DELEN

Heb je een boek geschreven? Dan klop je natuurlijk eerst aan bij een uitgeverij. Er zijn talloze uitgeverijen in ons land actief en ze hebben natuurlijk heel wat expertise op het gebied van boeken uitgeven en aan de man brengen. Je krijgt een deel van de verkoopopbrengsten en je hoeft je verder niet te bekommeren om praktische zaken, waardoor je bijvoorbeeld kan focussen op lezingen en signeersessies. Natuurlijk zal een uitgeverij niet zomaar elk boek uitgeven. Enkel als ze positief oordelen over je manuscript zullen ze je boek uitgeven. Afwijzingen zijn in deze sector niet ongewoon. Onder meer Harry Potter van J.K. Rowling werd eerst talloze keren afgewezen. Als je geen uitgever vindt die in jou gelooft, hoef je dus nog niet op te geven. Het wil niet zeggen dat je een slecht boek hebt. Je kan dan nog altijd je eigen boek uitgeven in eigen beheer.

Je eigen boek uitgeven in eigen beheer

Wil je je eigen boek uitgeven? Dan dien je, als het gaat om een eenmalige uitgifte, niet over een ondernemingsnummer of een btw-nummer te beschikken. Houd er wel rekening mee dat bij zelf een boek uitgeven de kosten ook voor jouw rekening zijn. Daarnaast moet je zelf het boek promoten.

Het benodigde geld haal je van je eigen spaarrekening, maar ook crowdfunding behoort tot de mogelijkheden. Er zijn steeds meer mensen die zelf een boek uitgeven via geld dat ze via crowdfunding hebben bekomen, dus dat kan zeker een goed idee zijn. De kans dat een bank zich achter je boek wil scharen, is niet zo bijzonder groot.

Geld ophalen en je eigen boek uitgeven

Als je niet te veel financiële risico’s wil nemen, kan je ook werken met voorintekenlijsten en pas dan je eigen boek uitgeven. Je maakt dan bijvoorbeeld een foldertje en geeft mensen de mogelijkheid om in ruil voor een korting alvast in te tekenen en te betalen, nog voor je start met je eigen boek uitgeven. Het eerder aangehaalde crowdfunding is ook een optie om geld op te halen. Bij crowdfunding is het steeds vaker mogelijk om donateurs te belonen, bijvoorbeeld met een (gesigneerde) versie van het boek. Met het ingezamelde geld kan je dan je eigen boek uitgeven.

Opmaak, redactie en printen

Wil je zelf een boek uitgeven, dan moet je ook zelf met oplossingen komen op het gebied van opmaak en design. Eventueel kan je zelf aan de slag gaan met een programma en je creativiteit de vrije loop laten gaan, maar over het algemeen is het toch aan te raden om hiervoor een beroep te doen op een grafisch designer. Ook bij een eigen boek uitgeven is het nu eenmaal belangrijk dat alles professioneel verloopt.

Voor het printen doe je een beroep op een digitale printservice. Je krijgt dan heel wat keuzes op het gebied van verlijmen, papiersoorten, omslagen en dergelijke meer, telkens met een eigen prijszetting. Vaak dien je minstens 100 tot 200 exemplaren af te nemen. Door de instelkosten zijn kleine oplages sowieso duurder, waardoor de winstmarge in eerste instantie beperkt is.

ISBN aanvragen

Als je het boek ook wil verspreiden via de boekhandel dien je een ISBN-nummer aan te vragen. Voor Vlaanderen en Brussel verloopt de ISBN-aanvraag via Meta4books. Daarvoor vul je een online formulier in op de website boekenbank.be. Je dient een aantal gegevens door te geven over jezelf en over het boek.

Zoals eerder aangehaald, brengt een boek uitgeven in eigen beheer kosten met zich mee. Dat is ook het geval voor het aanvragen van een ISBN-nummer. Als je nooit eerder een ISBN-nummer aanvroeg, is er ook een prefix aan te vragen. Een prefix van 1 nummer kost 83,20 euro (excl. btw). Een los ISBN-nummer op een prefix van voor 2019 kost 25,97 euro (excl. btw). Een ISBN-nummer is niet alleen nuttig om een boek te verspreiden via de boekhandel, maar bovendien wordt het boek ook gemakkelijker opgenomen in databanken.

Twee exemplaren deponeren

Ga je zelf een boek uitgeven in eigen beheer, weet dan dat het in ons land verplicht is om twee exemplaren bij de Koninklijke Bibliotheek van België te deponeren. Deze verplichting geldt voor alle publicaties die in België worden uitgegeven. Het deponeren dient binnen vijftien dagen volgend op de eerste verspreiding te gebeuren.

Boek aan de man brengen

Het gaat niet alleen om een eigen boek uitgeven, want op het einde van de rit moet het boek natuurlijk ook worden verkocht. Grote uitgeverijen beschikken over eigen kanalen en hebben marketingspecialisten in dienst. Ga je een eigen boek uitgeven, dan dien je zelf in te staan voor de promotie en de marketing. Er zijn verschillende manieren waarop je dat kan doen:

  • Schrijf een eigen persbericht en stuur het naar de (lokale) pers
  • Verstuur gratis exemplaren naar bloggers en vraag om het boek te recenseren
  • Plaats een advertentie in de krant
  • Maak een website voor het boek en zorg dat de website goed vindbaar is in zoekmachines
  • Maak een pagina op sociale media, zowel voor jou als schrijver als voor het boek
  • Klop aan bij boekenhandels en vraag om het boek op te nemen in het (online) assortiment
  • Maak gebruik van online advertenties, bijvoorbeeld via Facebook of Google Adwords
  • Promoot het boek via je persoonlijke sociale media en vraag vrienden en familie om je boek te delen
  • Verspreid flyers
  • Geef lezingen en boekpresentaties en contacteer de pers hieromtrent

Boekmarketing is voer voor specialisten, maar veel dingen kan je in ieder geval zelf. Begin altijd zo lokaal mogelijk, met de lokale pers en je eigen netwerk. Laat al je vrienden en familie weten dat jij overgaat tot een eigen boek uitgeven. Vaak kan het boek van hieruit verder verspreiden en steeds meer mensen bereiken. Mond-tot-mondreclame is de goedkoopste vorm van reclame en daar heb je in eerste instantie vrienden, familie en kennissen voor.

Alternatief: je eigen boek uitgeven via een POD-uitgeverij

Je kan ook zelf een boek uitgeven via een POD-uitgeverij. POD-uitgeverijen drukken het boek pas wanneer er een bestelling binnenkomt. De meeste POD-uitgeverijen werken online. Het grote voordeel is het gebrek aan investeringskosten, terwijl POD-uitgeverijen ook ontzorgen. Soms bieden dergelijke POD-uitgeverijen ook extra opties aan, zoals het aanvragen van een ISBN-nummer, het laten ontwerpen van een cover door een van hun designers en dergelijke meer. Het maakt een boek zelf uitgeven een stuk laagdrempeliger.

Iedere POD-uitgeverij heeft eigen werkwijzen, voorwaarden en prijsstructuren. Sommige POD-uitgeverijen bieden heel intensieve begeleiding aan mensen die een eigen boek uitgeven en zullen ook helpen om je boek beter te maken, andere uitgeverijen printen gewoon en stellen zich vooral niet te veel vragen. De bekendste POD-uitgeverijen op de Belgische markt zijn Brave New Books, BoekBoek Uitgeverij, Create My Books, Uitgeverij Inkt, Pumbo, Sierra Books en StoryLand. Wil jij zelf een boek uitgeven? Dan zijn deze POD-uitgeverijen zeker te overwegen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here