DELEN

Broodjeszaken schieten als paddenstoelen uit de grond. Vaak zijn het ondernemers die een vroegere activiteit combineren met het smeren van broodjes. Denk bijvoorbeeld aan een winkeltje bij een tankstation dat nu ook vers belegde broodjes aanbiedt, of zelfs een krantenwinkel in de buurt van een school waar de kinderen een heerlijke smos kopen kunnen. De broodjeszaken doen het dan ook goed.

Wil ook jij een broodjeszaak starten? Wanneer we een broodjeszaak beginnen is een goede voorbereiding onontbeerlijk. Daarom volgende zeven tips voor zij die een broodjeszaak openen willen.

Lees ook: In tien stappen een eigen horecazaak beginnen

# 1. Ga na of een broodjeszaak starten de beste optie is

Bij een broodjeszaak starten komt heel wat kijken. Zeker indien je niet alleen een broodjeszaak openen wilt maar echt hoopt te bouwen aan naamsbekendheid. Jij wil dan ook niet zomaar eender welke broodjeszaak starten, maar wil de bekendste zijn van de ruime omgeving! Begrijpelijk, maar dan moet het plaatje compleet kloppen. Niet eenvoudig, als starter met een beperkt budget… Soms is het dan ook eenvoudiger om voort te bouwen op een bestaand merk. En dan heb je twee keuzes.

Lees ook: Zo kies en bescherm je een handelsnaam

Enerzijds kan je beslissen om een broodjeszaak over te nemen. Wanneer je beslist om een broodjeszaak over te nemen, kan je meteen rekenen op verschillende voordelen. Zo beschik je meteen over alle benodigdheden, hoef je niet meteen op zoek te gaan naar nieuw personeel en heb je al een pand op een geschikte locatie. Door een broodjeszaak over te nemen heb je ook zekerheid: de bestaande verkoopcijfers liegen er immers niet om. En bovendien heb je niet alleen een broodjeszaak over te nemen, maar ook het merk dat eraan vast hangt. Het nadeel is dan weer dat de verkoopwaarde snel op kan lopen. Zeker indien je beslist om een goed draaiende broodjeszaak over te nemen.

Lees ook: Zo regel je de overname van een bedrijf

Een alternatief vinden we bij franchising. In zo’n geval hoef je geen broodjeszaak over te nemen maar kan je zelf een broodjeszaak starten. Je hoeft dus niet de torenhoge aankoopprijs op te hoesten, maar kan zoals vanouds een broodjeszaak openen. Bovendien bouw je verder op de knowhow en de merkbekendheid van de franchisegever. Denk bijvoorbeeld aan franchisegevers zoals Panos, Délifrance en Subway. Het nadeel is dan weer dat eventuele marketinginvesteringen niet in eigen naamsbekendheid resulteren, maar in deze van het overkoepelend bedrijf. Bovendien dien je je ook aan bepaalde afspraken te houden en zijn er uiteraard de kosten die aan de franchisingovereenkomst verbonden zijn.

Lees ook: Dit is hoe een franchise werkt

Ga vooraf na wat voor jou de interessantste piste is:

  • Zelf een broodjeszaak starten en zelf bouwen aan naamsbekendheid;
  • Beslissen om een broodjeszaak over te nemen en naamsbekendheid ‘kopen’;
  • Via franchising een broodjeszaak openen en naamsbekendheid ‘huren’.

# 2. Een broodjeszaak beginnen? Denk eerst goed na over de ondernemingsvorm

Je kan een broodjeszaak beginnen in bijberoep, maar in de praktijk blijkt dat toch niet zo eenvoudig te zijn. Meestal zullen we dan ook een broodjeszaak starten in hoofdberoep. Indien je een broodjeszaak starten wilt in hoofdberoep, zijn er verschillende mogelijkheden. Zo kan je een broodjeszaak beginnen in de vorm van een eenmanszaak. Omdat een broodjeszaak openen niet zonder risico is en vaak verregaande investeringen vergt, is dat niet zo’n interessante piste. Meestal zal men dan ook via een vennootschap een broodjeszaak beginnen. Zo kan je de persoonlijke aansprakelijkheid beperken.

