DELEN

Niet alleen een goede klantenservice of een hoge score in Google behoren tot de succesfactoren van een hedendaagse webwinkel. Ook van het verzendproces kan dat immers worden gezegd. Sla er gerust even de negatieve recensies van een aantal webwinkels op na: bijna altijd ergeren klanten zich aan het verzendproces. Het optimaliseren van het verzendproces is dan ook een ideale manier om de klanttevredenheid op punt te stellen. Maar hiernaast kan het ook financieel interessant zijn. Onderstaande 5 tips zijn dan ook niet onwelkom.

# 1. Zet in op gratis verzending

Steeds meer webshops hebben het licht gezien: gratis verzending loont. Voor e-commercebedrijven is gratis verzending zelfs een noodzaak, zoals onder andere een onderzoek van Forrester Research eerder al aangaf. Enerzijds zorgt gratis verzending voor een kleinere marge, terwijl het anderzijds jouw omzetcijfers boost. En uiteraard kan je ook aan de marge sleutelen door een deel van de verzendkosten in de verkoopprijs van jouw producten te verrekenen.

Of je een zogenoemde drempelgebaseerde gratis verzending moet toepassen of niet is toch een beetje wikken en wegen. Bekende webshops zoals bol.com passen dat bijvoorbeeld toe en maken zo gebruik van upselling om hun omzet te verhogen. Bovendien weten ze de gratis verzending ook binnen de grenzen van het redelijke te houden. Echter heeft onderzoek uitgewezen dat upselling mogelijks in negatieve ervaringen resulteert. En dat is ook logisch, want uiteindelijk koopt men iets dat men eigenlijk niet echt nodig had. Zo’n ongeschikte aankoop laat vervolgens zijn sporen na, want de kans op een vervolgaankoop neemt af. Kortom: indien jouw webshop sterk afhankelijk is van vervolgaankopen doe je het maar beter niet. In het andere geval mag je uiteraard wel gewoon de voordelen van upselling plukken.

# 2. Bied verschillende opties aan

Hedendaagse klanten willen niet alleen een gratis verzending, maar ook voldoende keuzemogelijkheden. Uiteraard hoeft dat niet te betekenen dat al die keuzeopties ook gratis moeten zijn, maar idealiter bied je toch voldoende opties aan:

  • Aflevering bij een pick-up parcelshop;
  • Afhaling bij pakketautomaten;
  • Levering dezelfde dag;
  • Levering op afspraak;
  • Avondleveringen.

# 3. Kies de juiste verzendmethode

Voor de gratis verzending kies je natuurlijk voor de goedkoopste verzendmethode. Echter zien we maar al te vaak dat webshops met slechts één partner samenwerken. Soms kan dat al eens de goedkoopste optie zijn, maar toch is het opletten geblazen. Want het is niet omdat leverancier A voor pakket A de goedkoopste optie is, dat dat ook voor pakket B het geval is. Op basis van de specifieke criteria zoals het gewicht, de omtrek, de bestemming en een eventuele verzekering kan zich steeds een andere verzendmethode opdringen. Door verschillende vervoerders te combineren, druk je de kost van de gratis verzending. En zo verhoog je jouw winstmarge.

# 4. Slim verpakken

Ook over het verpakken van de bestellingen valt een en ander te zeggen. In de eerste plaats moet de verpakking voldoende bescherming bieden. Een gevoerde omslag of een stevige verzenddoos dringt zich al snel op. Bovendien kan je ook piepschuim of noppenfolie bestellen om een en ander te verstevigen. Maar weet dat sommige pakjes extra beveiliging verdienen. Voor breekbare producten gebruik je bijvoorbeeld golfkarton met meerdere lagen. Zo voorkom je retourzendingen en klagende klanten.

Hiernaast is slim verpakken ook gelijk aan economisch voordelig verpakken. Gebruik dus niet zomaar een al te grote doos indien dat in oplopende verzendkosten resulteert.

# 5. Houd klanten op de hoogte

Niet alleen verwachten klanten dat ze hun bestellingen tijdig, snel en veilig ontvangen. Bovendien willen ze steeds weten waar hun pakje zich bevindt. Zo kunnen ze vol goede moed de postbode opwachten. Verzenden via track-and-trace krijgt dan ook de voorkeur, zelfs indien het om een gratis zending gaat. Een extra voordeel is dat klanten niet voortdurend de klantendienst hoeven te contacteren, maar altijd weten wanneer ze hun pakje mogen verwachten. En ook dat drukt de kosten.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here