De coronacrisis brengt bedrijven in financieel woelig water. Een van de eerste afdelingen die daar de gevolgen van voelt, moet wel de marketingafdeling zijn. Nu ineens alle campagnes opdoeken is geen goed idee, want zo hypothekeer je je eigen toekomstperspectief. Wel zijn marketeers van mening dat je de focus elders moet leggen. Uit vorige crisisperiodes valt het een en ander te leren.
Laat online marketing campagne focussen op retentie
Uit onderzoek blijkt dat consumenten in crisisperioden risicomijdend gedrag vertonen. Hierdoor stappen ze minder snel over naar een concurrent wanneer ze al tevreden zijn over je producten of diensten. Het is een vreemde constatering want net in financieel moeilijke tijden kunnen ze elke besparing goed gebruiken. Maar ook uit praktijkonderzoeken komen dezelfde resultaten naar boven.
Het actief werven van nieuwe klanten kan inderdaad tegenvallende cijfers opleveren. Daarom is het vooral belangrijk om te focussen op klanttevredenheid en het behouden van de bestaande klanten. Niet voor niets geven veel bedrijven nu talloze extraatjes.
Inspelen op oriënterend gedrag
Kenmerkend voor crisistijden is dat we anders met zoekmachines omgaan. Dat is logisch, want de consument neemt meer tijd om zich te oriënteren en gaat minder doelgericht zoeken naar een oplossing. Bij een waterlek zal de consument in coronatijden minder snel doelgericht zoeken op “loodgieter in Gent”, maar zal hij zich eerder andere vragen stellen. De kans is groot dat hij eerder focust op doe-het-zelfoplossingen. Als loodgieter moet je dan een online campagne opzetten waarbij je aangeeft waarom dat geen goed idee is. Sowieso dringen er zich nu andere landingspagina’s op.
Inzetten op sociale media
Wie actief is op sociale media heeft het wel al gemerkt: in coronatijden zijn we actiever op sociale media. Zelfs typische uitdagingen van weleer doen opnieuw hun intrede. We zitten allemaal binnen en hebben minder te vertellen of te bekijken, dus delen we maar massaal kinderfoto’s of video’s waarin we enkele shotjes alcohol drinken. Ook in andere landen is er een duidelijke stijging van het gebruik van sociale media merkbaar. Het is het ideale moment om creatieve campagnes op te zetten die hierop inspelen, zeker nu de consument massaal bereid is om te delen.
We leven in goedkope tijden
Hoewel er redenen te meer zijn om net nu in te zetten op succesvolle campagnes, besteden veel bedrijven nu geen geld aan marketing campagnes. Alles komt eventjes in de koelkast te liggen of maakt plaats voor crisis marketing. Het gevolg is dat de advertentieprijzen, en al zeker de CPC-prijzen, drastisch gedaald zijn. Hierdoor kan je nu een nog groter doelpubliek bereiken met hetzelfde geld, waardoor je misschien wel je beste marketing campagne ooit draait. Je moet wel gek zijn om het niet te overwegen.