DELEN

Jouw website bracht voor jou een nieuwe lead aan. Fantastisch, want na het opstellen van de offerte ging de klant zelfs gewoon akkoord! Nu moet je natuurlijk nog even bij de klant op bezoek om een en ander toe te lichten. En daar wil je uiteraard een professionele eerste indruk achterlaten. Vooral als startende ondernemer is dat niet onbelangrijk. Maar hoe doe je dat, zo’n professionele indruk achterlaten? Waar moet je zoal op letten? Hieronder geef ik jou alvast vier belangrijke tips mee.

# 1. Zorg voor een visitekaartje

Tijdens jouw bezoek leveren jullie uiteraard ook contactgegevens uit. Natuurlijk staan die gegevens ook in de voettekst van jouw mail, maar toch is het interessanter om alles nog even op papier aan te bieden. Een professioneel visitekaartje om na het gesprek af te geven, is dan ook een must.

Nog snel visitekaartjes bestellen is hoe dan ook een goed idee, want een onderzoek van het Statistic Brain Research Institute toonde aan dat 72% van de respondenten een bedrijf deels beoordelen op basis van de kwaliteit van het visitekaartje.

# 2. Kies de juiste kleding

De kwaliteit van het visitekaartje is belangrijk, maar vergeet niet dat jij uiteindelijk jouw voornaamste visitekaartje bent. Sta daarom stil bij wat je uitstraalt en zorg voor de juiste kleding. Als creatieveling kan je heus wel de hipste stoffen dragen en als innovator hoef je echt niet strak in het pak te zitten. Een professionele uitstraling hoeft dan ook niet synoniem te staan met een stropdas en een maatpak. Doe daarom niet te gek, want bovendien is kleding in principe niet fiscaal aftrekbaar. Maar ongepoetste schoenen of een hemd boordevol kleuren is hoe dan ook not done.

Denk hiernaast ook verder na over jouw kleding. Donkere stoffen maken jou formeler, terwijl zachte stoffen resulteren in toegankelijkheid. Ook hier hoef je een professionele uitstraling heus niet met formalisme te vereenzelvigen.

# 3. Ken jouw gesprekspartner

Jouw kleding, jouw verhaal en zelfs jouw manier van handelen moeten afgestemd zijn op de gesprekspartner. Zo denkt een advocatenkantoor anders over professionalisme dan een jonge twintiger die tracht zijn vertaalkantoor uit de grond te stampen. Houd daar dan ook rekening mee. Ken de gesprekspartner, scan het bedrijf en pas jouw gedrag, kledingkeuze en zelfs taalgebruik daarop af.

# 4. Let op jouw stem en lichaamshouding

Onderzoek heeft aangetoond dat de uitstraling bij een eerste indruk door drie grote elementen wordt gedreven: jouw lichaamshouding, jouw stem en jouw woordkeuze. Maar liefst 55% van de manier waarop we een eerste indruk vormen, blijkt zich te baseren op jouw lichaamshouding. Zorg daarom voor een net voorkomen maar tracht ook hier het juiste uit te stralen. Gekruiste armen zijn bijvoorbeeld een no-go. Voor een professionele uitstraling is een open houding daarom vaak cruciaal, net zoals het voldoende vaak glimlachen.

Vervolgens zou 38% van onze eerste indruk zich laten baseren op jouw stemgebruik. Het is belangrijk om je echte stem te gebruiken en niks te forceren, maar verhef je stem bijvoorbeeld niet bij een discussie. Blijf steeds op een vriendelijke manier spreken zonder al te veel stemverhogingen en -verlagingen, tenzij ze jouw verhaal mooi onderstrepen.

Tot slot blijken ook jouw woordkeuze en zinsopbouw een rol te spelen, zij het slechts voor 7%. Maar let dus toch maar een beetje op jouw taalgebruik. Andermaal is het belangrijk om de gesprekspartner te kennen. Tegen een West-Vlaamse landbouwer hoef je immers nog geen AN te spreken. Ten opzichte van een Nederlandse bedrijfsleider haal je daarentegen het beste uit jouw woordenschat.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here