DELEN

Steeds meer ondernemers gebruiken Instagram zakelijk. Eigenlijk hoeft dat niet eens te verbazen, want terwijl socialemediakanalen als Facebook het in onze contreien steeds moeilijker krijgen, zit Instagram in de lift. Waarom voor jouw marketing Instagram kiezen? Omdat marketing via Instagram helpt om jouw doelpubliek aan te spreken. Indien jouw doelgroep er natuurlijk zit, want het plaatselijk stukadoorbedrijf zal niet echt voordeel halen uit Instagram marketing. B2B Instagram marketing is eigenlijk nooit echt een goed idee. Maar wil je daarentegen vooral vrouwen in de leeftijdscategorie 20 tot 35 jaar bereiken? Dan is marketing via Instagram wél een goed idee. En dan lees je maar beter deze vier tips voor succesvolle Instagram marketing.

# 1. Goede beelden voor marketing op Instagram

Op Instagram draait het allemaal om de kiekjes. Voor succesvolle Instagram marketing moeten foto’s dan ook de doelgroep aanspreken, voldoende scherp zijn en ook nog eens inspireren. Maar daarnaast moeten ze ook een verhaal vertellen. Nu kan je dat laatste op verschillende manieren doen. Zo kan je bijvoorbeeld quotes aanbrengen of kan de afgebeelde scene ook zelf een verhaal vertolken. En ja, creatief zijn doet het natuurlijk ook goed.

Neem bijvoorbeeld volgende post van Coca-Cola die mooi inspeelt op Valentijnsdag, maar ook op de grootste supermaan die net dan het nieuws domineerde. Dat is pas een verhaal vertellen!

# 2. Instagram marketing is consistent zijn

Op sociale media spreken we van volgers. En volgers willen net zoals een kudde schapen ook wat te volgen hebben. Bij Instagram marketing hoor je je dan ook te gedragen als een herdershond die jouw volgers dag na dag in de juiste richting stuurt. Plaats daarom elke dag opnieuw een bericht, maar wees ook consistent in wat je meedeelt. Spreek dezelfde doelgroep op dezelfde manier aan en breng een doorlopend verhaal. Doe je dat niet? Dan raken jouw volgers in de war. En dan dwalen de volgers af. Doe je dat wel? Dan bouw je een band op met jouw volgers en heb je jouw schaapjes op het droge. En dan zal de afdeling marketing Instagram omhelzen, neem dat maar van me aan.

# 3. Instagram marketing als onderdeel van de marketingmix

Alleen Instagram marketing toepassen? Dat gaat nooit werken. Daarom moet Instagram marketing deel uitmaken van de marketingmix. Instagram B2B marketing is bijvoorbeeld niet echt een ding, maar daarvoor gebruik je dan weer andere kanalen. En ook jonge vrouwen spreek je best gelijktijdig op andere vlakken aan, bijvoorbeeld met een website en een goede SEO. Ook is het aangeraden om jouw Instagram marketing te koppelen aan andere marketingkanalen. Zo kan je op Instagram verwijzen naar jouw website, waar ze dan weer extra informatie vinden over die hippe handtassen! Enkel zo kan marketing via Instagram geld in het laatje brengen.

Bekijk bijvoorbeeld even de posts van Zalando. Hier tonen ze steeds modieuze foto’s, maar geven ze ook meteen het ordernummer mee van de kledingstukken die worden getoond. Zo hoef je enkel nog maar naar de website te surfen om daar de ordercode te plakken. Zalando weet duidelijk hoe munt te slaan uit Instagram marketing.

# 4. Instagram marketing is all about the hashtags

Heb je nog niet meteen voldoende volgers of wil je een groter doelpubliek bereiken? Dan moet je wel hashtags gebruiken. Via hashtags maak je jouw post vindbaar. Maar dan is het wel belangrijk om relevante hashtags te gebruiken waar ook traffic op is. Gebruik ongeveer drie tot vijf hashtags, want anders wordt het te veel van het goede. Weet je niet meteen welke hashtags te gebruiken? Weet dan dat daar speciale tools voor zijn. Een voorbeeld daarvan is de online app hashtagify, dat zich voornamelijk focust op zakelijk Instagram – en Twittergebruik.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here