De hedendaagse voetbalwereld is er een die graag innoveert. Dat moet ook wel als je met miljoenen goochelt. Neem bijvoorbeeld TSG 1899 Hoffenheim, een Duitse club die met haar The Helix-systeem nog beter de ontwikkeling van haar spelers volgt en stimuleert. Of Real Madrid dat automatisch spelersdata verzamelt tijdens trainingssessies. We hoeven het echter niet in het buitenland te zoeken, want ook in eigen land zijn voetbalclubs aan het experimenteren. Dat doen ze onder het toeziend oog van de Jupilers Pro League, hetgeen meteen een interessante case vormt voor hedendaagse ondernemers.
Samenwerken in plaats van concurreren
De Jupilers Pro League stimuleert dergelijke evoluties en ziet daarin een kans om zichzelf opnieuw uit te vinden, wat na mokerslagen als Operatie Propere Handen en de coronacrisis ook meer dan nodig is. Met de nieuwe Pro League Forward ondersteunt het profclubs die investeren in nieuwe technologieën en wil het innovatieve ontwikkelingen overkoepelen. Het ziet het als een kans om alsnog de concurrentie met de grote competities aan te gaan, waar zo’n ontwikkelingen vaak nog op clubniveau plaatsvinden. Daarnaast erkent de Jupilers Pro League ook dat de voetbalsector deel uitmaakt van de entertainmentsector en dat er op sportief vlak wel een gezonde concurrentie mag heersen, maar dat alle clubs gebaat zijn bij een collectieve ontwikkeling.
Ook voor ondernemers is het belangrijk om na te gaan waar samenwerken beter is dan concurreren. Door de handen in elkaar te slaan, kunnen ondernemers alsnog de concurrentie aangaan met grotere spelers op de markt. Zolang er geen sprake is van oneerlijke concurrentie is dat ook toegestaan. Ondernemers kunnen bijvoorbeeld beslissen om bepaalde activiteiten, zoals het transport of projectontwikkelingen, samen uit te voeren en de kosten en baten daarvan te delen.
Versnippering tegengaan
Het is meteen ook de reden waarom de Jupilers Pro League heeft gekozen voor een vijfjarige exclusieve deal met Eleven Sports, zonder nog rekening te moeten houden met rechten van partijen als Telenet en Proximus. Door slechts met een enkele partner samen te werken, kan de Jupilers Pro League eenvoudiger innoveren. Er moet namelijk maar met één partner rekening worden gehouden en de onderlinge concurrentie tussen verschillende partners speelt daarbij niet mee.
Ook hier kunnen ondernemers lessen uit trekken en dit zowel intern als extern. Veel ondernemingen zijn bijvoorbeeld te versnipperd georganiseerd. Denk maar aan een schrijnwerker die ook tegels zet en elektriciteit legt en verft en … Dat wil meteen ook zeggen dat de schrijnwerker met meer concurrenten rekening moet houden, op elk domein klanten en leveranciers moet zoeken, meer materiaal moet aanschaffen enzovoort. Door zich op één niche te focussen, zouden zijn investeringen beter kunnen renderen. Toch is het niet alleen intern belangrijk om versnippering tegen te gaan, maar ook extern. Met hoe minder partners je werkt, met hoe minder partners je rekening moet houden en hoe minder vaak je telkens opnieuw hetzelfde moet vertellen.
Welkom in de wereld van artificiële intelligentie
Een eerste voorbeeld van zo’n samenwerking bij de Jupilers Pro League is KBC Goal Alert. Hiermee kunnen KBC-klanten in de applicatie de hoogtepunten van de wedstrijden volgen. Daar zit geen volledig mediateam achter dat alles selecteert, maar wel een stukje artificiële intelligentie. Via machine learning leert de tool hoe het zelf video’s kan genereren. Het is een geavanceerd stukje technologie dat handenvol geld kost. Door deze strategische samenwerking kan KBC, maar ook de voetbalclubs, de technologie echter betaalbaar houden.
Wat is AI? AI, artificiële intelligentie of kunstmatige intelligentie is de wetenschap die zich bezighoudt met intelligente systemen. Deze systemen kunnen bijleren en gedrag kopiëren of voorspellen. De voordelen van kunstmatige intelligentie zijn groot. Het kan de gebruikerservaring verbeteren, de productiviteit opkrikken, de veiligheid verhogen enzovoort. Bedrijven kunnen AI dan ook op verschillende manieren gebruiken. Het gaat bijvoorbeeld om slimme antivirussoftware die via AI veiligheidsinbreuken herkennen en detecteren, slimme chatbots die het contact met de klant overnemen en automatiseren, slimme systemen die nagaan om productiebeheertaken over te nemen en zo kunnen we wel even verder gaan. De voordelen van kunstmatige intelligentie zijn groot en de nadelen van kunstmatige intelligentie zijn beperkt. Alleen al daarom kunnen ondernemers zich er maar beter in verdiepen.
