalgrond en, terwijl het uiteindelijk zijn vrijheid tegemoet druppelt, streelt het de zachte vacht van een snoezig hertje dat huppelt onder de eerste zonnestralen van het jaar.
Ja, marketeers weten zelfs van water een belevenis te maken waarmee we ons verbonden voelen. Laat staan dat belevenismarketing voor jouw winkel dus niet mogelijk zou zijn. Waarom je dat zou doen? Daar zijn vier heel goede redenen voor.
# 1. Belevenismarketing maakt de prijs minder belangrijk
Wanneer we in een winkel een product willen kopen, maken we steeds een aantal afwegingen. We bekijken het zorgvuldig en gaan na of de prijs wel in verhouding staat met de voordelen die het product levert. Wanneer we daarentegen een emotie kopen, gaan we veel minder zorgvuldig te werk. Zo zijn er maar weinig mensen die verschillende offertes opvragen bij begrafenisondernemers of die de prijzen van de pakketten tot in de kleinste details uitspitten. Nee, bij een begrafenisondernemer koop je een afscheidspakket. En over het prijskaartje achter een emotioneel afscheid, denken we liefst niet al te veel na. Een trend die ook marketeers begrepen hebben en naar de andere uithoeken van de markt gebracht hebben. Handig, want zo weet belevenismarketing zichzelf terug te verdienen.
# 2. Belevenismarketing bouwt een band met de klant
De hedendaagse consument is een ontrouwe klant. Hij hobbelt van winkel tot winkel, vergelijkt prijzen en straft je ongenadig af wanneer het niet goed is. Belevenismarketing countert dat. Ben je bijvoorbeeld ooit al eens een winkel van Rituals binnengewandeld? Alles is er op zo’n manier gepresenteerd dat het je meteen bij het product laat betrekken. Opschriften zoals “Your soul. Your rituals” maken het verhaal persoonlijk. In alle opzichten laat men er je de producten op een emotioneel niveau ervaren. Door je bij het product te betrekken, zal je het minder snel vergeten, bouw je een band op. Het resultaat? Je zal minder snel naar een andere winkel hoppen. Of zoals ene Benjamin Franklin het ooit verwoordde: “Tell me and I forget. Show me and I remember. Involve me and I understand.” Betrek klanten bij je merk of product en ze begrijpen zelf de meerwaarde ervan. Kijk bijvoorbeeld even naar Apple wiens producten zichzelf lijken te verkopen, ook zonder flyers in de bus of reclamespotjes die je dag in dag uit overstelpen. Uiteraard moesten ze wel eerst jarenlang bouwen aan de merkbelevenis waarmee velen zich tegenwoordig verbonden voelen.
# 3. Belevenismarketing doet kopen
In de praktijk heeft belevenismarketing zijn strepen al meermaals weten te verdienen. Winkels en ketens die inzetten op emoties en van een winkelbezoek een belevenis maken, zien hun omzet sterk stijgen. Niet voor niets houdt Ikea haar belevenisrestaurants open, ongeacht het feit dat ze over het algemeen niet winstgevend zijn. En niet voor niets geeft de Red Bull Air Race de omzet van dat bedrijf vleugels.
Toch hoef je lang niet zo ver te gaan. Onderzoek heeft bijvoorbeeld uitgewezen dat ook bijpassende achtergrondmuziek de omzet laat verhogen, net zoals wanneer bedrijven aan specifieke acties van goede doelen worden gelinkt. Ook dat zijn opties om belevenismarketing naar de kleinere winkels te brengen.
# 4. Belevenismarketing genereert gratis aandacht
De Glamour Stilettorun of Jupiler die zich even Belgium noemt en zo raakvlakken zoekt met miljoenen voetbalsupporters, ze hebben alle twee iets gemeen: ze mogen rekenen op heel wat media-aandacht. Een gunstig neveneffect, want zo wordt je merk of winkel uitgesmeerd in verschillende kranten en op digitale websites, wat vaak ook een boost kan zijn voor de domeinwaarden van je website. Dergelijke voordelen krijg je er gratis bij. Een groot verschil met pakweg flyers verdelen. Kies je ervoor om een lokaal event te hosten? Maak dan ook even een persbericht en nodig journalisten uit. Op die manier passeert belevenismarketing twee keer aan de kassa. Weet anderzijds wel dat het effect van belevenismarketing zelden goed te voorspellen valt. Neem budgettair dus ook niet al te veel risico’s.