Wie als ondernemer wat wil bereiken, heeft een goed zakelijk netwerk nodig. “It’s not what you know, it’s who you know”, wordt wel al eens gezegd. Een spannend project binnenhalen, snel kunnen schakelen, snel uitbesteden of betere levertijden afdwingen: vaak is het niet meer dan een kwestie van de juiste mensen kennen. Als starter zonder connecties is een zakelijk netwerk opbouwen niet eenvoudig. Hoe moet je netwerken? Hoe kan je een zakelijk netwerk opbouwen? Met onderstaande vier handige tips voor netwerken wordt het al snel duidelijk.
# 1. Ga naar een netwerkbijeenkomst
Wanneer je al een groot zakelijk netwerk hebt, leer je vaak automatisch nieuwe mensen kennen. Tijdens een zakendiner, een bedrijfsfeest of zelfs door het verloop bij bevriende bedrijven verbreed je je horizonten. Wanneer je nog geen zakelijk netwerk hebt, moet je eerst werken aan de basis en een zakelijk netwerk opbouwen.
Ga daarom naar netwerkbijeenkomsten voor startende ondernemers. Onder andere FreelanceNetwork.be organiseert regelmatig netwerkbijeenkomsten die zeker een bezoekje waard zijn, maar ook organisaties als Unizo of lokale zelfstandigenverenigingen doen het op regelmatige basis. Teken in de eerste plaats present op zo’n netwerkbijeenkomsten voor ondernemers want anders leer je niemand kennen. En nee: een sociaal netwerk opbouwen is niet voldoende. Het zijn de zakelijke contacten die echt tellen!
# 2. Wees proactief en oprecht
Ga niet ergens alleen aan een tafeltje staan afwachten totdat iemand je aanspreekt. Het is een van de belangrijkste netwerken tips: wees proactief. Durf ook zelf iemand aan te spreken en knoop het gesprek aan. Onthoud wel dat je je best profileert door je net niet te profileren. Aanwezigen willen een netwerk opbouwen en hebben echt geen zin in verkoperspraatjes. Het is beter om gewoon oprecht interesse te tonen in anderen en ze te leren kennen. Natuurlijk wil je weten wat ze professioneel doen, maar toon daarnaast ook interesse in hun privébezigheden. Wie weet houden jullie wel alle twee van tennis? Met gemeenschappelijke hobby’s en interesses leg je een betere basis voor een zakelijk netwerk dan met het louter verzamelen van visitekaartjes.
# 3. Wees voorbereid
Je uitstraling is heel belangrijk, waardoor je met passie en duidelijkheid over je zaak moet kunnen spreken. Het is echter nauwelijks te geloven hoe vaak mensen niet goed kunnen uitleggen wat ze doen. Nochtans is het een van de eerste vragen die je krijgt voorgeschoteld. Zorg dat je in enkele zinnen een omschrijving kan geven. Wees daarbij concreet, maar ook niet te concreet want anders verlies je aanknopingspunten. Vertel dus niet gewoon dat je een loopbaancoach bent, maar vertel bijvoorbeeld ook dat je je focust op hoogopgeleiden en veel werkt in de technische sector, terwijl je vindt dat je voornamelijk goed bent in het motiveren van mensen.
# 4. Plan vervolgstappen in
Het nadeel van netwerkbijeenkomsten is dat het vaak gaat om luchtige gesprekken die onvoldoende diepgang hebben. Daardoor wordt het al snel moeilijk om echt een zakelijk netwerk op te bouwen. Dat is meteen ook de reden waarom het gesprek naderhand op de trein veel meer kan opleveren dan al die kleine gesprekjes op de bijeenkomst zelf. Probeer daarom altijd een vervolg aan het gesprek te koppelen. Misschien kan je volgende week even in z’n toonzaal binnenspringen als je toch in de buurt bent? Of misschien kunnen jullie wel samen eens gaan tennissen? De belangrijkste tip onder de tips voor netwerken: zie een netwerkbijeenkomst als een beginpunt en niet als een eindpunt. Een zakelijk netwerk opbouwen is een werkwoord en daar moet je aan blijven werken. Anders gaat het echt niet lukken.