DELEN

Van de week kreeg ik de folder van de ALDI in de bus. Uiteraard staat alles daarbij in het teken van de feestdagen. Met de KNALDI-wijntopper kan je bijvoorbeeld een lekkere schuimwijn kopen voor minder dan 6 euro. Ook een XXL-flanellen dekbedovertrek is er momenteel te verkrijgen. Dat is niet onbelangrijk, want in de maand september worden de meeste kindjes geboren. En die worden natuurlijk negen maanden eerder gemaakt, tijdens en na de feestdagen. Maar daar wil ik het niet over hebben, wel over die folder zelf. Een folder die al voor de derde maal op rij de publieksprijs voor Folder van het Jaar heeft gewonnen. Wil jij een folder maken? Dan kan je maar beter eerst even de folder van ALDI doornemen en je laten inspireren.

Eenvoudige en duidelijke voorzijde

Een van de eerste en belangrijkste folder tips is dat een goede folder meteen de aandacht naar zich toe moet trekken. Dit wil zeggen dat de voorzijde moet opvallen en niet te veel informatie mag bevatten. Het moet meteen duidelijk zijn waarover het gaat. Veel mensen die voor het eerst een folder opstellen gaan hierbij in de fout.

Dat doen ze bij ALDI dan weer heel goed. De ALDI-folder heeft altijd eenzelfde huisstijl die heel herkenbaar is. Aan de voorzijde zijn een beperkt aantal afbeeldingen terug te vinden van de producten die in promotie staan. De periode waarin de promotie geldt, is extra groot aangegeven. Lekker duidelijk. Wil je zelf een folder opstellen? Neem er dan zeker de voorzijde van de ALDI-folder even bij.

Beknopt, eenvoudig en duidelijk

Ook binnenin hoort een folder altijd beknopt te zijn. Als het zo dik als een Bijbel wordt, kan je even goed geen folder maken, want niemand leest dat. Ook dat hebben ze bij ALDI goed begrepen, want de folder telt altijd een beperkt aantal pagina’s. Op verschillende manieren heeft men structuur aangebracht en die structuur komt bovendien in elke folder terug. Zo is de periode waarin de actie geldt steeds bovenaan de pagina weergegeven. Ga je zelf een folder opstellen, dan dien je op soortgelijke manieren structuur aan te brengen.

Daarnaast is de folder in verschillende onderdelen verdeeld, waarbij elke actie een eigen rubriek heeft. Alle verspromo’s zijn bijvoorbeeld op een pagina weergegeven. Je ziet meteen dat de jazzappels, de pompelmoezen en de frambozen in promotie staan. Handig! Op een andere pagina vind je dan weer de keukenspullen terug, zoals de sauteerpan, de braadpan en de vacuümeermachine. Deze drie promotieartikelen zijn samen op twee pagina’s weergegeven. Je bladert dus snel door de folder en je vindt makkelijk de promoties terug die je zoekt. Wil je een folder maken, dan dien je er nu eenmaal rekening mee te houden dat de meeste mensen door folders bladeren en niet alles lezen. Daarom moet alles gemakkelijk terug te vinden zijn.

Slim kleurgebruik en prijzen slim weergeven

Wat de folder van ALDI ook goed aanpakt, is hoe het met prijzen omgaat. Bij de sauteerpan staat bijvoorbeeld “24.99 per stuk” aangegeven. Er is geen euroteken te zien en dat is logisch, want eurotekens schrikken mensen af. Psychologisch wordt het meteen gelinkt aan betalen en betalen is niet leuk, terwijl de folder natuurlijk net een leuk gevoel wil schenken. Het euroteken weglaten is dus nog zo gek niet. Ga je een folder maken waarin ook bedragen zijn opgenomen, laat dan ook zelf de eurotekens weg.

