Dat er een tekort aan personeel is, weten we allemaal. Je kunt ervoor zorgen dat je huidige personeel blijft. Daarnaast is het goed om efficiënter te werken. Maar er komt een dag dat je zeker weet dat er iemand bij moet komen. In dat geval moet je personeel gaan zoeken. Met de krapte op de huidige arbeidsmarkt valt dat niet mee. Daarom geven we 7 tips om effectief personeel te zoeken.
Tip 1: Maak een goede functieomschrijving
Voordat je iemand gaat zoeken is het uiteraard belangrijk dat je weet wat deze persoon moet gaan doen. Daarom is een goede functieomschrijving belangrijk. Dit is nog geen vacature, maar een omschrijving van hetgeen de persoon moet doen. Daarbij de competenties die hij/zij moet hebben. Ook geef je de positie in de onderneming aan. Om een zo volledig mogelijke omschrijving te hebben, kun je eens brainstormen met het betrokken personeel. Zij hebben een duidelijk beeld van wat er nodig is op de werkvloer.
Tip 2: Past de vacature bij de doelgroep?
Op basis van een goede functieomschrijving kun je de vacature maken. Traditioneel wordt een vacature opgesteld door aan te geven wat de taken zijn, wat er van de kandidaat wordt verwacht. Dan nog kort wat je de kandidaat kan bieden en hoe hij contact op moet nemen. Denk eens goed na of een dergelijke vacature wel bij de doelgroep past. Misschien moet je beginnen met een creatieve aandachtstrekker. De details van de taken en eisen niet voorop stellen of helemaal niet noemen.
Tip 3: Adverteren in vakbladen
Zoek je technisch of gespecialiseerd personeel? Dan is het van belang om te adverteren in vakbladen. Juist deze bladen liggen vaak op tafel in kantines van andere bedrijven. Want vaklui hebben vrijwel altijd al een baan en zijn ook niet actief op zoek naar ander werk. Door een advertentie in een vakblad te plaatsen, kun je ze toch prikkelen om te solliciteren.
Tip 4: Gebruik online mogelijkheden
Bijna iedereen maakt dagelijks gebruik van het internet. Wil je veel mensen benaderen met je vacature, maak hier dan gebruik van. Gebruik de sociale media om mensen te bereiken. Maar denk ook aan advertenties op YouTube of websites die door de doelgroep veel worden gelezen. Ook het publiceren van een redactioneel artikel over werken bij jouw bedrijf, kan de juiste kandidaat prikkelen.
Tip 5: Maak gebruik van flyers
De effectiviteit van drukwerk wordt vaak onderschat. Om effectief personeel te zoeken moet je de doelgroep bereiken. Laat daarom flyers drukken die de potentiële kandidaten stimuleren contact op te nemen. Vervolgens kun je flyers uitdelen tijdens vakbeurzen of tijdens informatiedagen op scholen. Juist een flyer kan overal terecht komen, en dat kan net genoeg zijn om de juiste kandidaat te bereiken.
Tip 6: Bonus voor het aanbrengen van personeel
Je bestaande personeel heeft ook baat bij nieuwe medewerkers. Daarbij kennen zij ongetwijfeld mensen met dezelfde interesses. Maak daarom gebruik van hun netwerk en stimuleer ze met een bonus voor het aanbrengen van kandidaten. Kies daarbij voor een aanbrengbonus en een tweede bonus als iemand aanblijft. Bijvoorbeeld nog eens een bonus als de nieuwe medewerker een jaar werkzaam is. Dit zorgt voor betere kandidaten op de lange termijn.
Tip 7: Gebruik je eigen netwerk
Als ondernemer of manager beschik je ook over een eigen netwerk. In al je inspanningen om personeel te zoeken is het belangrijk dat je dat niet vergeet. Kijk daarnaast eens bij bedrijven zoals Reclameland voor promotie ideëen. In je eigen netwerk kun je bijvoorbeeld promotieartikelen uitdelen waarmee je vacatures onder de aandacht brengt.
Er zijn allerlei methoden om effectief personeel te zoeken. Belangrijkste is een goede functieomschrijving en kennis van de doelgroep. Weet hoe je de doelgroep kunt bereiken en wees creatief in de middelen die je daarvoor kan gebruiken. Laat je personeel mee zoeken en bereik zo nog veel meer mensen.