DELEN

Als zaakvoerder van een onderneming moet je ook aan de marketing denken. In het verleden was je dan druk met het maken van advertenties en het bestellen van drukwerk. Tegenwoordig is de digitale omgeving erbij gekomen. Dit heeft een behoorlijke verschuiving van offline naar online marketing teweeggebracht. Waar ligt nu de balans tussen online en offline marketing?

Marketing van een onderneming

De marketing van een onderneming heeft als doel om de verkoop van producten of diensten te bevorderen. Reclame is een onderdeel van de marketing, maar niet hetzelfde. Alleen vertellen dat je product de beste is, staat niet garant voor meer verkopen. Maar zonder te vertellen wie je bent en wat je doet valt het niet mee om de verkoop te bevorderen. Een aantal zaken zijn altijd essentieel voor de marketing:

  • De missie van de onderneming;
  • Het doel van de marketing;
  • De doelgroep die je wilt benaderen;
  • Maak waar wat je beloofd.

Er zijn nog veel meer zaken belangrijk en er zijn meerdere theorieën. Maar het gaat wel om de essentie van de genoemde punten.

Offline marketing

Alle promotie en marketingactiviteiten die niet digitaal plaatsvinden zijn dus offline. Je kunt hierbij denken aan flyeren, auto- en gevelreclame of reclame in bushokjes. Ook visitekaartjes en het staan op beurzen, zijn offline marketing vormen. Met offline marketing benaderen de meeste bedrijven hun bestaande klantenkring. Daarnaast de potentiële klanten die zij benaderen op beurzen of andere gelegenheden. Hoewel veel mensen offline marketing onderschatten, blijft het voor veel bedrijven een effectief middel. Omdat de markt, zowel zakelijk als particulier, wel online vindbaarheid vereist, kun je online marketing niet meer nalaten.

Online marketing

Online marketing is alle promotie en verkoopbevorderende activiteit die je online uitvoert. Ook als mensen je buitenom internet hebben gevonden, is de kans groot dat ze online naar je onderneming zoeken. Dit kan zijn voor de contactgegevens, maar vaker nog om te weten wat je precies doet. Daarnaast wat andere mensen daarvan vinden. Het is daarbij belangrijk dat je goed gevonden wordt. Zoekmachines, zoals Google en Bing, moeten weten wanneer jij relevant bent voor hun bezoekers. Voor iedere onderneming is daar wel wat over te vinden. Toch is alleen online marketing voor veel ondernemingen niet genoeg. Wat is nu de balans?

Balans tussen online en offline marketing

Als je in een lokaal nieuwsblad je product aanprijst, kan dat best wat meer klanten opleveren. Uiteraard is het afhankelijk van het soort product of dienst je verkoopt, hoe succesvol dit is. Voor de meeste ondernemingen is het belangrijk om te weten dat er veel mensen tussen de lezers zitten, die je ook online opzoeken. Als ze je dan niet snel genoeg kunnen vinden, ben je uit beeld. Andere kant is volledig inzetten op online marketing. Maar dan moet je wel gevonden worden. Als je al je hoop op de website en AdWords hebt gevestigd, is dat geen garantie voor succes. Een advertentie in een vakblad kan dan de offline tool zijn om meer bezoekers op je website te creëren. De balans tussen online en offline marketing is dus het punt waar je offline te zien bent en online vindbaar. Het één staat daarbij in dienst van de ander. En andersom.

Voor iedere zaak geldt een andere balans tussen online en offline marketing. We kunnen dan geen gericht advies geven, maar wel de essentie die voor iedereen opgaat. Wil je meer weten over jouw situatie? Laat dan een reactie achter of neem contact met ons op.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here