Medewerkers ontslaan is wellicht geen favoriete bezigheid, maar soms is een medewerker ontslaan de enige optie. We mogen nu eenmaal niet vergeten dat niet-passend personeel ontslaan minstens even belangrijk is als juiste medewerkers aanwerven. Hoewel een medewerker ontslaan nooit prettig zal zijn, kan je wel het een en ander doen om een medewerker ontslaan zo pijnloos mogelijk te laten verlopen. Daarom deze vier werken nemer ontslaan tips.
# 1. Geef de ontslagen medewerker inspraak
Vooraleer je overgaat tot het ontslag van personeel zijn er soms al heel wat frustraties geweest. Bovendien zal een medewerker ontslaan je ook nog eens geld kosten en moet je een vervanger zoeken. Laat de frustraties op het moment van het ontslag van personeel nooit overheersen. Realiseer je dat een vertrekkende medewerker nog steeds een ambassadeur is van het merk en het bedrijf, waardoor hij wellicht met anderen zal spreken over zijn ervaringen. De manier waarop de samenwerking is beëindigd, speelt dan een belangrijke rol.
Lees ook: Een arbeidsovereenkomst beëindigen: zo doe je dat
Ook bij een ontslag op staande voet is het belangrijk dat medewerkers ontslaan waardig gebeurt. Vraag bijvoorbeeld wat het ontslagen personeelslid zelf wil. Wil hij afscheid nemen van zijn collega’s of liever niet? Wil hij liever na de kantooruren zijn bureau leegmaken dan voor de ogen van al zijn collega’s? Het zijn vragen die je mag stellen en de ontslagen medewerker mag hier gerust inspraak in hebben. Geef de ontslagen medewerker ook zijn zegje en bied de ruimte om zijn kant van het verhaal te brengen, zonder dat dit in oeverloze discussies hoeft te resulteren.
# 2. Maak van werknemers ontslaan een moment van kansen
Voorafgaand aan medewerkers ontslaan, is het wenselijk om ze kansen te geven om zich te herpakken, maar de kansen hoeven niet per se te eindigen na het ontslag. Misschien heeft de medewerker dan wel geen toekomst meer bij het bedrijf, maar dit wil nog niet zeggen dat je zijn verdere kansen moet ontnemen. Je kan gerust aangeven waar zijn of haar sterke punten liggen en de medewerker adviseren over toekomstige carrièrekeuzes. Ook kan je aangeven dat je later best een aanbevelingsbrief wil schrijven. Het maakt medewerkers ontslaan veel minder pijnlijk omdat er wordt nagedacht over de toekomst en je niet non-stop stilstaat bij wat verkeerd is gegaan.
# 3. Zorg voor een duidelijke en eerlijke communicatie
Of het nu gaat om een persoon ontslaan met een vast contract of om een zieke medewerker ontslaan: niemand heeft er nood aan dat je rond de pot blijft draaien. Als een medewerker niet bij de organisatie past of gewoon niet de benodigde capaciteiten heeft, moet je dat zeggen. Je mag het probleem benoemen en hoeft het niet te verbloemen. Het is wel belangrijk om niet alleen met de vinger te wijzen, maar om ook eigen fouten toe te geven. Ga je over tot een medewerker ontslaan omdat hij niet de benodigde capaciteiten heeft, dan heb je wellicht slecht gescreend of hier vooraf onvoldoende aandacht aan geschonken. Ook dat maakt een medewerker ontslaan minder pijnlijk.
Lees ook: Wat moet je invullen op het C4-formulier?
# 4. Zorg voor een kort en efficiënt ontslagproces
Medewerkers ontslaan is niet leuk en laat het dus niet langer duren dan nodig. Wees duidelijk over je beslissing en de reden. Zorg ervoor dat je voorbereid bent en dat alle documenten in orde zijn. Noteer vooraf ook de belangrijkste punten van het ontslaggesprek zodat je later niet meer op het gesprek moet terugkomen. Maak meteen ook een aantal praktische afspraken en noteer alles op papier. Voor de ontslagen medewerker is het namelijk een ingrijpend moment en het is logisch dat hij misschien iets vergeet. Dan is het sympathiek als jij de gemaakte afspraken nog even op mail zet zodat hij ze later opnieuw kan bekijken.