DELEN

Je hebt er vast al een keer van gehoord, van de gratis weggever. In de marketingwereld is het een beproefde techniek om potentiële klanten aan te trekken en ze te veranderen in trouwe fans van je merk. Een gratis weggever kan een e-book zijn, een checklist, een video, een webinar of zelfs een gratis sample van je product. Je kunt ook een fysieke gratis weggever maken met het logo van je bedrijf en een slogan, gewoon om merkbekendheid te genereren. Het idee is in ieder geval simpel: geef iets waardevols weg en win het vertrouwen van je doelpubliek. Besef wel dat de kwaliteit van je gratis weggever van groot belang is. Hieronder vind je alvast acht tips om een goede gratis weggever te maken.

1. Ken je doelpubliek

Zorg dat je precies weet voor wie je de gratis weggever maakt. Wat zijn hun behoeften? Waar liggen ze ’s nachts wakker van? Door hier inzicht in te hebben, kun je een weggever maken die exact aansluit bij hun wensen en noden.

2. Bied echte waarde

Een gratis weggever maken, is meer dan iets maken dat gratis is. Het is namelijk niet omdat iets gratis is, dat de ontvanger automatisch tevreden is en dat jij jouw doel bereikt. Een gratis weggever maken, betekent ook dat je iets waardevols maakt. Denk na over wat je publiek echt kan helpen en bied dit aan. Een gratis weggever die geen echte waarde heeft, zal snel worden vergeten en is weggesmeten geld.

3. Houd het eenvoudig

Jij besteedt misschien uren of dagen aan een goede gratis weggever maken, terwijl de ontvanger wellicht seconden besteedt aan het bestuderen ervan. Niemand wil uren besteden aan het doornemen van complexe informatie of het uitzoeken van wat je nu wel of niet bedoelt. Zorg er dan ook voor dat je gratis weggever een duidelijke boodschap heeft die geen verwarring kan veroorzaken.

4. Zorg voor een professionele vormgeving

Gratis is goedkoop, maar dat wil niet zeggen dat jouw gratis weggever zo moet ogen. Of het nu een e-book, een infographic of een balpen is, de kwaliteit en de vormgeving moeten top zijn. Dit is vaak het eerste contactmoment met je merk, dus je wilt een goede eerste indruk maken.

5. Wees specifiek

Een algemene weggever spreekt misschien een breder publiek aan, maar heeft vaak minder impact. Richt je daarom op een specifiek probleem of vraagstuk en los dit op met behulp van je gratis weggever. Ook hier is het belangrijk om jouw doelpubliek en hun behoeften te kennen. Enkel zo kun je een gratis weggever maken dat een oplossing biedt voor hun problemen.

6. Voeg een call to action toe

Je wilt natuurlijk dat mensen een volgende stap zetten, bijvoorbeeld het inschrijven voor je nieuwsbrief of een product uitproberen. Voeg daarom een subtiele, maar duidelijke call to action toe. Dit kan je niet alleen doen in een e-boek, maar ook als je beslist om een fysieke gratis weggever te maken. Geef bijvoorbeeld een folder mee met daarop een kortingscode en een CtA.

7. Vraag feedback

Voordat je je gratis weggever lanceert en bij voorkeur nog voordat je overgaat tot de gratis weggever maken, vraag je een paar mensen uit je doelgroep om feedback. Hiermee kun je je gratis weggever verder perfectioneren en nog beter maken.

8. Promoot je weggever

Het hebben van een fantastische gratis weggever is slechts de eerste stap. Zorg ervoor dat mensen ervan weten! Gebruik je sociale mediakanalen, je website en andere marketingtools om je weggever te promoten.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here