DELEN

Werk je veel vanuit huis of heb je eindelijk de stap durven zetten om je eigen bedrijf aan huis te beginnen? Dan is het zaak om een geschikte werkplek in te richten. Even tussendoor op de laptop aan de keukentafel je mail checken kan altijd, maar als je je moet concentreren, dan is een kantoor aan huis wel zo prettig. Daarom geven we hier enkele tips om het beste uit je thuiskantoor te halen.

1. Gun jezelf een professionele werkplek

In het bedrijfsleven moeten kantoormeubelen tegenwoordig voldoen aan strenge ergonomische eisen. Als je thuis veel tijd achter de computer doorbrengt, dan is het dus zaak om ook hier te zorgen voor een werkplek die bijdraagt aan je gezondheid. Dat kun je doen met een in hoogte verstelbaar bureau. Het grote voordeel daarvan is dat je zitten en staan kunt afwisselen. Door af en toe staand te werken, strek je letterlijk je benen en bevorder je de doorbloeding van je benen. Ook je bureaustoel kan bijdragen aan je gezondheid. Let op een juiste ondersteuning van je rug en lendenen. Sommige bureaustoelen kun je zo instellen dat ze kantelen: dat bevordert de spieren in je rug en lenden. In dit artikel van Kaiser Kraft vind je meer informatie over een gezonde kantoorinrichting

2. Zorg voor voldoende bergruimte en licht

Niets is vervelender dan rondslingerende paperassen en stapels ordners op je werkplek. Zorg daarom voor een opgeruimde werkplek. Een slim georganiseerde werkplek verhoogt namelijk je prestaties: als die losse spullen leiden immers maar je aandacht af. Om je ordners, naslagwerken en andere materialen op te bergen, zijn er diverse kasten en stellingkasten verkrijgbaar. Een tip: met kasten die je kunt afsluiten staan je ordners uit het zicht en blijven ze stofvrij. Kleine materialen en accessoires, zoals nietmachines, printerpapier of een calculator berg je het beste op in een ladekast onder je bureau. Zo heb je altijd je belangrijkste spullen bij de hand. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat je werkplek voldoende licht heeft. Licht verhoogt je productiviteit. Als je werkplek weinig daglicht heeft, is het verstandig om nog een bureaulamp aan te schaffen.

3. Extra hulpmiddelen voor een perfecte werkplek

Afhankelijk van het werk dat je doet, zijn er nog tal van extra hulpmiddelen waarmee je je thuiskantoor net zo optimaal inricht als een werkplek in een bedrijf. Als je veel gegevens moet verwerken, is een documenthouder ideaal om nekklachten te voorkomen. Werk je veel met privacygevoelige informatie? Dan is een papierversnipperaar onontbeerlijk. Zeker als je in een oud huis woont of gevoelig bent voor allergieën, kan een luchtverfrisser bijdragen aan een optimale luchtkwaliteit op je thuiswerkplek.

4. Maak je werkplek persoonlijk

Als je spullen aanschaft om je thuiskantoor in te richten, dan ben je zelf de baas! Heb je een saaie grijze stoel op het kantoor waar je werkt? Kies dan voor je thuiswerkplek je stoel en andere accessoires in frisse vrolijke kleuren. Hang een mooi kunstwerk aan de wand en zet een mooie bos bloemen neer en je thuiswerkplek is helemaal af!

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here