Reclame maken is een belangrijk onderdeel van de promotie van een product of dienst. Als je dit goed wilt doen dan moet je weten wie je doelgroep is en hoe je ze kan bereiken. ‘Sportieve’ reclames worden vaak niet overwogen, maar juist reclame maken in de sportwereld heeft grote impact. We geven een aantal tips over hoe en waarom reclames in sportomgevingen effectief zijn.
1. Ken je doelgroep en hun sportvoorkeur
Door de sportvoorkeuren van de consument wordt er geld verdiend aan bijvoorbeeld kleding met een sportieve uitstraling. Dit komt omdat veel mensen graag naar sport kijken of zelf sporten. Als je weet wie jouw doelgroep is, weet je welke sport zij graag kijken of uitvoeren. Omdat een sportliefhebber zich graag associeert met zijn favoriete sporter, is dat in jouw voordeel te gebruiken. Je kunt de bekende sporter in jouw reclame uitingen laten zien. Maar wellicht kun je een sporter of een team wel sponsoren. Iedere keer als jouw doelgroep naar hun favoriete sport kijkt, zien ze jouw merk of bedrijfsnaam.
2. Kleding van een sporter of sportteam sponsoren
Over het algemeen is er behoorlijk wat budget nodig om een topsporter te sponsoren. Of bijvoorbeeld een internationaal sportteam. Als je een lokale doelgroep wilt bereiken is dat overigens minder relevant. Juist de regionale sporters zoals een voetbalclub of wielerclub zijn dan de sporters die jou kunnen helpen. De prijs is minder hoog, en jouw doelgroep ziet bij iedere wedstrijd ineens jouw reclame.
3. Sportmiddelen voorzien van reclames
In vrijwel alle sporten wordt er van iets gebruik gemaakt. Bijvoorbeeld de bal bij voetbal, of de handschoenen van een bokser. Speel daarop in als je effectief reclame wil maken. Je kunt bijvoorbeeld bidons bedrukken en iedere wielrenner van de lokale wielerclub er een geven. Of je sponsort het sportveld van de lokale hockeyclub. Er zijn genoeg voorbeelden waarbij je ‘sportieve’ reclames kunt gebruiken om jouw doelgroep te bereiken.
4. Denk aan ‘official merchandise’
Wil je een groter publiek bereiken? Denk aan de zogenaamde ‘official merchandise’. Dit zijn producten die topsporters zelf ook dragen/gebruiken. Fans van over de hele wereld willen bijvoorbeeld t-shirts van FC Barcelona. Of een pet van F1 kampioen Lewis Hamilton. Stel je eens voor dat jouw bedrijfs- of productnaam op deze merchandise staat. Dit vraagt om een groot budget, maar je kunt uiteraard ook iets kleiner beginnen. Wanneer het gaat om een topsporter, dan zijn er altijd wel fans. Als dat dan maar het doelgroep van jouw reclame is.
5. Bijdrage aan een gezonde samenleving
Als ondernemer is het belangrijk dat je weet wat het effect van jouw handelen is op de samenleving. Wanneer je actief reclame maakt in de sportwereld kun je ook bijdragen aan een betere wereld. Kinderen kijken namelijk op naar sporters. Als zij d.m.v. jouw reclame uitingen overgaan tot sporten, dan heb je een goede maatschappelijke bijdrage geleverd.
Voor iedere onderneming is een andere doelgroep belangrijk. Het voordeel van sport is dat het verbroedert. De consument kijkt graag naar zijn favoriete sport en wil daar best mee geassocieerd worden. Speel daar met je reclamecampagne op in.