DELEN

Een goede slogan bedenken is niet eenvoudig. Goede slogans moeten in staat zijn om mensen te raken, ze moeten begrepen worden, ze moeten blijven kleven en dat moeten ze doen met zo min mogelijk woorden. Hoe maak je een goede slogan? Een flinke portie creativiteit is een must, maar onderstaande vijf tips helpen ook met een goede slogan bedenken.

# 1. Vertrek vanaf de kern van je bedrijf

Een goede slogan verzinnen doe je door te vertrekken vanaf de kern, de identiteit en de doelstellingen van je bedrijf. Nog te vaak doen ondernemers het omgekeerd: ze zoeken iets wat leuk bekt en proberen het vervolgens aan hun bedrijf te verbinden. Vaak is dat te vergezocht. Bovendien is het aartsmoeilijk om op die manier een goede slogan te bedenken. Wie even kijkt naar de beste reclame slogans ziet dat de identiteit van de onderneming vrijwel altijd vertegenwoordigd is. Bekijk bijvoorbeeld even de goede slogans van onderstaande merken. Je snapt vast wel waar ze vandaan komen?

  • Nokia – Connecting people
  • Nike – Just do it
  • FedEx – When there is no tomorrow
  • Ikea – Ruimte voor ideeën

# 2. Houd het eenvoudig

Of iets al dan niet een goede slagzin is, is sterk afhankelijk van het bedrijf dat het moet vertegenwoordigen. Maar zoek het hoe dan ook niet te ver.

Zo dacht Microsoft in 1994 een goede slogan te hebben gevonden toen het met “Where do you want to go today?” op de proppen kwam. Het verwees naar de internet- en computertechnologie en de wereldwijde toegang tot informatie, maar uiteindelijk bleek de slogan niet aan te slaan. Niemand leek echt goed te begrijpen wat de bedoeling ervan was.

De goede slagzin “Waar ga jij naartoe vandaag?” bleek voor de NS (Nederlandse Spoorwegen) dan weer wel te werken. Uiteindelijk brengt de NS mensen ook echt ergens heen en is Microsoft nog steeds een technologiebedrijf. Hun slogan was veel te vergezocht.

# 3. Beperk het aantal woorden

Een ander kenmerken van de slogan van Microsoft is dat het zeven woorden telt en die van NS er vijf heeft. Bekijk ook de eerdere voorbeelden en je merkt dat een goede slogan kort en krachtig is. Twee tot vijf woorden is de algemene regel. Er zijn overigens ook al experimenten met één enkel woord, maar dat bleek dan weer minder goed te werken.

# 4. Ga jezelf niet verkopen in een slogan

In een goede slagzin moet je je bedrijf kunnen herkennen. Je gaat dan ook een slogan verzinnen en geen promotiemateriaal waarmee je jezelf in de hemel prijst.

Een voorbeeld van hoe het niet moet, vonden we opnieuw in Nederland waar de Belastingdienst al sinds 1993 de slogan “Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker” hanteert. Nu moet je weten dat de Nederlandse belastingaangifte allesbehalve als makkelijk wordt ervaren. Sinds 2008 werd er vanuit de politiek gevraagd om te stoppen met deze slogan. In 2017 werd er uiteindelijk naar de rechter getrokken om komaf te maken met de slogan en in 2019 is de slogan in alle stilte geschrapt.

# 5. Zorg dat het lekker bekt

Merk je dat deze tip als laatste tip komt? Dat is omdat het voor goede slogans niet volstaat om met woordspelingen te werken of leuk te rijmen. Ja, natuurlijk is dat nodig, maar het komt gewoon niet op de eerste plek te staan. Dat merk je ook als je de slechtste reclameslogans van de laatste jaren even bekijkt. Of vindt iemand “Hé, cake je naar mijn gebak?!” nu echt een goede slogan?

Probeer desondanks toch maar om woordspelingen of rijmen in je slogan te verwerken, zonder dat het een obsessie hoeft te worden. Nietzsche gaf in 1882 al aan dat “de wijsten onder ons zich door ritme voor de gek laten houden”. Hedendaags onderzoek bevestigt zijn stelling. Ritme en rijm helpen om gedachten beter in te printen en onderzoek toont aan dat het onbewust zelfs een illusie van geloofwaardigheid met zich meebrengt. Het gaat zelfs zo ver dat “If it doesn’t fit, you must acquit” het meest overtuigende argument was in de zaak The People of the State of California v. Orenthal James Simpson.

Wat moet je hiervan onthouden? Rijmpjes, alliteratie en zinspelingen kunnen je slogan beter maken, maar ze mogen nooit de kern van je slogan zijn. Uiteindelijk moet nog steeds de verbinding tussen bedrijf en doelgroep worden gemaakt. Het moet eenvoudig te begrijpen zijn. Het moet kort en krachtig zijn. En het moet gewoon eerlijk zijn. Als je dat allemaal kan doen, dan heb je de beste slogan te pakken.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here