Seniorenmarketing is een echte niche en heus niet elke marketeer weet deze doelgroep even goed te bereiken. Zeker voor wie online senioren wil bereiken, kan het soms een uitdaging zijn. Vooroordelen alsof ouderen niet met computers kunnen werken, kunnen stilaan in de vuilnisbak. Toch is er een groot cultuurverschil en daar moet je nu eenmaal rekening mee houden wanneer je aan senioren marketing doet. Daarom deze zes handige tips voor iedereen die ouderen wil bereiken.
# 1. Schep vertrouwen
Ouderen stellen zich online onzekerder op en zijn niet altijd even goed op de hoogte van hun rechten. Hierdoor is de drempel om iets te kopen groter. Wie senioren wil bereiken, moet daar rekening mee houden en moet sterk inzetten op betrouwbaarheid. Onafhankelijke keurmerken helpen daarbij, net zoals een foto van je team, recensies van andere senioren, een artikeltje uit de krant et cetera.
# 2. Houd hun handje vast
Houd er rekening mee dat deze doelgroep begeleiding gewend is. Zorg er daarom voor dat ze bijvoorbeeld altijd eenvoudig kunnen telefoneren bij vragen. Met een goed CRM-systeem kan je een specifieke klantenmedewerker aan de senior toewijzen. Dit schept een vertrouwensrelatie. Ook een helder aankoopproces, een groot lettertype en broodkruimelnavigatie helpen ouderen om ook effectief tot een aankoop over te gaan. Deze basisbeginselen gelden ook voor andere vormen van senioren marketing dus communiceer altijd duidelijk en wees heel helder over de vervolgstappen.
# 3. Wees duidelijk en volledig
Jongeren zijn heel vaardig met de internetmogelijkheden en zullen zo nodig al eens elders reviews lezen over het product. Iedereen die aan senioren marketing doet, weet dat ouderen niet altijd deze vaardigheden hebben. In het kader van senioren marketing is het dan ook beter om alle informatie op één plek te verzamelen. Instructievideo’s en makkelijke woorden zijn een must bij senioren marketing. Kleine lettertjes en pop-ups zijn dooddoeners.
# 4. Zet in op direct mailings
Senioren bereiken kan je gerust nog doen via de post. Een brief met een persoonlijke aanhef of een persoonlijk bedankje wordt echt wel gelezen én gewaardeerd. Ouderen hebben nog de neiging om lange brieven ook echt te lezen, dus dat zit wel goed. Hetzelfde geldt ook voor mailings naar senioren. Een persoonlijke mail vinden ze betrouwbaarder dan een advertentie op Google. Ook hier geldt wel dat je moet inzetten op vertrouwen. Gebruik een betrouwbaar mailadres, zet onderaan de mail de handtekening van de persoon die hen mailt en zet er meteen ook een (stock)foto van de verzender bij. Behandel hierbij een helder onderwerp en maak het zeker niet te ingewikkeld. Nodig hen ten slotte opnieuw uit tot contact.
# 5. Inzetten op Facebook
Lange tijd was Facebook nog iets van de nieuwere generaties, maar tegenwoordig raakt Facebook ook bij senioren goed ingeburgerd. Het wint enorm aan populariteit. Terwijl tieners afhaken, lijken senioren er net meer te delen en spelletjes te spelen. Je kan dus zeker inzetten op Facebook-advertenties en het voordeel is dat je er net goed kan targeten om senioren te bereiken. Probeer ook hier duidelijk te zijn en betrouwbaar te ogen. Andere sociale mediakanalen zoals Instagram laat je overigens maar beter achterwege want dat is ook wat senioren doen.
# 6. Investeer in een responsive webdesign
Senioren zijn opvallend vaak online met tablets. Dit wil zeggen dat je website zeker responsive moet zijn zodat het ook hier goed oogt. Meer zelfs: je kan je website zelfs zo ontwerpen dat de mobiele weergave op de eerste plaats komt te staan. Ook bij zoekmachines als Google zijn ze er zich van bewust dat mobile first de toekomst is. Websites die focussen op mobiele toestellen hebben er zo een streepje voor en ook dat is belangrijk als je met marketing ouderen wil bereiken.