Voor veel sectoren heeft de Spaanse markt potentieel. Tot de belangrijkste importproducten van Spanje behoren namelijk chemische producten, machines, vervoersmateriaal, groenten en fruit. Toch is het niet zo eenvoudig om zomaar de Spaanse markt te betreden. De Spaanse bedrijfscultuur is volledig anders dan de Vlaamse bedrijfscultuur en dit brengt toch wel een aantal aandachtspunten met zich mee.
Andere cultuur in het noorden en het zuiden
Een van de eerste dingen die je moet weten, is dat zakendoen in Spanje heel regiogebonden is. In het noorden van Spanje houdt men bijvoorbeeld van gedisciplineerdheid en is men formeler, terwijl men in het zuiden informeler en vrolijker is. Verder houdt dit weinig verschillen in: het is niet omdat een Spaanse zakenman heel hartelijk en los is, dat er ook goede zaken zullen worden gedaan. Het is zelfs niet ongewoon dat net zij minder goede betalers zijn. Dit laatste is in Spanje sowieso een probleem. Er bestaat een zekere laksheid als het op betalen aankomt en de Spaanse overheid toont niet meteen het goede voorbeeld. Als je in Spanje zakendoet, is het dan ook aan te raden om een kredietverzekering af te sluiten.
De regionale verschillen maken zakendoen sowieso complexer. Zo zijn er meer dan twintig regionale feestdagen die bovenop de dertien nationale feestdagen komen. Probeer op die dagen maar iets klaar te krijgen van je Spaanse collega’s. Ook ’s weekends is dit een probleem. Daarnaast zijn er vaak ook lokale rijverboden, onder meer in het weekend. Hierdoor kan bij een transport Spanje best wel een uitdaging zijn. Daarom is het altijd aan te raden om te rekenen op een logistieke partner.
Trek je maatpak aan, zelfs als het snikheet is
Er zijn ook gelijkenissen tussen het noorden en het zuiden. Zo wordt er veel belang gehecht aan pak en das. In het noorden hoort het bij de formelere stijl en in het zuiden is het vooral omdat men veel aandacht aan het uiterlijk besteedt. Ook zijn zowel in het noorden als het zuiden politiek en religie een taboe, terwijl voetbal een heel populair gespreksonderwerp is. Wel is het aan te raden om absoluut geen voorkeur te kennen te geven. Voetbalvoorkeuren zitten cultureel vaak diepgeworteld en kunnen een afknapper zijn.
Zorg dat alles goed op papier staat
Kenmerkend aan de Spaanse zakelijke cultuur is dat men ten opzichte van buitenlanders heel trots is. Het is dan ook eigen aan Spaanse zakenmensen om tekortkomingen te verbergen of weg te wuiven. Dit mag niet zomaar als arrogantie worden geïnterpreteerd, want het is veeleer een verdedigingsmechanisme. Tegelijkertijd appreciëren Spanjaarden het niet als jij overheersend of ongeduldig overkomt. Ook komen Spanjaarden vaak optimistisch voor de dag en zeggen ze niet snel nee, maar dit wil nog niet zeggen dat je succes hebt geboekt. Pas na een duidelijke schriftelijke bevestiging kan je daar in Spanje echt zeker over zijn.
Spaans spreken is een must
In de omgang met Spaanse zakenlui is het heel belangrijk dat je Spaans kan spreken. Over het algemeen spreekt alleen de jongere generatie andere talen. En dan nog is het vaak beperkt tot Engels with hair on it en met uitzondering ook eens een woordje Frans. Het zijn vooral die jongeren die het cijfer opkrikken, maar dan nog spreekt slechts 54,3% van de Spanjaarden tussen 25 en 64 jaar een tweede taal. In België gaat het om 78,6%. Slechts een handvol Europese landen als Ierland (50,9%), Bulgarije (50,9%), Hongarije (42,4%), Albanië (40%), Bosnië en Herzegovina (39%) en Roemenië (35,8%) doen het slechter dan Spanje.
Aanwezigheid op sociale media
Ten slotte spelen digitale communicatiekanalen in Spanje een belangrijke rol. Ongeveer 87% van de Spanjaarden tussen 18 en 65 jaar gebruikt sociale media, waarbij WhatsApp het belangrijkste kanaal is. Digitale aanwezigheid is heel belangrijk, zeker als je weet dat 1 op 3 Spanjaarden aangeeft dat zij meer vertrouwen hebben in bedrijven die op socialemediasites aanwezig zijn. Ongeveer 59% van de consumenten zegt dat ze voor de aankoop bij een nieuw bedrijf het een en ander op sociale media hebben opgezocht. Vooral de aanwezigheid op LinkedIn – Spanje behoort tot de top 15 met landen die LinkedIn het vaakst gebruiken –, Twitter, Facebook en WhatsApp is heel belangrijk. TikTok is dan weer de grootste groeiers. Ten slotte zijn de klassieke telefoongesprekken er, zeker intern, vervangen door Zoom en Microsoft Teams.