Big data gebruiken
Een ander voorbeeld van een deal die de Jupilers Pro League realiseerde, is deze met Stats Perform. Stats Perform is een data-expert die data verzamelt over wedstrijden. Het gaat dan bijvoorbeeld om het aantal geslaagde dribbels per spelers. Deze data wordt tijdens de uitzendingen gebruikt door Eleven Sports, maar ook de profclubs kunnen deze data gebruiken. In het buitenland zie je dat clubs nog vaak elk voor een eigen provider kiezen. Dan heb je inderdaad net dezelfde data, maar enkel van thuiswedstrijden omdat de technologie enkel daar is geïntegreerd. Omdat elke club zijn data wil afschermen, beschikken ze uiteindelijk over minder data en moeten ze daar meer voor betalen.
Nog een andere deal die de Jupilers Pro League heeft gesloten, is deze met GumGum Sports. GumGum Sports gaat voor de Jupilers Pro League na hoelang een logo van een sponsor in beeld komt, dit tot op de milliseconde precies. Clubs kunnen de data gebruiken om lucratievere deals te sluiten, maar ook door bepaalde sponsors te faciliteren. Als de samenloop van omstandigheden er bijvoorbeeld voor zorgt dat een sponsor te weinig in beeld is gekomen, kan de club een videofragment delen op de Facebookpagina. Op basis van de views en de kijktijd wordt er dan voor gezorgd dat elke sponsor waar krijgt voor zijn geld.
Het zijn twee voorbeelden van het automatisch verzamelen en verwerken van big data. Voor grote ondernemingen is big data de logica zelve geworden. Met big data kan je namelijk veel meer zaken analyseren, maar ook voorspellen. Met big data kan een marketeer bijvoorbeeld voorspellen welke marketingtechniek het best zal werken en hoeveel rendement het zal opleveren. Verzamel meer gegevens, koppel ze aan andere gegevensbronnen als Facebook en haal het maximum uit data. Meer hierover lees je in het eerder artikel over gepersonaliseerde marketing op basis van big data.
CRM-systemen introduceren
Ten slotte is er ook de CRM-tool van de Jupilers Pro League. Deze CRM-tool van de Jupilers Pro League centraliseert alle faninformatie. Clubs kunnen vervolgens met deze data aan de slag. Ook de Jupilers Pro League gebruikt de data. Toen er begin dit seizoen nog supporterts werden toegelaten in de stadions, werd het algoritmisch toewijzen van zitjes aan de hand van deze data gebaseerd. Hierdoor zaten bijvoorbeeld mensen uit Genk bij elkaar en werden zij gescheiden van fans uit Oostende. Het hoorde bij het actieplan van de Jupilers Pro League waarbij de virustransmissie tussen verschillende landsdelen maximaal werd voorkomen.
Dat gecentraliseerde gegevens en CRM-systemen voor bedrijven belangrijk zijn, kunnen we niet genoeg benadrukken. De Jupilers Pro League toont het bijvoorbeeld aan, maar er is nog zoveel meer mogelijk. Op het meest kleinschalige niveau helpt het om het klantcontact te verbeteren. Op groter niveau draagt het bij aan innovaties, efficiëntere verkoopcycli, een verbeterde productiviteit en beter inzicht in de doelstellingen.
Slimme oplossingen zijn er niet alleen voor de grote spelers
Bij de Jupilers Pro League geven ze toe dat het allemaal afhankelijk is van hoe de clubs met de mogelijkheden omgaan. Daarbij spelen ook financiële zaken een rol. Zo is Club Brugge volgens de Jupilers Pro League het schoolvoorbeeld van hoe het moet. Zij gebruiken de systemen onder andere om de fanbeleving te vergroten en te bouwen aan een sterker merk. Daarnaast moeten we ook het voorbeeld van Anderlecht aanhalen, dat sterk inzet op datascouting. Zij gebruiken de data vooral om talentvolle spelers te rekruteren die anders onopgemerkt zouden zijn gebleven. Uiteraard moet je daarvoor wel datascouts in dienst nemen en daar heeft lang niet elke club het budget voor.
Toch benadrukt de Jupilers Pro League dat alle clubs baat hebben bij de innovatieve deals die door de Jupilers Pro League worden gesloten. De gegevens kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt om tijdens de wedstrijd op een tablet te zien dat een speler al meer kilometers heeft gelopen dan hetgeen hij op een hele wedstrijd zou mogen lopen. Dan kan de trainer de speler wisselen, wat een blessure kan voorkomen. De kritiek van de kleine clubs is dan weer dat de grote clubs meer mogelijkheden hebben en daar meer voordelen uit halen.
Het klopt inderdaad dat je als kleine ondernemer niet zal kunnen tippen aan de dataverwerking waar ze bij de Jupilers Pro League op kunnen rekenen. Maar wat de Jupilers Pro League doet, valt dan weer in het niets met wat Facebook doet. En dat houdt de Jupilers Pro League toch ook niet tegen? Er zijn heus wel mogelijkheden en je hoeft het warm water niet zelf uit te vinden, zeker niet als je voor SaaS-oplossingen kiest.