DELEN

Sinds de Europese geoblocking-verordening is het niet langer toegestaan om online prijsdifferentiatie of prijsdiscriminatie toe te passen op basis van nationaliteit of plaats van vestiging. Zo kan een buitenlandse webshop geen hogere prijzen tonen aan Belgische klanten dan aan Poolse klanten, een fenomeen dat vroeger vaak gebeurde omdat prijzen werden aangepast aan de nationale normen. Hoewel de Europese geoblocking-verordening het moeilijker maakt om prijsdifferentiatie of prijsdiscriminatie toe te passen, is het zeker niet onmogelijk geworden. Het volstaat immers dat een gelijke vorm van prijsdifferentiatie of prijsdiscriminatie over de gehele Europese markt wordt toegepast. Dat bewijzen ook deze vier manieren om prijsdiscriminatie of prijsdifferentiatie toe te passen in jouw winkel.

Lees ook: Online contracteren via jouw webshop: hierop moet je letten

# 1. Voorbeeld prijsdifferentiatie op basis van tijd

Dit is een vaak voorkomende vorm van prijsdifferentiatie of prijsdiscriminatie en hier hoeft ook weinig mis mee te zijn. Zo kan je prijzen laten variëren in functie van het seizoen, maar ook van dag tot dag. Hierdoor kan je achtergebleven zomerartikelen tijdens de winterperiode afprijzen of kan je de prijs voor gezelschapsspellen tijdens de feestdagen opdrijven. Wanneer je gelijktijdig prijsdifferentiatie op basis van tijd op al jouw Europese klanten toepast, mag dat.

# 2. Voorbeeld prijsdiscriminatie op basis van plaats

Louter differentiëren of discrimineren op basis van nationaliteit of prijs kan dus niet, toch blijft prijsdifferentiatie op basis van plaats wel mogelijk. Dat is bijvoorbeeld ook wat Colruyt doet: het past zijn prijzen aan in functie van de prijzen in de omgeving. Hierdoor zullen de prijzen van een Colruyt met enkel een Delhaize en Carrefour in de buurt automatisch hoger zijn dan wanneer er ook een Aldi of Lidl te vinden is. Of: de prijzen zijn hoger in kleine dorpen dan in grote steden.

Lees ook: 5 tips om het verzendproces van jouw webshop te optimaliseren

Bij het toepassen van prijsdifferentiatie op basis van plaats is het echter altijd opletten geblazen. Zo kan dat al snel indruisen tegen privacyregelgeving. Bovendien moet je ook opletten dat het niet naar discriminatie op basis van afkomst of etniciteit neigt. Zo kwamen Amerikaanse supermarktketens in het verleden al in opspraak omdat ze in zwarte wijken andere prijzen toepassen dan in blanke wijken. Zoiets kan rechtmatig het gevolg zijn van prijsdiscriminatie op basis van plaats, maar de etniciteit mag daarentegen niet aan de basis liggen.

# 3. Voorbeeld prijsdifferentiatie op basis van type afnemer

Je kan ook differentiëren op basis van het type afnemer. Zo is het niet ongewoon dat zakelijke klanten minder betalen voor dezelfde producten, omdat zij vaak meer afnemen. Maar anderzijds kan je ook ouderen, studenten of pakweg jonge mama’s een lagere prijs tonen. Ook dat is toegestaan en gaat niet in tegen de geoblocking-verordening.

# 4. Voorbeeld prijsdiscriminatie op basis van aantal

Hierboven gaf ik al een voorbeeld van eerste graad prijsdiscriminatie (prijsverschil per klant) en ook een voorbeeld van derde graad prijsdiscriminatie (prijsverschil per klantgroep). Echter is er ook zoiets als tweede graad prijsdiscriminatie. Bij tweede graad prijsdiscriminatie is de prijs afhankelijk van het aantal goederen dat men koopt. Een voorbeeld van tweede graad prijsdiscriminatie is een staffelkorting. Bij zo’n staffelkorting afficheer je een lagere prijs van zodra er een minimum aantal stuks worden gekocht. Een ander voorbeeld van tweede graad prijsdiscriminatie vinden we bij loyaltyprogramma’s, zoals reisorganisaties ze vaak toepassen. Eenmaal je voldoende bestellingen hebt geplaatst, krijg je dan een korting op al jouw toekomstige bestellingen. Ook dat is een voorbeeld van tweede graad prijsdiscriminatie.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here