Ecologie staat steeds hoger op de maatschappelijk agenda. Waar het vroeger nog autoverhuurbedrijven waren die als paddenstoelen wisten te verrijzen, is die eer nu voor de fietsverhuur voorbehouden. Een fietsverhuur bedrijf speelt niet alleen in op toeristische trekpleisters maar biedt ook een antwoord op de zogenoemde last-mile challenge waar gebruikers van het openbaar vervoer al langer mee te kampen hebben.
Wil jij een eigen fietsverhuur starten? Dan zit je waarschijnlijk wel met enkele vragen. Ik verzamelde de vijf vragen die ik het vaakst hoor opdoemen en voorzie ze van een beknopt antwoord. Met de nodige portie duidelijkheid wordt een fietsverhuur bedrijf beginnen immers een stuk eenvoudiger. En daar doen we het voor.
# 1. Moet je beroepskennis bewijzen voor het beginnen van een fietsverhuur bedrijf?
In België kan je vrij eenvoudig een fietsverhuur bedrijf beginnen. Voor het beginnen van een fietsverhuur bedrijf hoef je niet over specifieke beroepskennis te beschikken en bovendien is het attest bedrijfsbeheer sinds 2018 in Vlaanderen niet meer nodig. Eveneens bijzonder is overigens de afschaffing van de zogenoemde Vestigingswet. Let wel op: ten aanzien van kwalijke schadeclaims sta je dankzij de nodige portie beroepsbekwaamheid nog steeds sterker in de schoenen. Een fietsverhuur beginnen met de nodige portie kennis en expertise op zak, krijgt dus nog steeds de nodige aanbeveling. Zeker indien je ook aan de fietsen gaat sleutelen…
# 2. Fietsverhuur starten: wat zijn de wettelijke eisen t.a.v. de verhuurde fietsen?
De verhuurde fiets moet natuurlijk geschikt zijn om zich in het verkeer te begeven. Het verkeersreglement geeft de eisen aan waaraan de verhuurde fiets moet voldoen. De vereisten zijn afhankelijk van het type fiets (racefiets, terreinfiets, fiets met kleine wieldiameter of een gewone fiets). In het buitenland gelden dan weer afwijkende regels en soms kan men ook per gewest bijzonder eisen opleggen ten aanzien van het fietsverhuur bedrijf. Hieronder licht ik een en ander toe.
Fietsverhuur beginnen met race- en terreinfietsen
Ga je een fietsverhuur starten met race- en/of terreinfietsen? Let dan goed op de wettelijke eisen ten aanzien van dergelijke fietsen. Een racefiets moet bijvoorbeeld beschikken over een bel die hoorbaar is tot op een afstand van 20 meter. Hiernaast moet de racefiets over twee goed functionerende remmen beschikken die zich op het voorwiel en op het achterwiel bevinden. Indien de zichtbaarheid minder dan 200 meter bedraagt en het ook donker is, zijn lichten en reflectoren verplicht. Als verhuurder voorzie je ze best. Monteer met andere woorden een witte reflector vooraan en een rode reflector achteraan. Bij een terreinfiets en een fiets met een kleine wieldiameter zijn de regels gelijkaardig.
Fietsverhuur beginnen met gewone fietsen
Wil je een fietsverhuur beginnen met gewone fietsen? Dan zijn de regels zijn iets strikter. Hier legt men dezelfde vereisten op, maar moeten ook aan weerszijden van de pedalen reflectoren worden aangebracht. Deze reflectoren mogen wit of geel zijn. Ook op de spaken en/of de banden moet je minstens twee dubbelzijdige reflectoren per wiel aanbrengen. Deze mogen oranje of geel zijn. Vergeet ook niet om een wit of geel voorlicht te monteren, net zoals een rood achterlicht. Wil je helemaal ontsnappen aan potentiële aansprakelijkheidsclaims? Bied dan ook fluovestjes en fietshelmen aan. Dan sta je extra stevig in jouw schoenen.
Fietsverhuur beginnen in een grensregio
Indien jouw fietsverhuur bedrijf zich in een grensregio bevindt, is het belangrijk om ook de regels van de andere regio goed na te gaan of om het gebruik van de fiets in de desbetreffende regio contractueel te verbieden. Dat is niet onbelangrijk, want de regels wijken soms sterk af. In Nederland moet de bel bijvoorbeeld niet tot op 20 maar tot op 25 meter hoorbaar zijn en in Duitsland is een fietshelm verplicht op te zetten bij het fietsen met een mountainbike.
Zelfstandig fietsverhuur beginnen in de deeleconomie
Indien je een fietsdeelsysteem op poten zet, moet je mogelijks aan een aantal extra voorwaarden voldoen om een vergunning te verkrijgen. In de Brusselse deelfietsenordonnantie gelden bijvoorbeeld strikte vereisten ten aanzien van de vrije vloot. Zo geeft men onder andere aan dat de fietsen verplicht van spatborden moeten voorzien zijn en over minimaal drie versnellingen moeten beschikken. Klop vooraf even aan bij de bevoegde instantie of consulteer een jurist. Zo kom je nooit voor onaangename verrassingen te staan.
