Als architect kom je terecht in een felbevochten branche met veel concurrentie. Het is dan ook belangrijk dat een architect zich van zijn collega’s kan onderscheiden. Daarom is het aan te raden om als architect een marketing plan en een marketingstrategie uit te schrijven. Op basis van je architect marketing plan genereer je naamsbekendheid, profileer je je bij de gewenste doelgroep en doe je je omzet stijgen. Hieronder vind je alvast een aantal marketing tips voor architecten terug.
# 1. Leg een portfolio met foto’s aan
Potentiële klanten hebben geen boodschap aan gladde praatjes en willen vooral zeker zijn dat hun architect bekwaam is en bij hen past. Daarom is het aan te raden om concrete voorbeelden van eerdere realisaties voor te schotelen. De ervaring leert dat potentiële klanten nu eenmaal vooral letten op foto’s en hun beslissingen niet baseren op teksten, hoewel een begeleidend tekstje met extra informatie altijd een meerwaarde is.
Zorg er hoe dan ook voor dat je voldoende foto’s en goede foto’s neemt bij elk project. Weet ook dat architectuurfotografie een vak apart is. Hiervoor kan je specifieke opleidingen volgen of je kan een beroep doen op een gespecialiseerde architectuurfotograaf.
# 2. Wees aanwezig op Instagram
Zoals eerder gesteld zijn foto’s heel belangrijk voor potentiële klanten. Het is meteen ook de reden waarom je niet weg kan blijven van Instagram, nog steeds de place to be als het op delen van foto’s aankomt. Je plaatst er eenvoudig (gesponsorde) berichten en je legt er een mobiele portfolio aan. Tegelijkertijd kan je statistieken inzien en je pijlen richten op welafgelijnde doelgroepen. Gebruik in ieder geval geschikte hashtags om ook niet-volgers te bereiken. In je architect marketing plan leg je vast welke doelgroepen je op welke manier via Instagram zal bereiken. Ook kan je alvast een lijst met populaire en relevante hashtags in je architect marketing plan opnemen. Lees hiervoor zeker even onze eerdere tips voor Instagrammarketing.
# 3. Maak een eigen website
Onmisbaar in een hedendaags architect marketing plan is een eigen website. Een website is een cruciaal onderdeel van het moderne zakendoen en het zorgt ervoor dat potentiële klanten je gemakkelijk kunnen vinden. Zorg ervoor dat de website aantrekkelijk en gebruiksvriendelijk is en op alle apparaten goed werkt. Foto’s zijn ook hier heel belangrijk en worden aangevuld met tekstuele informatie. Je kan eveneens al praktische informatie opnemen over bijvoorbeeld erelonen of je kan focussen op het aanvragen van een offerte.
# 4. Zet in op SEO
SEO of zoekmachineoptimalisatie zorgt ervoor dat je website en foto’s eenvoudiger worden gevonden in populaire zoekmachines als SEO. In het architect marketing plan wordt opgenomen op welke zoekwoorden er wordt gefocust. Meestal zullen dit lokale zoekwoorden zijn en zal de architect op een specifieke geografische regio focussen, maar het kan ook gaan om specifieke stijlen of bouwwerken waarin de architect is gespecialiseerd. Naast SEO blijft het uiteraard raadzaam om als architect ook de andere online marketing tips op te volgen en om bijvoorbeeld in te zetten op SEA (adverteren op zoekmachines).