DELEN

Vrijwel iedere zaakvoerder heeft het probleem dat klanten lang wachten met betalen. Omdat jouw leveranciers hun facturen ook op tijd betaald willen hebben moet jij wel al gaan betalen. Als het dan lang duurt voordat klanten betalen is dat een behoorlijk cashflow probleem. Daarnaast betaalt de boekhouding ieder kwartaal netjes de btw. Maar als ondernemer kun je niet altijd alles voorschieten. Ook kost het veel tijd om steeds klanten te benaderen of ze de facturen willen betalen. We geven daarom 7 tips om je klanten sneller te laten betalen.

1. Overzichtelijke factuur maken

Een snelle betaling begint met een goede factuur. Vermeldt daarom de belangrijke gegevens duidelijk op je factuur. De volgende zaken moeten minimaal op de factuur staan:

  • Factuurdatum;
  • Factuurnummer;
  • NAW-gegevens van jou en de klant;
  • Factuurbedrag;
  • Bankrekeningnummer van jouw bedrijf;
  • Betalingsreferentie;
  • Vervaldatum of betalingstermijn.

2. Betalingstermijn aangeven

De overheid heeft bepaald dat de standaard betalingstermijn 30 dagen na factuurdatum is. Onderling mogen bedrijven andere afspraken maken, als het maar duidelijk wordt aangegeven. In gevallen waarin geen andere termijn wordt overeengekomen is dit dus 30 dagen na factuurdatum. Zoals gezegd is het belangrijk om de termijn duidelijk op de factuur te vermelden.

3. Betalingskorting bieden

Om klanten sneller te laten betalen kun je een betalingskorting bieden. Een veelgebruikte betalingskorting is 3-5% korting wanneer de factuur binnen 8 werkdagen wordt betaald. In dat geval bespaart de klant op de factuur, daarom is hij gemotiveerd om snel te betalen. Jij bespaart daarmee kosten voor het verzenden van een herinnering. Maar ook het over en weer bellen en in uiterste gevallen de incassokosten.

4. Herinnering kort na vervaldatum

Mocht een klant toch de betalingstermijn overschrijden is het verstandig om dan zo snel mogelijk contact op te nemen. Als je nog eens een paar weken wacht, is het onderwerp van de factuur wellicht al vergeten. De geleverde diensten of producten zijn waarschijnlijk niet meer in de aandacht. Een discussie is moeilijk als beide partijen de details van de levering niet meer weten.

5. Leveringsstop bij openstaande betalingen

Mochten klanten te veel facturen nog niet betaald hebben, is het een optie om een leveringsstop te hanteren. Bedenk echter wel vooraf hoe eenvoudig een klant jouw product bij een concurrent kan krijgen. Bel een klant in zo’n geval op en vraag naar de reden van niet betalen. Wellicht kun je een regeling treffen. Soms hebben klanten goede redenen om niet te betalen.

6. Betalingsregeling bieden om je klanten sneller te laten betalen

Bedrijven zitten soms in zwaar weer. Er is bijvoorbeeld wel genoeg werk maar de cashflow is minimaal. In dat geval kun je met de klant een maandelijkse overboeking afspreken. Beperk wel de termijn van afbetalingen. Heeft de klant een klacht over het geleverde product of dienst dan kun je wellicht een deal sluiten. Een creditfactuur kan ervoor zorgen dat je weer voldoende geld binnenhaalt.

7. Incassobureau inschakelen

Als je alles hebt gedaan om je klanten sneller te laten betalen, kan het zijn dat niet iedere klant dit doet. Een uiterste manier om een betaling af te dwingen is het inschakelen van een incassobureau. Dit betekent wel dat de relatie met de klant kan worden verstoord. Zorg daarom dat je vooraf duidelijk bent geweest dat je gaat incasseren. Ook moet je een goede administratie hebben met een opdrachtbevestiging en lever bevestiging.

 

Veel zaakvoerders zijn maandelijks veel tijd en energie kwijt aan klanten die niet op tijd betalen. Zorg daarom dat je vooraf duidelijkheid biedt. Hanteer de bovenstaande tips en haal daarmee je geld op tijd binnen. En dan met zo min mogelijk energie. Je wilt immers zelf bezig zijn met omzet generen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here