DELEN

Je kan niet zomaar een eigen verhuisbedrijf beginnen. Je moet namelijk over een geldige vergunning beschikken en bovendien zijn er nog heel wat andere aandachtspunten waar je rekening mee moet houden, wij bespreken ze stuk voor stuk. Het is in ieder geval belangrijk om je goed te laten bijstaan. De boekhouder is je eerste aanspreekpunt bij vragen over een eigen verhuisbedrijf starten.

Algemene vestigingsvoorwaarden

Wil je een eigen verhuisbedrijf beginnen, dan moet je aan de algemene vestigingsvereisten voldoen. Een eigen verhuisbedrijf starten kan dan ook enkel wanneer je volwassen bent. Daarnaast kan je pas een eigen verhuisbedrijf starten als je een zichtrekening hebt geopend, ingeschreven bent bij het ondernemingsloket, je btw-nummer hebt geactiveerd en aangesloten bent bij een sociaal verzekeringsfonds. Vergeet ook niet om de statuutwijziging aan je ziekenfonds door te geven.

Een eigen verhuisbedrijf starten is niet zonder risico, omdat je spullen van anderen gaat vervoeren. Stel je maar even voor dat die peperdure piano van de trap dondert. Daarom is een eigen verhuisbedrijf starten in de vorm van een vennootschap met een beperkte aansprakelijkheid aangeraden. In dat geval – maar eigenlijk zou je het altijd moeten hebben – kan een financieel plan sowieso niet ontbreken.

Bij het opstellen van een financieel plan voor een verhuisbedrijf zijn er heel wat zaken waaraan je moet denken. Je zal hoe dan ook moeten investeren in (rollend) materiaal, maar denk ook aan passende verzekeringen en eventuele borgstellingen. Het is aan te raden om je hierin te laten bijstaan door een boekhouder. Als je nog geen boekhouder hebt, kan je via deze website eenvoudig offertes van boekhouders aanvragen. Een goede boekhouder zal je ook helpen bij het opstartproces en is het eerste aanspreekpunt als je vragen hebt over een eigen verhuisbedrijf starten.

Een eigen verhuisbedrijf beginnen en over een geldige vergunning beschikken

Een eigen verhuisbedrijf beginnen kan pas nadat je een vergunning voor goederenvervoer hebt. Voor het transport van goederen van anderen is zo’n vergunning nu eenmaal altijd noodzakelijk, ongeacht of het nu gaat om een transportbedrijf of een verhuisbedrijf. Het kan daarbij gaan om een nationale vervoersvergunning of een communautaire vervoersvergunning. Als je enkel binnen de Belgische landsgrenzen verhuizingen uitvoert, kan je een eigen verhuisbedrijf starten met een nationale vervoersvergunning. In het andere geval kan je enkel een eigen verhuisbedrijf beginnen met een communautaire vervoersvergunning. Ten slotte bestaan er ook extracommunautaire vervoersvergunningen voor wie ook buiten Europa actief is. Voor een aantal landen zoals IJsland, Zwitserland en Noorwegen volstaat echter de gewone communautaire vervoersvergunning.

Een geldige vervoersvergunning bekomen

De noodzakelijke vervoersvergunning wordt niet zomaar toegekend. Velen willen een eigen verhuisbedrijf starten, maar je moet alvast weten dat er vier belangrijke eisen zijn waaraan moet zijn voldaan. Deze eisen zijn er vooral om de klant te beschermen. Uiteindelijk willen klanten zeker zijn dat hun eigendommen in goede handen zijn.

In de eerste plaats moet het verhuisbedrijf een vestiging in België hebben. Zonder vestiging in België kan je dus geen eigen verhuisbedrijf starten.

Daarnaast is er een vakbekwaamheidsvereiste. Dit wil zeggen dat ten minste één natuurlijk persoon die ook daadwerkelijk de onderneming leidt het getuigschrift van vakbekwaamheid moet hebben. Dit hoeft niet per se de oprichter of een vennoot te zijn. Dit getuigschrift wordt bekomen na het succesvol afleggen van een examen. Het volgen van lessen wordt aangeraden, maar is niet verplicht.

Ten derde moet de onderneming betrouwbaar zijn. Dit wil zeggen dat er geen ernstige inbreuken op de vervoerswetgeving mogen zijn gepleegd, men geen beroepsverbod mag hebben opgelopen en dat men geen ernstige strafrechtelijke veroordelingen heeft opgelopen.

Ten vierde is er ook een vereiste voor wat de financiële draagkracht betreft. Dit wil zeggen dat je een borgtocht moet stellen van 9.000 euro voor het eerste motorvoertuig en 5.000 euro voor elk bijkomend motorvoertuig. Zo’n borgtocht geeft extra zekerheid aan schuldeisers.

Na afgifte is de vervoersvergunning steeds op de bedrijfszetel te bewaren. Voor elk motorvoertuig moet een kopie worden aangevraagd. Dit kan pas nadat er is aangetoond dat de borgtocht is gesteld. Wanneer een vervoerder bijvoorbeeld een trekker, een oplegger en een vrachtwagen heeft, moet hij twee kopieën aanvragen (een oplegger is geen motovoertuig) en een borgtocht van 14.000 euro (9.000 + 5.000 euro) aantonen. Zonder borgtocht is een eigen verhuisbedrijf starten onmogelijk.

Opgelet: om als tussenpersoon op te kunnen treden is ook een vergunning van vervoer-commissionair noodzakelijk.

Een eigen verhuisbedrijf beginnen: andere aandachtspunten

Als je met personeel werkt, sluit je je aan bij het Sociaal Fonds Verhuizingen. Het is dit Sociaal Fonds dat de verhuizerskaarten voor de verhuisarbeiders aflevert. Je zal ook onder het Paritair Comité 140.05 vallen en dient alle bijbehorende loon- en arbeidsvoorwaarden te respecteren. Vergeet niet dat ook aangepaste kledij noodzakelijk is.

Daarnaast is het een goed idee om je ook nog even in te schrijven bij de BKV, de Belgische Kamer der Verhuizers. Hiervoor moet je bij de RSZ als verhuisbedrijf zijn ingeschreven, ingeschreven zijn bij de KBO (NACE-code 49.420 – Verhuisbedrijven) en in het bezit zijn van een verhuizerskaart. Lidmaatschap kost je 35 tot 67,50 euro per maand, afhankelijk van het aantal werknemers. Daarnaast betaal je ook een marketingbijdrage van 52 tot 104 euro per trimester. Je moet je verder aan bepaalde kwaliteitscriteria houden en in ruil kom je bij de erkende verhuizers op de website te staan.

Een eigen verhuisbedrijf starten: documenten en verzekeringen

Eenmaal je een eigen verhuisbedrijf hebt, zal je een schriftelijke overeenkomst moeten opstellen om de afspraken met je klanten te regelen. Wanneer je bent aangesloten bij de BKV, is het verlicht om te werken onder hun algemene voorwaarden. Ook de wettelijk erkende verhuisvrachtbrief is verplicht te gebruiken.

Ten slotte is een goede verzekering altijd noodzakelijk. Naast de klassieke autoverzekeringen en de verzekeringen voor het personeel is het vooral noodzakelijk om een goede aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Alle grote verzekeraars hebben aangepaste formules voor verhuisfirma’s. Informeer nog voor je start, zodat je rekening kan houden met deze premies wanneer je aan je financieel plan sleutelt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here