Spreek er vooraf over met jouw boekhouder en ga goed na welke vennootschapsvorm voor jou het interessantst is om een broodjeszaak te beginnen. Houd hierbij rekening met praktische en fiscale aspecten, maar denk ook aan de juridische aansprakelijkheidsvraag.

# 3. Maak een goed financieel plan voor jouw broodjeszaak

Velen denken dat een broodjeszaak openen laagdrempelig is en dat er geen verregaande investeringen noodzakelijk zijn. Indien je het vergelijkt met pakweg een garage, is dit misschien wel het geval. Toch zal ook een broodjeszaak starten oplopende kosten met zich meebrengen. Daarom stel je maar beter een goed financieel plan op en ga je de financiële haalbaarheid van jouw concept na. Bereken enerzijds wat de opstartkosten voor jouw broodjeszaak zijn, wat de terugkerende kosten zijn en welke inkomsten je mag verwachten..

Financieel plan broodjeszaak & gemiddelde opstartkosten broodjeszaak

Het is uiteraard niet eenvoudig om de opstartkosten van een broodjeszaak te ramen. Aangenomen dat je ook echt beslist om een broodjeszaak te starten en niet om een broodjeszaak over te nemen, spreken we toch al snel over enkele tienduizenden euro’s. De opstartkosten van een broodjeszaak bedragen gemiddeld zo’n €30.000,- tot €40.000,-. Dit op voorwaarde dat het gaat om een gehuurd pand waar maar weinig verbouwingen voor noodzakelijk zijn. Anders nemen de opstartkosten van een broodjeszaak al snel met een veelvoud toe.

Lees ook: Het startkapitaal per vennootschapsvorm

Financieel plan broodjeszaak & gemiddelde omzet broodjeszaak

Het is belangrijk om je eigen omzet te ramen. Niet eenvoudig, waardoor het soms makkelijker is om naar anderen hun cijfers te kijken. Het is wel van belang om naar soortgelijke concepten te kijken. Sommige broodjeszaken draaien immers omzetten van enkele duizenden euro’s per dag, maar zijn dan wel te vinden op dure locaties met veel traffic. Uiteraard zijn dergelijke cijfers ook niet geheel transparant.

Op basis van eerdere overnamedossiers kan ik wel een aantal richtcijfers meegeven. Ik geef ook steeds de locatie van de broodjeszaak weer.

Locatie Gemiddelde omzet broodjeszaak per dag: Gemiddelde omzet broodjeszaak á 260 geopende dagen per jaar:
Antwerpen, Diamantwijk +/- €750,- gemiddelde omzet broodjeszaak per dag; €195.000,- gemiddelde omzet broodjeszaak per jaar;
Leuven, nabij het station en de Kinepolis +/- €670,- gemiddelde omzet broodjeszaak per dag; €174.200,- gemiddelde omzet broodjeszaak per jaar;
Wetteren, mobiele broodjeszaak in regio Gent en Aalst; +/- €1.050,- gemiddelde omzet broodjeszaak per dag; €273.000,- gemiddelde omzet broodjeszaak per jaar;
Sint-Michiels, centrum +/- €700,- gemiddelde omzet broodjeszaak per dag; €182.000,- gemiddelde omzet broodjeszaak per jaar.

 

# 4. Benodigdheden broodjeszaak: bepaal vooraf de benodigdheden voor jouw broodjeszaak

Om een broodjeszaak te openen heb je geen diploma nodig. Natuurlijk moet je wel goed nadenken over de inrichting van je broodjeszaak en aan de benodigdheden voor jouw broodjeszaak. Voor het opstellen van jouw financieel plan is het niet onbelangrijk om voorafgaand de verschillende benodigdheden voor jouw broodjeszaak te bepalen.

