DELEN

De komende jaren zal de focus steeds meer op e-bedrijfswagens komen te liggen, onder meer ten gevolge van de nieuwe fiscale regels. Toch kleeft er nog steeds een hoog prijskaartje aan zo’n elektrische auto. Kan een hybride-auto een goed alternatief vormen? Jazeker, want er zijn toch wel een aantal mooie voordelen aan een hybride-auto verbonden. Qua fiscaliteit is het bovendien een stuk aangenamer dan een auto met een verbrandingsmotor. Toch zijn er net zoals bij elektrische auto’s en auto’s met een verbrandingsmotor een aantal nadelen aan verbonden.

Voordelen van hybride-auto’s

Aan hybride wagens kleven best wel een aantal mooie voordelen, zeker wanneer je het met een benzineauto vergelijkt. De hybridisering zorgt namelijk voor een lagere uitstoot van vervuilende stoffen en de prijzen van hybride-auto’s zijn tegenwoordig ook een stuk lager dan vroeger. De onderhoudskosten liggen vaak zo’n twintig tot veertig procent lager dan bij een auto met een verbrandingsmotor en ook de bandenslijtage is beperkter. De keuze is qua koetswerkvormen even ruim als bij verbrandingsmotoren en tegelijkertijd is de motorrespons beter. En omdat ze weinig vervuilend zijn, hoef je niet te vrezen dat ze uit bepaalde stadscentra worden geweerd.

Nadelen van hybride-auto’s

Aan een hybride wagen kleven er anderzijds ook nadelen. Zo ligt het prijskaartje van een plug-inhybride toch beduidend hoger, zeker als je het vergelijkt met de niet-herlaadbare hybrides. Tegelijkertijd is het sleepvermogen beperkt en verwacht men bij Autogids dat de herlaadbare hybrides het moeilijk zullen krijgen op de tweedehandsmarkt. De restwaarde is met andere woorden heel onzeker. Kenmerkend voor een plug-inhybride is dat je het telkens weer moet opladen voordat je de weg opgaat. Dat ziet niet iedereen zitten. Ten slotte kan je kofferruimte verliezen door de batterij. Wel is het zo dat fabrikanten de voertuigen hier steeds vaker op aanpassen, zodat dit nadeel lang niet altijd blijft bestaan.

Hybride-auto’s en de fiscaliteit

Als ondernemer moet je natuurlijk ook rekening houden met de fiscaliteit. Hierbij moet vooral naar de lange termijn en in de richting van de nieuwe fiscale regels worden gekeken. Vanaf 2026 zullen ondernemers namelijk enkel nog elektrische bedrijfswagens van hun belastingen af kunnen trekken, hoewel er een uitzondering is voor wagens die tot 1 juli 2023 zijn ingeschreven. Verder wordt de aftrekbaarheid van auto’s met een verbrandingsmotor in 2025 verder afgetopt en de daaropvolgende jaren stap voor stap naar nul gebracht. Voor hybride-auto’s die na 1 juli 2023 worden gekocht, wordt de fiscale aftrekbaarheid van de benzine- of dieselkosten tot vijftig procent beperkt. Vanuit fiscaal oogpunt zijn hybride-auto’s dus een interessantere keuze dan auto’s met louter een verbrandingsmotor, ook wanneer de focus op elektrisch rijden komt te liggen.

Uiteraard blijft de fiscale aftrekbaarheid van een elektrische auto hoger liggen. Toch moet er ook rekening worden gehouden met een hoger prijskaartje. Daarnaast spelen ook andere zaken een rol, zoals het VAA (voordeel alle aard), de verwachte belastbare winst en de gemiddelde belastingvoet. Zeker bij eenmanszaken is dit laatste het geval. De boekhouder is dan ook het eerste aanspreekpunt bij het bepalen van wat nu echt de meest interessante optie is.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here