DELEN

Al sinds 1999 mogen ook advocaten reclame maken. De deontologie legt dan wel een aantal beperkingen op, maar zelfs daarmee rekening houdende lijkt het alsof sommige advocaten nog nooit van marketing hebben gehoord. En dat terwijl advocaten er echt wel de vruchten van kunnen plukken. Vooral in content marketing gaat er veel potentieel verscholen. Maar dan moet je wel met een aantal zaken rekening houden.

Lees ook: Internet voor ondernemers: waar moet je op letten?

# 1. De balans vinden tussen content marketing en deontologie

Voor een advocaat is het actief ronselen van cliënteel verboden. Je mag dus niemand betalen in functie van het aantal aangeleverde cliënten. Affiliateprogramma’s zijn met andere woorden niet toegestaan, maar advertenties in de krant wel. Ook vergelijkingssites zijn in principe toegestaan, op voorwaarde dat je niet betaalt per geronselde cliënt. In geval van een vast maandbedrag, zoals dat bij Jureca het geval is, is er geen probleem.

Advertorials en content marketing via de eigen website kunnen met andere woorden door de deontologische beugel. Wel moet je nog steeds met een aantal deontologische regels rekening houden. Zo mag je bijvoorbeeld niet uitpakken met slaagpercentages, het aantal procedures of met toegekende schadevergoedingen. Ook mag je niet zomaar de identiteitsgegevens van je cliënten via je blog ten grabbel gooien. Dat is voor jou misschien wel logisch, maar indien je een copywriter inschakelt, geef je die regels toch maar beter even mee.

# 2. Content marketing is schrijven in functie van je doelgroep

Advocaten die wel inzetten op content marketing, doen dat vaak verkeerd. Hun blog beperkt zich dan tot het bespreken van een opmerkelijke uitspraak. Interessant voor andere juristen, maar niet voor het cliënteel dat daar toch niet meteen het belang van inziet. Pas op: uitspraken bespreken kan perfect. Maar schrijf dan over een algemeen thema en laat verschillende uitspraken je betoog vergezellen.

Bovenal is het belangrijk om goed te weten wie je doelgroep is en waar hun interesses liggen. Focus je op twintigers? Schrijf dan over thema’s zoals huisdieren in een gehuurd appartement. Focus je je op dertigers? Dan schrijf je over de problemen waar ze tijdens het bouwen mee te kampen kunnen krijgen. Geen saaie bespreking van de wet Breyne, maar een sappig geschreven artikel over een praktische juridische vraag. In de praktijk laat je daarom best even een content marketing strategie opstellen door een gespecialiseerd marketingbureau, want dat maakt het toch veel eenvoudiger.

 # 3. Kies de juiste kanalen voor je content marketing strategie

Net zoals je je tekst afstemt op jouw doelgroep, doe je dat ook voor de kanalen waarop je de content gaat verspreiden. Met een artikel in het Nieuw Juridisch Weekblad zal je niet meteen de grote massa bereiken. Dat is goed om je bij confraters en studenten in de kijker te zetten, maar ook niet meer dan dat. Een eigen blog helpt alvast om het grote publiek te bereiken, net zoals advertenties op derde websites. Ook hier stem je het best even af op je doelgroep. Jongeren hechten bijvoorbeeld meer belang aan sociale media, waarvoor je een aparte strategie hanteert, dan ouderen die nog de fysieke krant lezen.

# 4. Meten is weten

Content marketing moet voortdurend worden bijgestuurd. Al doende leer je welke content het goed doet bij je doelpubliek en voor betere zoekmachineresultaten zorgt. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor de toevoeging van linkjes, afbeeldingen of video’s. Door voortdurend de impact te meten, stuur je je content marketing strategie eenvoudig bij. En zo boek je steeds grotere successen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here