DELEN

Data driven marketing en gepersonaliseerde marketing worden steeds vaker in één adem genoemd. En dat heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat big data gepersonaliseerde marketing helemaal mogelijk maakt. Op basis van de verzamelde gegevens krijg je dan andere producten, slogans en content te zien. Zowel achter die ene gepersonaliseerde video als achter de persoonlijke content marketing gaat big data verscholen. In combinatie met een tweestrijd tussen privacy en relevantie. Gezegend met grote financiële inspanningen.

Maar werkt dat eigenlijk, zo’n doorgedreven vorm van gepersonaliseerde marketing? Ik ging op zoek naar de cijfertjes en heb het over de kracht van een op een marketing.

Gepersonaliseerde marketing als standaard

Dat gepersonaliseerde marketing vandaag eerder regel dan uitzondering is, hoeft niet te verbazen. Want eigenlijk was het dat altijd al. Vroeger kende de bakker om de hoek van de straat al zijn klanten bij naam. En hetzelfde gold voor de cafébaas, die intussen ook nog even vroeg hoe het met de kinderen was. Een voorloper van hedendaags relatie marketing, zouden we het kunnen noemen.

Wat met het feit dat we de buurtwinkel alsnog voor winkelketens inruilden? Dat heeft niks met het ontbreken van een op een marketing te maken. Want toen namen merken de rol van vriendelijke winkeluitbater over met hun reclameprikkels die steeds persoonlijker werden en steeds beter werden afgestemd op hun doelgroep die ze maar al te goed kenden.

Dat webshops met persoonlijke content marketing, een gepersonaliseerde mailing en een gepersonaliseerde video nu hetzelfde willen bereiken? Dat hoeft dus niet te verbazen.  

De effectiviteit van een op een marketing

Dat de nadruk zo hard op gepersonaliseerde marketing ligt, is de logica zelve. Of toch indien je er een aantal cijfers op naslaat. Want 90% van de consumenten geeft aan dat een op een marketing aantrekkelijk is, terwijl 78% van hen aangeeft dat persoonlijke content marketing hen ‘mogelijks’ meer doet uitgeven. Een even groot percentage zegt hetzelfde van gepersonaliseerde mailing, maar dat lijkt toch vooral de herhaalaankopen ten goede te komen. Tot slot heeft onderzoek aangetoond dat een gepersonaliseerde mailing tot 6 keer meer wordt gelezen en in 10% hogere CTR-cijfers resulteert. En dat zijn geen nietszeggende cijfers.

Gepersonaliseerde marketing en de cijfertjes

Maar heeft gepersonaliseerde marketing ook invloed op de omzet? Dat blijkt toch de hamvraag te zijn. Vooral de persoonlijke en subtiele aansporing tot herhaalaankopen blijkt effectief te zijn. In een studie van het Amerikaanse CDI-bedrijf Segment constateerde men bijvoorbeeld dat 44% van de consumenten zich positief laten beïnvloeden en, ten gevolge van een op een marketing, herhaalaankopen overwegen. Maar zelfs als dat niet het geval is, zijn de cijfers nog steeds rooskleurig. Want 39% van de consumenten zal de webshop sneller bij vrienden of familie aanbevelen, terwijl 32% aangeeft sneller een positieve review achter te laten. Dat laatste is niet onbelangrijk, want vragen naar reviews blijkt dus ook te werken. En zoals je vast wel weet zorgen positieve reviews voor extra omzet.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here