DELEN

WhatsApp was natuurlijk altijd een communicatie-app, maar sinds 2020 is WhatsApp ook een beetje een winkel geworden. Eerder was er al WhatsApp Business, met communicatiediensten voor bedrijven, maar nu kunnen zij ook verkopen via WhatsApp. Verkopen via WhatsApp is wel wat omslachtiger dan een eigen webshop, maar het heeft zeker voordelen te bieden.

Van WhatsApp Business naar verkopen via WhatsApp

Bedrijven kunnen al langer gebruikmaken van Whatsapp Business. Dankzij Whatsapp Business kunnen zij bedrijfsinformatie toevoegen, maar ook een catalogus met producten of diensten aanleggen. Klanten kunnen deze producten of diensten bekijken en deze informatie kan ook in chatberichten worden gebruikt. Verder kan je via WhatsApp Business labels toevoegen of bepaalde berichten vooraf configureren. Denk daarbij bijvoorbeeld aan afwezigheidsberichten.

Op basis hiervan kon je altijd al via WhatsApp Business verkopen. Alles werd dan in de app afgesproken en met een betaallinkje afgerekend. Verkopen via WhatsApp wordt in België nog niet op grote schaal gebruikt, maar in onder meer Brazilië en India wel. Daar hebben bedrijven vaak minder middelen om zelf een webshop op te starten en dan is verkopen via WhatsApp natuurlijk heel aanlokkelijk. Het zorgt er meteen ook voor dat verkopen via WhatsApp in deze landen heel erg ingeburgerd is.

Ook bij ons kan verkopen via WhatsApp om dezelfde redenen aantrekkelijk zijn voor kleine hobby-ondernemers die bijvoorbeeld zelfgemaakte armbandjes verkopen. Ook influencers, waar sociaal contact met potentiële klanten heel belangrijk is, kunnen hun fanwear verkopen via WhatsApp.

Winkelmandje maakt verkopen via WhatsApp eenvoudiger

Sinds eind 2020 is verkopen via WhatsApp een stuk eenvoudiger geworden. Vroeger dienden klanten nog per product een bericht te verzenden en diende je ook per product af te rekenen, maar nu is er gewoon een winkelwagen-functie. Klanten kunnen producten aan hun winkelwagen toevoegen en vervolgens het bestelproces starten. Hierdoor kan je meteen meerdere producten verkopen via WhatsApp en wordt het allemaal een stuk efficiënter.

Klanten die WhatsApp gebruiken, zien naast de bedrijfsnaam een winkelknop staan en kunnen dan door de catalogus bladeren. Hierbij kunnen ze producten of diensten aan hun winkelmandje toevoegen. Ook de hoeveelheden kunnen ze aanpassen. Vervolgens kunnen ze hun volledige winkelwagen als een WhatsApp-bericht naar de verkoper verzenden. Hierdoor kunnen ze sneller bestellingen plaatsen, over meerdere producten vragen stellen en blijft het persoonlijk contact wel nog steeds behouden. Zoals steeds is een aankoop pas definitief wanneer het door de verkoper wordt bevestigd. Afrekenen kan dan bijvoorbeeld via Payconiq by Bancontact. WhatsApp experimenteert wel met de mogelijkheid om ook in de app te betalen. In India is deze functie al uitgerold.

Voor wie is verkopen via WhatsApp interessant?

Verkopen via WhatsApp blijft omslachtiger dan verkopen in een webshop, maar het is natuurlijk wel laagdrempeliger en eenvoudiger op te zetten. Verkopen via WhatsApp is in de praktijk vooral een goede keuze bij situaties waarbij persoonlijk contact en maatwerk heel belangrijk zijn. Een voorbeeld daarvan is een bakker die taarten op maat aanbiedt. Hij kan deze diensten verkopen via WhatsApp en in de app kunnen meteen de wensen worden besproken. Nadien wordt er meteen ook afgerekend en is alles in kannen en kruiken.

Verkopen via WhatsApp is daarnaast vooral interessant als je doelgroep ook daadwerkelijk WhatsApp gebruikt. Onder meer in India, Brazilië, de Verenigde Staten, Indonesië en Rusland wordt WhatsApp heel vaak gebruikt, maar ook in Nederland is het goed ingeburgerd. Bij deze klanten is verkopen via WhatsApp sowieso al belangrijker. Toch heeft WhatsApp ook in België ruim 5 miljoen gebruikers. Bijna 50% van de gebruikers zijn tussen 26 en 45 jaar. Als je op jongeren of ouderen focust, is verkopen via WhatsApp minder interessant.

Verkopen via WhatsApp is met andere woorden vooral een goed idee wanneer persoonlijk contact heel belangrijk is en wanneer je doelgroep tussen 26 en 45 jaar oud is. In dit geval kan verkopen via WhatsApp als een aanvulling dienen op de bestaande verkoopkanalen. Ook als je je op buitenlandse markten zoals India, Brazilië of Rusland focust, kan je eigenlijk niet zonder verkopen via WhatsApp. Ten slotte kan verkopen via WhatsApp gewoon een handige manier zijn om online te verkopen zonder dat je een webshop moet oprichten. Niet voor niets begonnen veel winkels tijdens de coronalockdown ineens te verkopen via WhatsApp.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here