DELEN

Kleuren beïnvloeden hoe we denken en wat we doen. De kleuren van kledij kunnen bijvoorbeeld bepalen welke indruk iemand op ons achterlaat. Maar kleuren kunnen ook bepalen wat we al dan niet kopen. De betekenis van kleuren voor marketing kan dan ook niet worden onderschat. En dat marketing kleuren grondig analyseert, is de logica zelve. Deze marketingniche noemen we dan ook al eens kleurenmarketing.

Belang van kleuren in marketing

Kleur speelt een grote rol bij het beslissingsproces en helpt te bepalen welk product we al dan niet kopen. In de supermarkt bepalen kleuren bijvoorbeeld welk fruit of welke groente we kopen, maar ook voor andere producten zijn kleuren bepalend. Meer dan 84% van de mensen vindt kleur zelfs een van de voornaamste redenen om een product te kopen. Kleur speelt een grotere rol dan de structuur of de geur van een product. En bij oordeelvorming is zo’n 62 tot 90% van het oordeel op kleur gebaseerd. Je snapt vast wel waarom kleuren in marketing zo belangrijk zijn.

Kleurenmarketing speelt niet alleen een rol bij het visueel verpakken van producten, maar ook bij advertenties. Zo worden kleurenadvertenties 43% vaker gelezen dan zwart-witadvertenties. En tot 68% van de mensen onthouden dingen beter wanneer ze kleur hebben. Het toont opnieuw het belang van kleuren marketing aan.

Betekenis van kleuren in marketing

Natuurlijk wil dit nog niet zeggen dat je eender welk kleur kan gebruiken. Binnen de kleurenmarketing doen sommige kleuren het beter dan andere. Hieronder is de betekenis van kleuren in marketing weergegeven voor de primaire kleuren en een aantal populaire secundaire kleuren.

Betekenis van primaire kleuren in marketing

Rood is een kleur die vaak wordt gebruikt bij kleurenmarketing. Het is de kleur van Netflix, Jupiler en Coca-Cola. Rood is dan ook een kleur die de hartslag verhoogt, de eetlust stimuleert en die veelal wordt gebruikt voor impulsieve shoppers. Het zorgt voor sterke emoties en die zijn dan weer nodig voor een optimale filmbeleving.

Geel is dan weer een kleur die door IKEA, National Geographic en McDonald’s wordt gebruikt. Geel zorgt namelijk voor een optimistisch gevoel, staat voor duidelijkheid en stimuleert mentale processen. Toch mag geel niet te vaak worden gebruikt, want het zorgt voor visuele vermoeidheid.

Blauw zien we terugkomen in de logo’s van LinkedIn, Facebook, Skype en Twitter. Dat veel techgiganten voor blauw kiezen, is niet zo onlogisch. Blauw verhoogt namelijk het vertrouwen in een merk, wat online heel belangrijk is. Ook de politie doet aan kleurenmarketing en kiest voor een blauwe kleur.

Betekenis van secundaire kleuren in marketing

Secundaire kleuren zijn kleuren die uit de drie kleuren zijn samengesteld. Deze kleuren hebben opnieuw hun eigen unieke sterktes en zwaktes. Ze worden dus niet gewoon samengesteld uit de sterktes en zwaktes van de primaire kleuren die je ervoor gebruikt.

Oranje zet bijvoorbeeld aan tot actie en wordt daarom gebruikt bij producten voor impulsieve shoppers. Ook Amazon verwerkt oranje in zijn logo. Het gevaar is dan weer dat oranje ook met agressie wordt gelinkt. Hetzelfde zien we bijvoorbeeld bij groen. Groen helpt om tot rust te komen, vertegenwoordigt groei en is makkelijk te verwerken, maar groen wordt ook met rijkdom en geld geassocieerd. Het is een kleur die vaak voor verwarring zorgt omdat het wordt gebruikt door ngo’s als Greenpeace, maar tegelijkertijd ook door multinationals als Starbucks of autofabrikanten als Land Rover. Bij kleurenmarketing is groen dan ook een kleur om voorzichtig mee om te springen. Paars straalt ten slotte een en al creativiteit uit, maar ook rijkdom, succes en wijsheid. Daarom wordt het vaak gebruikt bij schoonheidsproducten, maar ook bij premiummerken zoals Whiskas of Milka. Voor een prijsvechter is paars dan weer geen goede keuze.

Laat het duidelijk zijn dat je goed moet nadenken over het gebruik van kleuren bij je merkpositionering, bij de inrichting van handelszaken en bij het verpakken van producten. Je kan niet zomaar eender welk product gebruiken, maar je moet je verdiepen in de wondere wereld van kleurenmarketing en kleurenpsychologie. Onderstaande afbeelding vat het allemaal nog even voor je samen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here