Als ondernemer in de bouw sta je elke dag voor uitdagingen, denk aan strakke deadlines, complexe projecten en het behouden van marges. Goede interne organisatie is daarom essentieel. Bouwsoftware helpt je bij het structureren van deze processen. Ontdek hoe bouwsoftware op een typische dag in de bouw jouw werk makkelijker maakt.
Voorbereiden en plannen in de ochtend
De planning van de dag doornemen tijdens je eerste tas koffie is extra snel gedaan met bouwsoftware. Zo zie je in één overzicht gestructureerd al je projectplanningen. Je kan op dagelijkse basis eenvoudig taken toewijzen aan teamleden en deadlines instellen. Vaak ontvangen betrokkenen automatisch real-time updates hiervan. Zo kan je gecentraliseerd iedereen op de hoogte houden van (last-minute) wijzigingen en prioriteiten.
Na de voorbereiding van de planning bekijk je eenvoudig de digitale bouwplannen en -tekeningen in de bouwsoftware. Ook als je buiten je kantoor opstart, heb je al je bestanden bij de hand op je device. Papieren archieven zijn dankzij je eigen cloudopslag namelijk verleden tijd. Dit bespaart tijd, is flexibel en vermindert de kans op fouten en miscommunicatie.
Middag: projectbeheer en coördinatie
Ga je na de eerste uren op kantoor naar een projectlocatie? Dan blijf je onderweg eenvoudig in contact met je team. Bouwsoftware is namelijk vaak beschikbaar op mobiele devices. Je ontvangt dus direct updates over de voortgang van de werkzaamheden, eventuele problemen die zich voordoen en de benodigde materialen. Belangrijke bestanden heb je daarbij direct bij de hand. De real-time communicatie stelt je ook in staat om snel te reageren op eventuele uitdagingen. Zo verloopt je project altijd efficiënt.
Eenmaal aangekomen op de projectlocatie kan je foto’s en notities rechtstreeks van de bouwplaats uploaden naar een projectdossier. Het staat direct centraal opgeslagen in de cloud en is beschikbaar voor iedereen die je toegang geeft. Zo vergeet je bij terugkomst op kantoor nooit meer belangrijke informatie te archiveren.
Namiddag: kostenbeheer en financiën
Eenmaal terug op kantoor gaat je aandacht naar kostenbeheer en financiën. Ook al je financiële taken regel je gecentraliseerd met bouwsoftware. Kostenramingen, het opstellen van je budgetten en facturen; je regelt dit voortaan in één omgeving. Het grote voordeel hiervan is dat je alle financiële gegevens van je projecten op één plek consolideert. Zo heb je altijd een duidelijk overzicht van je financiële situatie.
Je kan de financiën vaak realtime volgen en analyseren. Geldstromen zijn zo eenvoudiger te volgen en te analyseren en eventuele budgetoverschrijdingen komen sneller aan het licht. Je hebt daardoor een beter zicht op kostenbesparingen en je behoudt grip op de financiële gezondheid van je organisatie.
5 redenen waarom ondernemers kiezen voor bouwsoftware
- Projectplanning en coördinatie kost vaak veel tijd. Met bouwsoftware kunnen taken snel worden toegewezen en gecoördineerd. Zo verminder je onnodige vertragingen.
- Vaak zijn kostenramingen gebaseerd op schattingen. Met bouwsoftware kan je als MKB-ondernemer nauwkeurigere kostenramingen maken.
- Teamcommunicatie is vaak ongecoördineerd. Software bouw kan vaak helpen bij het centraal communiceren. Dit zorgt voor minder miscommunicatie.
- Belangrijke documenten worden nog vaak op papier bewaard. Met bouwsoftware zijn alle documenten voor iedereen digitaal beschikbaar.
- Belangrijke informatie over bouwprojecten is soms later beschikbaar. Met bouwsoftware zijn updates real-time beschikbaar. Zo kan je sneller reageren op belangrijke veranderingen.