In de eerste plaats zijn er de benodigdheden die verband houden met de inrichting van jouw broodjeszaak. Dit moet niet alleen stijlvol en functioneel zijn, maar ook hygiënisch. Lopend water voorzien is voor jouw vergunning bijvoorbeeld een must. Maar de tafels moeten bijvoorbeeld ook voldoende eenvoudig te reinigen zijn en kleine hoekjes waar vuil in kan verdwijnen, zijn logischerwijs een taboe.

Tot slot zijn er de benodigdheden die eigen zijn aan elke horecagelegenheid. In een eerder artikel hadden we het al over de benodigdheden voor horecagelegenheden. Ik verwijs dan ook graag even door.

# 5. Vergeet deze vergunningen voor jouw broodjeszaak niet!

Om een broodjeszaak te starten heb je een voedingsmiddelenvergunning nodig. Zo’n vergunning moet je schriftelijk aanvragen bij het Federaal Agentschap Voor Veiligheid van de Voedselketen. Er gelden strenge hygiënische eisen. Bij de inrichting van jouw broodjeszaak houd je er maar beter rekening mee.

Lees ook: Deze vergunningen heb je nodig om een bedrijf te starten

Naast een voedingsmiddelenvergunning dien je mogelijks ook over een omgevingsvergunning te beschikken. Een bewijs van beroepskennis is anderzijds niet meer nodig. Eventueel kan er wel een vergunning voor het schenken van alcoholische dranken noodzakelijk zijn.

Tot slot zal je mogelijks ook muziek afspelen in jouw broodjeszaak. Lekker gezellig, maar dan moet je ook wel een bijdrage betalen aan SABAM. Twijfel je over de vergunningen? Doe dan een beroep op een juridisch expert.

# 6. Onderhandel met de leverancier van jouw broodjeszaak

Je kan uiteraard geen broodjeszaak beginnen zonder brood en beleg. Ook een drankje om de heerlijkste combinaties weg te spoelen, moet in alle frisheid aanwezig zijn. En daarvoor zal je leveranciers moeten aanspreken. Bij het opstellen van jouw ondernemingsplan heb je waarschijnlijk al verschillende offertes opgevraagd. Zij kunnen jou helpen om een geschikte leverancier te vinden. Vergelijk de verschillende lokale, bekende en minder bekende leveranciers op basis van verschillende criteria:

  • Prijs;
  • Leveringsvoorwaarden;
  • Leveringstijden;
  • Betalingsmodaliteiten;
  • Kwaliteit;
  • Betrouwbaarheid en eerdere ervaringen.

Neem overigens niet automatisch genoegen met de verkregen offertes. Soms kan het lonen om verschillende potentiële leveranciers tegenover elkaar uit te spelen. Misschien kan leverancier A echt nog een lagere prijs beloven of kan leverancier B alsnog een langere betalingsduur toekennen!

Het vinden van een geschikte leverancier voor jouw broodjeszaak is heus niet zo moeilijk, maar vergeet wel niet het maximale te halen uit het onderhandelingsproces.

# 7. Broodjeszaak openen en klanten vinden

Wist je eindelijk jouw broodjeszaak te openen en reken je op een omzet  van pakweg 1.000 euro per dag? Met een gemiddelde besteding van zo’n 7 euro per klant, moet je dagelijks toch een 140 klanten over de vloer krijgen. Als beginnende broodjeszaak is dat niet weinig. Daarom is het belangrijk om aan naamsbekendheid te bouwen. In het geval van een broodjeszaak kan dat op verschillende manieren gebeuren:

  • Online reclame broodjeszaak: Facebookpagina, website, e.d.;
  • Offline reclame broodjeszaak: flyers in de buurt uitdelen, reductiebon voor het openingsweekend, e.d.

Lees ook: Overzicht van de reclameregels

Heb je zelf geen kaas gegeten van promotie en reclame? Besteed dan de reclame voor jouw broodjeszaak uit en roep de hulp van een marketeer in. Dat is uiteraard niet gratis, waardoor je die kost ook naar jouw financieel plan dient terug te koppelen.

Lees ook: Maak gebruik van lanceringsprijzen bij de opening van jouw broodjeszaak

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here