DELEN

Een persbericht schrijven, is een goed idee om van gratis publiciteit te genieten. Persbedrijven hebben een enorm ruim bereik en kunnen wonderen verrichten voor de merkbekendheid en de omzet. Ook als kleinschalige onderneming kan een eigen persbericht schrijven interessant zijn. Hoe schrijf ik een persbericht? Een vlotte pen is noodzakelijk, maar je kan maar beter ook rekening houden met de onderstaande tien tips om een persbericht te schrijven.

1) Schrijf nieuws en geen reclame

Een van de vuistregels bij het opstellen van een persbericht is dat het nieuws is en geen reclame. Het persbericht dient dus nieuwswaarde te hebben en informatief te zijn. Een te wervende tekst en reclametaal zal journalisten gegarandeerd afschrikken. Ga je een persbericht opstellen, dan is het belangrijk dat je to the point blijft, dat je de zaken helder benoemt en dat je je aan de feiten houdt.

2) Verplaats je in de journalist

Journalisten zijn lui. Oké, veralgemenen is nergens goed voor, maar ga daar toch maar van uit. Journalisten hebben het graag als jij hun werk al een beetje hebt gedaan. Verplaats je daarom even in de journalist en stel je de vraag of wat jij biedt wel voldoende nieuwswaarde heeft. Het moet ook passen bij het nieuwsmedium, anders is een persbericht schrijven verloren moeite. Eventueel dien je het nieuwsbericht een beetje aan te passen, zodat het beter aansluit bij het medium. Dat wil soms zeggen: telkens een ander persbericht schrijven voor een ander medium.

3) Zorg voor een sterke titel en een goed begin

Een persbericht schrijven, is niet zo moeilijk, maar persberichten schrijven die opvallen, is andere koek. Journalisten krijgen heel wat persberichten ingestuurd en kunnen onmogelijk overal mee aan de slag gaan. Zorg er daarom voor dat het eerste wat de journalist te zien krijgt goed is. Dat wil zeggen: een opvallende, maar heldere titel die fris is, kort is en de lading dekt. Ook de eerste vijf woorden van de volgende kop dienen goed te zijn, want op basis van die beperkte set met woorden wordt vaak al een eerste schifting gemaakt. Uit deze woorden moet blijken dat er voldoende nieuwswaarde is. Dat is dus zeker iets om op te letten als je overgaat tot een persbericht schrijven.

4) De juiste structuur hanteren

Er is een min of meer vaste structuur die je dient te hanteren als je overgaat tot een persbericht schrijven. Dat maakt het voor journalisten eenvoudiger om het persbericht te ontleden. Volg altijd deze vaste structuur als je overgaat tot een persartikel schrijven:

  • Bovenaan: PERSBERICHT – plaats – datum
  • Frisse, heldere en opvallende titel
  • Intro van enkele regels (korte, bondige samenvatting)
  • Achtergrondinformatie
  • Opschrift “Niet voor publicatie” en vervolgens contactgegevens voor de journalist
  • Eventueel een bijlage, zoals een foto die de journalist mag gebruiken

5) Schenk extra veel aandacht aan de intro

Zoals eerder gezegd, moet de intro van het artikel een samenvatting zijn. Het komt wel eens voor dat journalisten enkel de intro overnemen. Daarom dien je extra aandacht aan deze intro te schenken. Het is niet de bedoeling dat de intro algemeenheden bevat met bijvoorbeeld uitzonderingen in de tekst, want dan heb je geen goede intro geschreven. De intro moet echt de volledige lading dekken. Zorg er in ieder geval voor dat de 5 W’s van de partij zijn: wie, wat, waar, waarom en wanneer. Enkel zo kan je een goed persbericht schrijven.

6) Maak gebruik van citaten

Journalisten houden van citaten. Daarom telefoneren ze graag even en hopen ze enkele persoonlijke uitspraken los te weken. Je kan het de journalist gemakkelijk maken door reeds bij het opstellen van het persbericht citaten op te nemen. Daarmee geef je het persbericht ook meteen een persoonlijke toets. Dat is belangrijk, want lezers lezen graag nieuws over mensen.

7) Lees het persbericht altijd goed na

Hoe maak je een persbericht? Begin altijd eerst met een kladversie en begin vervolgens te schrappen. Hulpwerkwoorden dien je bijvoorbeeld te schrappen. Het gaat dan om woorden als kunnen, zullen en worden. Schrijf bovendien in de derde persoon en niet in de ik-vorm of de we-vorm. Ik en we kan je natuurlijk wel in citaten gebruiken. Ook taalfouten zijn een no-go. Niet alleen omdat je zo onprofessioneel overkomt, maar ook omdat het risico bestaat dat de fout in het artikel wordt overgenomen. Dat zal je niet in dank worden afgenomen. Als je hier niet zo sterk in bent, kan je het persbericht laten schrijven of jouw persbericht laten nalezen.

8) Een goede mail opstellen

Een goed persbericht schrijven, is het halve werk. Je persbericht moet natuurlijk ook de journalist bereiken. Schenk daarom aandacht aan de mail. Verzend de mail vanaf een professioneel account en verzend het niet met hoge urgentie. Zelden is een persbericht zo belangrijk dat het een hoge urgentie moet krijgen. Voeg het persbericht ook gewoon aan de mail toe en niet als een bijlage. Zo wordt het niet tegengehouden door firewalls. Bijlagen kan je maar beter via een linkje toevoegen. Plaats ze bijvoorbeeld op de server van je bedrijf.

9) Onderhoud goede contacten met journalisten

De kans is groot dat een of meerdere journalisten je zullen contacteren. Dit is het moment om relaties aan te knopen. Je kan ook nagaan hoe ze het liefst persberichten ontvangen en welke persberichten ze al dan niet interessant vinden. Je kan je persbericht hier vervolgens telkens een beetje op afstemmen. Natuurlijk kruipt er zo wel wat extra tijd in, maar alle beetjes helpen. Per slot van rekening wil jij niet gewoon een persbericht schrijven, maar wil je dat men er ook wat mee aanvangt. En dan moet je soms meer doen dan louter één persbericht schrijven.

10) Volg een cursus persbericht schrijven

Moet jij vaker een persbericht schrijven? Dan kan je natuurlijk bij een persbericht schrijven tips doornemen, maar nog beter is het om voorafgaand aan persberichten schrijven cursussen te volgen die je hierop voorbereiden. Er zijn online cursussen die je kan volgen en er zijn ook bedrijven die op locatie trainingen geven. Hoe schrijf je een goed persbericht? Hoe schrijf je een persbericht dat wordt opgepikt? Het zijn vragen waarop zo’n cursus een antwoord biedt.

Het voordeel van zo’n cursus is dat je vaak voorafgaand aan een persbericht opstellen een voorbeeld krijgt, dat je heel wat handige tips krijgt en dat je nadien met de nodige steun aan de slag kan gaan. Een goede cursus is heel praktijkgericht en zorgt ervoor dat je omtrent persberichten schrijven voorbeeld na voorbeeld in de schoot geworpen krijgt. En dat kan later een grote hulp zijn.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here