Er zijn steeds meer manieren om potentiële klanten te bereiken, gaande van het plaatsen van online advertenties tot het inschakelen van influencers. Toch is telemarketing voor veel bedrijven nog steeds een belangrijke manier om klanten te bereiken en producten en diensten te verkopen. Wat is telemarketing? Is telemarketing inbound of is telemarketing outbound marketing? We leggen het voor je uit.
Wat is telemarketing?
Telemarketing is een telefonische vorm van marketing die wordt uitgevoerd door de telemarketeer. Bij telemarketing worden bepaalde producten aangeboden of gepromoot via de telefoon. Telemarketing omvat verschillende werkwijzen. Dit gaat van het ongevraagd bellen naar potentiële klanten, tot het bellen op afspraak of het reageren op inkomende, telefonische aanvragen. Doorgaans schakelt men voor deze vorm van marketing gespecialiseerde callcenters in.
Is telemarketing inbound marketing of is telemarketing outbound marketing?
Regelmatig krijgen we de vraag of telemarketing inbound marketing is of dat telemarketing outbound marketing is. Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van hoe telemarketing verloopt. Het is zo dat telemarketing inbound marketing kan zijn als het initiatief bij de klant ligt. De klant neemt dan contact op met de telemarketeer, bijvoorbeeld nadat hij via de website warm is gemaakt voor de producten of diensten. Daarnaast kan telemarketing outbound marketing zijn. Daarbij ligt het initiatief bij de telemarketeer die zelf contact opneemt met zoveel mogelijk potentiële klanten.
Strenge regels indien telemarketing outbound marketing is
Als telemarketing inbound marketing is, stellen er zich weinig problemen. Iedereen is vrij om contact op te nemen met een telemarketeer. Als telemarketing outbound marketing is, is het complexer. Er bestaan namelijk regels om de voortdurende stroom van ongewenste telefoontjes tegen te gaan. Voordat een telemarketeer een nummer belt, is hij bijvoorbeeld verplicht om de Bel-me-niet-meer-lijst te raadplegen. De nummers en namen die op de lijst staan, zijn dan van de contactlijst te schrappen. Om de lijst te kunnen raadplegen, dient men een licentie te verkrijgen van de vzw Do Not Call Me (DNCM).
Daarna dient men na te gaan of de personen die niet in de bovenstaande lijst zijn opgenomen, bij het bedrijf hebben aangegeven dat ze niet langer willen worden gecontacteerd. Anderzijds kan het ook dat mensen die op de Bel-me-niet-meer-lijst staan, later expliciet aan het bedrijf hebben laten weten dat ze wel willen worden gecontacteerd. Omdat deze klant een specifieke toestemming aan dit bedrijf hebben gegeven, mag dit bedrijf de betrokkene wel contacteren. De datum speelt daarbij een belangrijke rol: dit geldt enkel als de specifieke toestemming dateert van na de registratie op de Bel-me-niet-meer-lijst.
De regels met betrekking tot telemarketing in de praktijk
In de praktijk zal een telemarketeer vooraf persoonsgegevens trachten te verzamelen en een specifieke toestemming trachten te verkrijgen. Het voordeel van deze aanpak is dat men meer zekerheid heeft over de kwaliteit van de lead. Een manier om ten aanzien van leads telemarketing in te zetten, is door bijvoorbeeld een e-boek of een proefabonnement aan te bieden. Bij het aangaan van het proefabonnement geeft de potentiële klant dan aan dat hij wil worden gecontacteerd. Het proefabonnement maakt de potentiële klant reeds warm en vervolgens gaat de telemarketeer daarmee verder.
Hoe dan ook is het bij telemarketing enorm belangrijk om de bovenstaande regels te respecteren. Inbreuken kunnen namelijk strafrechtelijk worden gesanctioneerd. De boetes schommelen tussen 208 en 80.000 euro (na toepassing van de opdeciemen) of 4% van de jaaromzet indien dit hoger is. Er is een meldpunt bij de Economische Inspectie. De Economische Inspectie kiest zelf wat het na zo’n melding doet: een waarschuwing geven, de bevindingen doorgeven aan de procureur en een administratieve geldboete opleggen behoren bijvoorbeeld tot de mogelijkheden.