# 3. Fietsverhuur beginnen: wat moet er in de huurovereenkomst staan?
Indien je als zelfstandige een fietsverhuur beginnen wilt en bij een kredietverstrekker aanklopt, zal men steeds vaker naar een kopie van de (ver)huurovereenkomst vragen. De huurovereenkomst vormt nu eenmaal de juridische ruggengraat van jouw fietsverhuur bedrijf. En daarom zorg je er maar beter voor dat jouw huurcontract waterdicht is. Het zelf opstellen? Dat is zelden een goed idee. Neem dat maar van me aan.
In het huurcontract maak je afspraken met betrekking tot de staat van de fiets en de consequenties van eventuele schadegevallen. Een kredietverstrekker zal sowieso blij zijn om een waarborg- of een verzekeringsregeling in de huurovereenkomst aan te treffen. Dat biedt immers extra garanties. Ook aansprakelijkheids- en exoneratieclausules zullen altijd in de huurovereenkomst te vinden zijn. Denk tot slot ook aan bepalingen met betrekking tot diefstal. Verplicht de huurder sowieso om aangifte te doen en geef aan wat de gevolgen zijn indien een fiets gestolen wordt. Zo is het niet ongewoon dat de huurder voor het eigen risico, zoals het in een diefstalverzekering werd opgenomen, moet opdraaien.
Uiteraard zijn stugge algemene voorwaarden, waarnaar je in de huurovereenkomst ook verwijst, geen overbodige luxe. Enkel zo kan je juridisch zorgeloos een fietsverhuur beginnen. En dat zal ook de kredietverstrekker onderstrepen.
# 4. Fietsverhuur beginnen met elektrische fietsen: zijn er bijzondere regels?
Wil je een fietsverhuur starten met elektrische fietsen? Dan zijn er inderdaad een aantal bijzondere regels van toepassing. Zo zullen de fietsen aan afwijkende technische vereisten moeten voldoen en zo zal je bovendien ook de huurovereenkomst moeten aanpassen. Het voorzien van een ruimere waarborg is bijvoorbeeld geen overbodige luxe. We maken hierbij een onderscheid tussen een fiets met elektrische hulpmotor, een gemotoriseerde fiets en een zogenoemde speed pedelec.
Fietsverhuur beginnen met fietsen met elektrische hulpmotoren
Dit type fiets levert weinig extra kopzorgen op. In navolging van de wetgever worden fietsen met elektrische hulpmotoren (zij bieden louter trapondersteuning en dit tot max. 25 km/u bij een vermogen van max. 250 Watt) gelijkgesteld met een gewone fiets.
Fietsverhuur beginnen met gemotoriseerde fietsen
Een gemotoriseerde fiets kent eveneens een snelheid van max. 25 km/u. Wel ligt het vermogen hoger (max. 1.000 Watt) en kan de motor worden aangewend zonder zelf te trappen. Ook hier geldt in principe een gelijkstelling met een gewone fiets. Wel heeft de wetgever een minimumleeftijd van 16 jaar ingevoerd. Steeds de leeftijd van de bestuurder controleren, de identiteit noteren en een kopij van de identiteitskaart nemen en aan de huurovereenkomst hechten, is dan ook het belangrijkste advies.
Fietsverhuur starten met speed pedelecs
Tot slot zijn de regels volledig anders indien er sprake is van een zogenoemde speed pedelec. Zo’n speed pedelec kan immers snelheden tot 45 km/u aan. Hier gelden dezelfde regels als voor een bromfiets. Een rijbewijs B is noodzakelijk en eventueel is ook een BA-verzekering verplicht. Er is eveneens sprake van een minimumleeftijd van 16 jaar en het dragen van een helm is verplicht.
# 5. Kan ik mijn fietsverhuur bedrijf beschermen tegen diefstal?
Wanneer je een fietsverhuur starten gaat, wil je natuurlijk dat jouw aangekochte fietsen niet in de handen van jatmozen verdwijnen. Niet door een huurder die ze eventjes “vergeet terug te brengen”. Niet door een dief die ze steelt.
Uiteraard kan je preventief een en ander doen om het risico op diefstal te verkleinen. Het controleren van de identiteit van de huurder vormt daar een eerste voorbeeld van. Hiernaast kan je de fiets voorzien van een volgsysteem. Indien de fiets wordt gestolen, kan je ‘m dan eenvoudiger recupereren.
Zo’n trackingsystemen zijn wettelijk toegelaten, maar het is wel belangrijk dat je de privacy van de huurder bewaakt. Het kan met andere woorden niet de bedoeling zijn dat je voortdurend natrekt waar de huurder zich bevindt. Geef in het huurcontract duidelijk aan dat je de tracker enkel mag gebruiken in het geval van diefstal, fraude of na het uitdrukkelijk akkoord van de huurder.
Dat laatste is sowieso niet onbelangrijk: breng de huurder aan de hand van het huurcontract sowieso op de hoogte van de aanwezigheid van de tracker en vraag nadrukkelijk de goedkeuring voor het desbetreffend gebruik. Zo kan je veel privacyrechtelijke problemen voorkomen.
Zo zie je maar: een fietsverhuur beginnen impliceert ook nadenken over een aantal zaken die soms minder voor de hand lijken te liggen. Met bovenstaande FAQ hoop ik jou dan ook alvast een stuk verder te helpen. Toch zal ook een goed ondernemingsplan, waarin je zelf nog heel wat andere vragen praktisch zal beantwoorden, voor jouw toekomstig fietsverhuur bedrijf cruciaal blijken te zijn. Vraag dat maar aan kredietverstrekker waarbij je vast wel even zal aankloppen…