DELEN

Adverteren op de radio doen we al langer en radio marketing blijft een goede manier om je doelpubliek te bereiken. Een doelpubliek valt eenvoudig aan specifieke radiozenders toe te wijzen, “wegzappen” zoals op de tv wordt veel minder gedaan en je bereikt mensen in de meest uiteenlopende situaties. Natuurlijk staat of valt radio marketing wel met je radiospotje. Daarom deze vier tips om met je reclamespot de radio te veroveren.

# 1. Maak optimaal gebruik van de beschikbare tijd

Bij radiospots heb je vaak een beperkte zendtijd en daar moet je dan ook optimaal gebruik van maken. Daarom gebruikt men in een radiospotje vaak korte woorden en zinnen. Openingsuren, telefoonnummers of adressen vermelden? Geen goed idee als je maar 20 tot 30 seconden krijgt. Je kan in je radiospotje wel even zeggen dat je in Deinze of Gent gevestigd bent, maar het exacte adres zal de luisteraar toch zelf even moeten opzoeken. Ook wordt er per radiospotje maar één boodschap overgebracht. Er is per slot van rekening te weinig tijd om meerdere boodschappen goed te brengen. Wil je meerdere boodschappen overbrengen? Dan moet je verschillende radiospotjes maken.

# 2. Maak gebruik van herhaling

De meeste mensen luisteren niet actief naar de radio, maar ze pikken toch veel op. Zo kunnen ze na verloop van tijd toch inpikken op een liedje en kunnen ze perfect een deuntje neuriën. Zo gaat het ook met een radiospotje. Ga daarom door op je elan. Gebruik bijvoorbeeld telkens dezelfde stem, opbouw, conversatie et cetera. Niet voor niets bestaat het bekende GAMMA-radiospotje “Mannekes? Vader!” al sinds 1993. Elk jaar een ander scenario is echt geen goed idee.

# 3. Breng een verhaal

Het “Mannekes? Vader!”-spotje zinspeelt natuurlijk op de Familie Backeljau en dat helpt om het allemaal visueel voor te stellen. En dat is belangrijk want bij een radiospotje zijn er geen beelden. De luisteraar moet zelf de beelden tot leven brengen. Dan is het makkelijker dat je met je radiospotje een verhaal brengt. Schrijf daarbij vooral scenario’s die aansluiten bij de leefwereld van je doelpubliek. Het brengen van een verhaal werkt beter als je in de tegenwoordige tijd spreekt, terwijl het afstemmen op het doelpubliek dan weer efficiënter is in de jij-vorm. Lees bijvoorbeeld even het goed te visualiseren scenario van een reclamespotje van een recente campagne van Deutsche Bank. Merk ook de korte zinnen en de enkele boodschap van dit radiospotje op.

Stel u maar eens voor dat uw krantenwinkel zich gedraagt zoals uw bank.
“Goeiemorgen!”
– “Goeiemorgen, 1 euro alstublieft. Instapkosten.”
“Instapkosten?”
– “Ja”
“Sorry, maar dan ga ik terug naar buiten.”
– “Terug naar buiten? 1 euro alstublieft.”
“Wat?”
– “Uitstapkosten eh mevrouw.”
U aanvaardt geen onnodige kosten van uw krantenwinkel. Dus waarom wel van uw bank? Verander nu naar Deutsche Bank op deutschebank.be.

# 4. Werk over verschillende media heen

Een radiospotje kan effectief zijn, maar met alleen radio marketing sta je nergens. Een radiospotje moet dan ook altijd een bredere campagne ondersteunen. Zo breng je bijvoorbeeld niet alleen in je reclamespotje de koopjes onder de aandacht, maar doe je dat ook via andere kanalen. En voor de omwonenden heb je natuurlijk een brochure gemaakt.

Dat is meteen ook de reden dat Deutsche Bank naast bovenstaand radiospotje ook een video liet maken die al vrij snel viraal ging:

Ter info: sinds vorig jaar rekent Deutsche Bank 1% instapkosten aan. Het is maar dat je het weet.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here