Marketing tijdens de kerstperiode vergt toch net dat beetje extra creativiteit. Iedereen heeft het dan ook zo druk met de voorbereidingen op de vele feestjes en diners. Online marketing tijdens de feestdagen is dus een heuse uitdaging. Gelukkig kunnen onderstaande vier tips je misschien wel inspireren.
# 1. Feestdagen marketing met een feestelijk thema
Tijdens de feestdagen zijn je klanten vaak net iets actiever op zoek naar geschenkjes, het ideale moment dus om daarop in te spelen. In de eerste plaats kan je je website misschien in een winters jasje steken, bijvoorbeeld door virtuele kerstverlichting op te hangen of je logo met een laagje sneeuw te bedekken. Je kunt natuurlijk ook een speciale cadeautjesrubriek aanmaken of bezoekers via een zoekfunctionaliteit eenvoudiger de weg laten vinden naar je geschenkjes. Of wat dacht je van een kerstcadeautje voor je trouwe klanten die tijdens deze dure tijden maar al te graag een kortingscode verzilveren? Laat hen het geschenkje dan ook virtueel uitpakken, dat staat extra goed bij kerst marketing! Onthoud wel dat je het feestelijk thema moet doortrekken naar al je communicatiemiddelen, dus ook in je advertenties, facebookberichten en commercials.
# 2. Kerst marketing heeft oog voor social media
Tijdens de feestdagen zijn we toch allemaal een tikkeltje socialer. Vol goede voornemens zien we vrienden en familie opnieuw die we het afgelopen jaar misschien wel uit het oog verloren waren. Gedurende deze periode zien we ook niet toevallig een piek in het aantal sms’jes, maar ook in het aantal tags op sociale media. Feestdagen marketing heeft dan ook altijd oog voor sociale media. Dit doe je door jouw volgers te enthousiasmeren met leuke berichtjes die zich graag laten delen, maar je kan zeker ook eens een blik achter de schermen geven tijdens de drukste dagen van het jaar. Combineer het vooral ook met content marketing, bijvoorbeeld door een blog te schrijven over de drie origineelste cadeaus voor je partner. Of wat dacht je van een blog over de meest foute cadeaus voor je oma? Wedden dat dat voor enthousiasme zal zorgen?! Onthoud vooral dat feestdagen marketing veel mogelijkheden biedt, ook wanneer een humoristische kwinkslag niet op zijn plaats is.
# 3. Een wenslijstje voor de leukste geschenken
Ik hoef jou vast niet te vertellen dat het kapitalisme tijdens de feestdagen hoogtij viert. Nu het openlijk om de cadeautjes draait, mag je daar dan ook gerust op inspelen. Geef klanten bijvoorbeeld de mogelijkheid om een wenslijstje aan te maken waarmee familieleden meteen aan de slag kunnen gaan. Extra leuk en zo hoeven die geschenken nadien niet meteen op een tweedehandssite te worden gegooid.
# 4. Kortingen en promoties: cruciaal onderdeel van feestdagen marketing
Nu iedereen toch maar z’n spaargeld uitstrooit, kan je gerust ook een duit in het zakje doen. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van een gratis inpakservice tijdens kerst. Kortingen en promoties doen het tijdens deze periode ook telkens erg goed. Zorg er dan wel voor dat je dergelijke acties ook goed communiceert, bijvoorbeeld door van-voorprijzen in te geven in Google Shopping. Vergeet dan uiteraard niet om je kortingen ook even via sociale media te delen.