Voor ondernemers is het lang niet meer voldoende om in de winkelstraat aanwezig te zijn. Zichtbaarheid en bekendheid moet via verschillende kanalen bekomen worden. Ook het internet is een ideaal middel om jouw doelgroep te bereiken. We denken niet alleen aan jouw website maar ook aan de aanwezigheid op social media. Van plan om jouw online aanwezigheid vorm te geven? Lees dan zeker onderstaande tips en aandachtspunten.
Aandachtspunten bij het kiezen van een domeinnaam
Wie een eigen website start, zal hiervoor ook een webadres moeten aanschaffen. Hoewel er diensten bestaan waarbij je gratis domeinnamen verkrijgt, zijn die diensten zelden een aanrader. Zeker wanneer je een professionele uitstraling wenst te bekomen, is dat het geval. Bij de keuze voor een geschikte domeinnaam zijn er bovendien nog een aantal andere aandachtspunten die hieronder zijn weergegeven.
Houd het simpel
Ken jij het exacte adres van jouw favoriete bakker? Misschien wel, misschien niet. Maar in het laatste geval ken je vast wel de weg ernaartoe. Bij een domeinnaam is dat vaak helemaal anders. De weg naar jouw website wijzigt immers voortdurend: zoekwoorden die vandaag succes hadden brengen de klant morgen misschien wel naar een concurrent. Idealiter kent de klant dan ook jouw domeinnaam om rechtstreeks bij jouw website uit te komen. Natuurlijk moeten mensen wel heel wat meer onthouden.
Gelukkig kan je zelf een en ander doen om de klant te helpen. Jouw domeinnaam simpel en eenvoudig houden, is alvast een aanrader. Idealiter kies je voor een domeinnaam van tien tot twaalf karakters en probeer je koppeltekens achterwege te laten. Vooral voor smartphonegebruikers is dat belangrijk. Ook onnodige ‘speciale’ tekens gebruik je maar beter niet.
Let ook op voor verkeerde presentaties. Bedrijven als IT SCRAP (itscrap.com), Who Represents (whorepresents.com) en Therapist in a Box (Therapistinabox.com) begingen eerder al de fout.
Tip: Via DNS Belgium kan je nagaan of een domeinnaam al dan niet geregistreerd is in één van de drie Belgische extensies.
Registreer ook alternatieven
Het registreren van een domeinnaam is geen dure investering. Vaak is het dan ook aangewezen om meerdere domeinnamen te registreren. Vooral bij moeilijkere domeinnamen is het aangeraden om ook afgeleiden of foute spellingswijzen te registreren, net zoals verschillende extensies. Voor de webshop schoen.be zou men bijvoorbeeld ook schoenen.be, schoen.com en schoenen.com kunnen registreren. In de praktijk blijken ze echter alle vier een andere eigenaar te hebben.
Opgelet: De extensies .brussels en .vlaanderen doen het nog niet zo goed. Voor een smartphonegebruiker is dat ook niet zo handig: een teveel aan tekens maakt het de klant moeilijk. Enkel indien je jouw website opsplitst per regio en de klant zo doorverwijst, kan dat wel interessant zijn.
Laat steeds een www-prefix instellen
‘Http://’ hoef je al langer niet meer in te tikken. In het geval van ‘www’ is dat echter niet altijd zo. Dat is immers enkel het geval indien het hostingbedrijf een www-prefix instelde. Is dat niet het geval? Neem dan even contact op met het hostingbedrijf en vraag hen om het nodige te doen. Steeds meer websitebezoekers surfen immers via hun smartphone: ‘www’ schudden zij al lang niet meer uit hun vliegensvlugge vingers.
‘Https’ is de nieuwe norm!
Google gaf het in 2014 al aan: een beveiligde https-verbinding zou de zoekresultaten stimuleren. Sindsdien is ‘https’ dan ook uitgegroeid tot de nieuwe norm, zelfs wanneer je geen persoonlijke gegevens prijsgeeft op de website in kwestie. Voor de bezoeker biedt het dan ook de zekerheid dat hij zich wel degelijk op de website van het bedrijf bevindt en dat zijn gegevens bescherming genieten. Als je er ook op SEO-niveau jouw graantje van kan pikken, is dat een extra voordeel. Een SSL-certificaat verkrijg je tegenwoordig al voor enkele tientjes. Er bestaan zelfs gratis varianten.
Aandachtspunten bij een website voor de onderneming
Met een eigen domeinnaam kan je al snel mailadressen configureren. Natuurlijk wil je er ook veel meer mee doen dan enkel dat. Een eigen website is immers zowel jouw visitekaartje als jouw digitale brochure en verkoper bij uitstek. Maar ook bij het (laten) maken van een website voor jouw onderneming, zijn er een aantal aandachtspunten die je maar beter goed doorneemt.