Bovendien is de prijs telkens met witte letters weergegeven en dat op een rode achtergrond. Kleuren hebben ongelofelijk veel invloed op hoe mensen denken. Rood wordt gelinkt aan koopjes – er is een reden waarom je tijdens de solden zoveel rode stickers ziet verschijnen – en dat is net waar ALDI zich als prijsvechter mee wil vereenzelvigen. Ook dat is een van de belangrijke folder tips. Houd er wel rekening mee dat niet iedereen per se goedkoop wil lijken. Ga je voor kwaliteit, dan is een blauwe achtergrond bijvoorbeeld beter.

Zorg dat de lezer zich in de folder kan herkennen

Een folder opstellen, dat doe je voor je doelpubliek. Je wil dus iets maken waarin ze zich kunnen herkennen en waarmee ze zich kunnen identificeren. Bij ALDI kiezen ze dan ook voor uit het leven gegrepen foto’s. Hun fles schuimwijn wordt gepresenteerd voor een kerstboom, want het is weer die tijd van het jaar. Zelfs het jongetje dat met de brandweerwagen speelt, doet dat met een kerstboom op de achtergrond, net alsof het op het volgende familiefeest gebeurt. En bij de tafelbeschermer tonen ze meteen een omgevallen glas rode wijn met een mooi gedecoreerde tafel op het plaatje erboven. Het voelt allemaal zo hard uit het leven gegrepen, dat je de producten al praktisch in huis kan inbeelden. En dat is natuurlijk de bedoeling van de mensen die de folder opstellen.

Wil je zelf een folder ontwerpen, dan dien je dat te doen zoals de mensen die de ALDI-folder opstellen. Plaats je in de schoenen van de lezer en kom met herkenbare beelden, speel in op de unieke behoeften en kom met passende oplossingen.

Denk goed na over wat je schrijft

Wil je een folder maken, dan is ook wat je schrijft heel belangrijk. Pakkende koppen kunnen bijvoorbeeld niet ontbreken. Dat doen de mensen die de ALDI-folder maken met koppen als “Er hangt magie in je ALDI!” en “Ons eindejaar, lekker betaalbaar.”

De bijschriften dienen dan weer kort en krachtig te zijn. Ook dat hebben de mensen die de ALDI-folder opstellen goed begrepen. Bijschriften als “zachte brie met romige truffelvulling” maken al snel duidelijk wat er op het plaatje te zien is. Wil je een folder opstellen, dan doe je er goed aan om ook altijd een aantal CtA’s op te nemen. Dat doen ook de mensen die de folder opstellen van ALDI. In de folder zijn bijvoorbeeld de benodigdheden opgenomen voor een lekkere champagnetaart, met dan de CtA “Ontdek dit recept op Aldi.be” erbij.

Een herkenbare opmaak

Schenk verder altijd aandacht aan de opmaak van de folder. Je kan niet lukraak een folder opmaken. Dat wil zeggen dat je een duidelijk lettertype kiest, je logo prominent weergeeft, een duidelijke huisstijl hebt en je voldoende witruimte laat. Het zijn stuk voor stuk dingen die de mensen die ALDI’s folder maken goed hebben begrepen.

Ecologische insteek

Ten slotte moet je weten dat niet alle mensen graag folders krijgen. Er is een groep met mensen die folders afkeuren, omdat ze voor nodeloze vervuiling zorgen. Dat gevoel kan je wel degelijk sussen en dat doen ook de mensen die de folder opstellen van ALDI. Zij maken bijvoorbeeld steevast gebruik van FSC-gecertificeerd en gerecycled papier en bieden een mooie digitale folder als alternatief aan. Deze folder wordt ook verspreid via de website van ALDI, via verschillende folderplatformen en via de ALDI-app. Daarnaast is de ALDI-folder steeds gevuld met ecologisch verantwoorde keuzes, waarbij het groene tekentje van Ecocheques en het FSC-logo bij de afbeelding te zien is. Zo kunnen de mensen die de folder opstellen ook ecohelden plezieren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here