Hoewel we al eens stellen dat algemene voorwaarden in principe niet verplicht zijn, is dat bij consumentenverkoop op afstand toch anders. Niet alleen zijn er heel wat bepalingen die je maar beter opneemt in jouw algemene voorwaarden, bovendien moet je sommige zaken nu eenmaal nadrukkelijk op jouw website vermelden. Wat die verplicht te vermelden informatie omvat? Dat lees je hieronder.
Lees ook: Aandachtspunten voor het sluiten van een overeenkomst via jouw webshop.
# 1. Verplichte informatie met betrekking tot de prijzen
Wanneer je ten aanzien van consumenten prijzen afficheert, moet je steeds de totale prijs aangeven. Alle kosten, zoals btw, moeten dus in het bedrag inbegrepen zitten. Komen er bij het plaatsen van de bestelling extra kosten bovenop, zoals een verzekering, betalingskosten of verzendingskosten? Dan moet je ook dat vooraf aangeven. Overigens mogen die kosten nooit hoger zijn dan de werkelijke kosten. Eerlijk is eerlijk.
# 2. De consument wijzen op zijn rechten
Bij een verkoop op afstand heeft een consument een aantal rechten waar je niet zomaar van mag afwijken. Bovendien ben je verplicht om de consument ook te wijzen op het bestaan van die rechten. Het gaat onder andere om de bedenktermijn van veertien dagen. Je moet de consument over zijn herroepingsrecht informeren en dit zowel op jouw website als in de bevestigingsmail. Ook zal je een formulier ter beschikking moeten stellen voor het uitoefenen van het herroepingsrecht en zal je de consumenten moeten herinneren aan de wettelijke garantiewaarborg.
Opgelet: heeft de consument op grond van de wet geen herroepingsrecht? Vergeet dan ook dat niet concreet te vermelden op jouw website.
# 3. Gegevens van jouw onderneming
Je zal jezelf ook steeds voldoende moeten identificeren. Denk aan het aangeven van de gegevens van jouw onderneming. Onder andere het ondernemingsnummer en jouw handelsnaam dienen aanwezig te zijn, net zoals het geografisch adres van jouw bedrijfsvestiging en de contactgegevens.
# 4. Andere verplichte vermeldingen
Hiernaast kunnen er nog een aantal andere vermeldingen door de wetgever verplicht zijn. Veel is hierbij afhankelijk van jouw unieke situatie. Gaat het bijvoorbeeld om een duurovereenkomst? Dan zal je de opzeggingsvoorwaarden moeten aangeven, net zoals de minimumduur.
Denk er ook aan dat je de voornaamste kenmerken van de goederen en diensten die je aanbiedt, dient aan te geven. Enkel een foto volstaat dus niet. Maar vooral wanneer je technische of digitale inhoud verkoopt, zal je een stuk uitgebreider moeten zijn. Zo zal je de specificaties van het product concreet moeten aangeven, maar ook de compatibiliteit ervan.
# 5. Bevestiging van de bestelling
Is het bestelproces volledig afgehandeld? Dan moet je de bestelling ook nog bevestigen. In de regel doen we dat per mail, hoewel je dat in theorie ook perfect kan doen met een (aangetekende) zending. Hoe dan ook moet de bevestiging opnieuw een aantal verplichte vermeldingen bevatten. Denk onder andere aan het bestaan van het herroepingsrecht en de essentiële informatie. Ten laatste op de dag van de levering van de producten dient de consument deze informatie te ontvangen.