Het nieuwe jaar staat voor de deur en dan staan er ons altijd wel een aantal nieuwigheden te wachten. Ook op marketinggebied is dat gegarandeerd het geval. Zo zullen een aantal marketing trends in 2021 heel belangrijk worden. Ze zijn in feite niet echt helemaal nieuw, maar het gevolg van evoluties die al langer gaande zijn of die door de coronapandemie naar het voorplan zijn verschoven. Wat alvast opvalt, is dat video een belangrijkere plek zal innemen in de marketingmix, maar er zijn best wel nog andere boeiende marketing trends die 2021 extra uitdagend zullen maken.
Expertise, autoriteit en betrouwbaarheid
Het belang van betrouwbaarheid en transparantie neemt al langer toe, maar leugenachtige presidenten en coronacomplottheorieën hebben aangetoond hoe belangrijk het is om de betrouwbaarheid van bronnen na te gaan. Een van de voornaamste marketing trends van 2021 is dan ook dat autoriteit, betrouwbaarheid en expertise een belangrijkere rol zullen spelen.
Google E-A-T (Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness) doet het bijvoorbeeld nu al: het volstaat niet langer om de juiste woorden op je website te schrijven of om lekker veel linkjes naar je website te verzamelen, maar bovendien moet je ook expertise uitstralen, kwaliteitsvolle links verzamelen en moet je website betrouwbaar zijn. Een SSL-certificaat mag bijvoorbeeld niet ontbreken. Verwacht wordt dat dit steeds zwaarder door zal gaan wegen. Informatie van een universiteit is betrouwbaarder dan die van een anonieme blogger en daarom zal het ook beter scoren in Google, zelfs wanneer die laatste inzet op SEO en veel linkjes naar zijn website heeft. Het Google-algoritme wordt nu eenmaal steeds beter in het herkennen van autoriteit, betrouwbaarheid en expertise, maar ook in het herkennen van kunstmatige ingrepen.
Wat dat betekent voor de marketing trends van 2021? We gaan allemaal meer bloggen, waardevolle informatie verspreiden en inzetten op linkjes met een meerwaarde. Door je doelgroep met de juiste, eerlijke content te helpen, help je jezelf om hoger te scoren in Google. Eigenlijk wordt internet hierdoor een fijnere plek met minder valse informatie. En dat is ook wat Google wil.
Groeiend belang van videomarketing
Een van de andere belangrijke trends is video marketing. Het belang van video’s in de marketingmix neemt alleen maar toe. Mensen willen geen review over een verzorgingsproduct lezen, maar ze willen het allemaal wel eens zien gebruikt worden. Zelfs op de B2B-markt is het zo dat klanten willen dat video deel uitmaakt van de customer journey.
Dit heeft natuurlijk gevolgen voor de marketing trends van 2021. Hier wordt verwacht dat het belang van TikTok-marketing sterk zal toenemen, maar ook andere kanalen zoals YouTube blijven daarbij belangrijk.
Podcasts in de marketingmix
Wat we tegelijkertijd zien, is dat de video content trend zich ook doorzet naar de podcasts. Lange tijd waren zo’n podcasts eigenlijk van het toneel verdwenen, maar ze komen weer helemaal terug. Zowel kranten als cultuurhuizen storten zich nu al massaal op podcasts en een van de marketing trends van 2021 is dat ook bedrijven dat zullen gaan doen.
Ook hier geldt natuurlijk dat de content heel waardevol moet zijn. Het is meer dan gewoon even een gesprekje dat je ook op café zou kunnen hebben, maar er moet daarentegen een duidelijke format zijn dat ook aansluit bij je doelgroep. Net omdat het een van de belangrijkste marketing trends van 2021 zal worden, komen we er gegarandeerd nog op terug.
Nog meer inzetten op content marketing
Als het over online marketing trends gaat, is België geen pionier. We lopen vaak een beetje achter en dan kan je eigenlijk gewoon kijken naar wat het goed doet in Nederland. Dat gaat hier uiteindelijk ook beginnen werken. Zo kunnen we alvast zeggen dat content marketing sterk aan belang gaat winnen. Uiteindelijk merk je dat de internetgebruiker hier vooroploopt: er wordt wel veel info gezocht, maar niet gevonden. Of er moet worden gekeken naar buitenlandse, Engelstalige bronnen. Er zijn nog volop kansen om met waardevolle content het internet te veroveren en dat lijken steeds meer bedrijven te snappen.
Webinars organiseren
Een ander voorbeeld van marketing trends die we uit Nederland overnemen: de online webinars. In Nederland is het al langer populair, maar door de coronacrisis zijn we er ook hier steeds meer kennis mee beginnen maken. Het gemak van dergelijke webseminaries is bij veel mensen doorgedrongen en uiteindelijk is het ook logisch: waarom een individueel face-to-facegesprek organiseren wanneer je met een online stream veel meer mensen tegelijkertijd kan bereiken en je hen ook gewoon vragen kan laten stellen?