Met toeters en bellen openen winkels graag de deuren. Vooral in grote steden is dat steeds vaker het geval. Onlogisch is dat natuurlijk niet, want zo kan jouw winkel meteen knallen bij het grote publiek. Op voorwaarde natuurlijk dat de opening ook een succesverhaal is. Hoe je zo’n succesverhaal creëren kan? Dat is afhankelijk van een aantal zaken. Onder andere jouw doelpubliek, de regio waarin je actief bent en de producten die je aanbiedt, zijn beïnvloedende factoren. Hoe dan ook zijn onderstaande vier tips niet onbelangrijk.
# 1. Maak gebruik van openingsprijzen
De opening van jouw nieuwe winkel is een ideaal moment om het grote publiek kennis te laten maken met jouw concept. Maar dan moet je hen natuurlijk ook naar jouw winkel lokken. Een manier waarop je dat kan doen is door te werken met zogenoemde openingsprijzen. Ook de wetgever staat dergelijke lanceringsprijzen toe. Zelfs tijdens de sperperiode!
Maar vergeet dan wel niet even op de uitnodiging te vermelden dat het om openingsvoorwaarden gaat. Weet bovendien dat je de openingsprijzen ook langer (tot maximaal 1 maand) kan laten gelden, om aldus gedurende een langere periode extra bezoekers naar jouw winkel te lokken. En eenmaal ze helemaal gek zijn van jouw producten komen ze later heus wel terug. Houd er wel rekening mee dat je geen kortingspercentages mag afficheren en dat je niet mag verwijzen naar andere prijzen. Omdat het nu eenmaal gaat om een nieuwe winkel zijn er immers nog geen referentieprijzen beschikbaar.
De verdere voorwaarden die aan dergelijke openingsprijzen zijn verbonden, kan je in detail raadplegen via de website van de FOD Economie.
# 2. Maak een goede beurt
Niet alleen aangename prijzen moeten bezoekers naar jouw nieuwe winkel lokken. De opening moet ook gewoon onvergetelijk zijn. Hoe je dat invult? Laat dat het resultaat zijn van een fijne brainstormsessie. Zo kan je misschien wel de rode loper uitrollen en een BV uitnodigen. Of je kan confetti uit een kanon laten knallen en een extra grote sleutel omdraaien? Mogelijkheden zat!
Geef jouw bezoekers hoe dan ook een geschenkje en weet vooral dat volk ook extra volk aantrekt. Nodig daarom lokale politici uit. Zij gaan graag in op de uitnodiging en zijn vaak toch net iets actiever op sociale media waar ze extra veel volgers hebben. Je hoeft influencers dus heus niet altijd te betalen.
# 3. Garandeer de veiligheid
Tijdens de opening kan het extra druk worden in jouw winkel. En drukte resulteert in onveilige situaties. Daarom is het belangrijk om de nodige voorzorgsmaatregelen te treffen. Haal bijvoorbeeld glaswerk weg en zorg ervoor dat meubels of rekken niet om kunnen vallen. Beperk bovendien het aantal bezoekers dat zich gelijktijdig in jouw winkel kan bevinden.
Blijkt de opening een groot succes te zijn? Dan kan je, net zoals Apple het destijds bij de opening van haar Brusselse Apple Store deed, met afzetpaaltjes een wachtrij creëren. Vergeet dan natuurlijk ook niet om enkele stewards een oogje in het zeil te laten houden.
# 4. Maak deel uit van de lokale community
Een winkel openen en vervolgens gewoon afwachten tot klanten per abuis over de vloer komen? Dat is natuurlijk geen goed idee. Je moet je dan ook meteen lokaal profileren. Met jouw winkel maak je immers deel uit van een community. Een community van buurtbewoners die al eens een praatje willen slaan. Een community van stadsbewoners die met plezier de weg naar jouw winkel vinden. Of een community van studenten die jouw zaak graag over de tong laten gaan.
Maak gebruik van jouw community maar blijf focussen op jouw doelgroep. Ga bijvoorbeeld vooraf langs bij buurtbewoners en bezorg hen een uitnodiging ‘à titre personnel’. Ideaal voor een nieuw buurtwinkeltje. Of flyer aan de toegangspoorten van de universiteit, terwijl enkele jobstudenten elders kortingsbonnen uitdelen. De smartphonehoesjes vliegen zo de deur uit!
Laat vooraf van je horen. Schreeuw het ook op de dag van de opening van alle daken. En zorg dat je nooit verstomt. Dat is misschien wel de belangrijkste tip.