Aandachtspunten bij het ontwerp van de website
Meestal zal een websiteontwerper voor jou aan de slag gaan. Vraag bij de aanstelling van zo’n ontwerper steeds naar een aantal referenties in combinatie met een prijsmarge. Test de websites om zo de kwaliteiten van de ontwerper na te gaan. Zelfs zonder technische scholing zal je vast merken of een website al dan niet gebruiksvriendelijk is.
Geef zelf steeds concreet aan hoe je denkt over de website en wat je ermee wilt bereiken. Surf op het net en laat je inspireren door andere websites. De websiteontwerper betrek je al vroeg in deze fase: wat is volgens de ontwerper mogelijk? Durf samen te brainstormen en maak een ‘bouwplan’ op waarbij ook tijdsafspraken worden gemaakt.
Overigens is het aan te raden om een contentmanagementsysteem in te laten bouwen. Dat staat jou toe om zelf de website te actualiseren door nieuws te melden, blogs aan te maken of pagina’s te wijzigen. Zo moet je niet iedere keer opnieuw de websitebouwer contacteren, die dergelijke kleine aanpassingen telkens weer zal factureren.
Bereikbaar via verschillende toestellen
Een hedendaagse website moet steeds bereikbaar zijn, ongeacht of je surft via een laptop of via een smartphone. Vroeger koos men daarom voor een alternatieve mobiele versie van de bestaande website, maar tegenwoordig is een zogenoemd responsive design een betere keuze. Hierbij behoud je het klassieke webadres maar past de lay-out van jouw website zich aan in functie van de schermgrootte van het toestel.
Ook hier is het belangrijk om te vertrekken van het kleinste smartphonescherm: ontwerp alles opdat het ook op het kleinste scherm zichtbaar zou zijn. Dan weet je immers dat je ook bij de grotere schermen goed zit. Beperk de inhoud op de mobiele weergave hoe dan ook tot het essentiële, maar maximaliseer de mogelijkheden door bijvoorbeeld de functionaliteiten van het aanraakscherm te koppelen aan veegbewegingen of gebruik te maken van de gps-functie van de smartphone.
Extra reden: ook Google houdt rekening met het aanwezig zijn van een responsive webdesign. Het zou jou helpen om hoger te scoren in de zoekresultaten.
Niet alle kleuren zijn geschikt
Het design van de website zal zich laten inspireren door de doelgroep. Toch zijn er een aantal kleuren die je maar beter niet gebruikt, terwijl andere kleuren zich echt niet goed laten mixen. Er bestaan verschillende online hulpmiddelen om jou te helpen zoeken naar passende tinten. Denk onder andere aan de tool ColorMatch Remix van HLRnet. Minstens even handig is Color Contrast Analyzer: een tool voor de contrastanalyse tussen twee kleuren. Op het net zijn er talloze varianten te vinden.
Aanwezigheid op sociale media
Steeds meer bedrijven creëren tegenwoordig ook pagina’s op social media. Een goed idee. Onder andere Facebook, Twitter en LinkedIn zijn zeker niet ongewoon. Dergelijke pagina’s kan je via het sociale netwerk zelf promoten, maar idealiter leg je ook een link aan tussen sociale media en jouw website. Dat doe je onder andere door onderling naar elkaar te verwijzen. Afronden doen we met twee tips die rechtstreeks verbonden zijn aan dergelijke sociale netwerken.
Weeg jouw berichten goed af
Sowieso gebruik je jouw sociale media niet alleen om updates de wereld in te sturen. Alleen informatie over gewijzigde openingsuren of een nieuwe verpakking, zal na verloop van tijd nog maar op weinig interesse kunnen rekenen. Er zijn reeds verschillende onderzoeken uitgevoerd naar hoe het dan wel moet. Onder andere de studie van Wientraub & Litwinka, zoals verschenen in ‘The complete social media community manager’s guide: essential tools and tactics for business success’, wint hierbij aan succes.
Volgens die studie zou de meest effectieve methode de 50/30/20-methode zijn: 50% nieuws, 30% persoonlijk en 20% zakelijk. Ook zouden vier tot vijf wekelijkse positieve en eenvoudige berichten aangeraden zijn. Uiteraard worden ze best voorzien van foto’s die extra in het oog springen.
Optimaliseer het beheer van sociale media
Het beheren van diverse sociale kanalen kan een tijdrovende bezigheid zijn. Zeker indien je eenzelfde bericht via verschillende kanalen gaat verspreiden. Gelukkig bestaan er ook een aantal hulpmiddelen. Zo kan je via diverse interfaces eenvoudig meerdere sociale netwerken managen. Denk onder andere aan Hootsuite, Buffer en Postfity. Voor Twittergebruikers is TweetDeck een aanrader terwijl je voor Google Plus dan weer kan kiezen voor Friends+Me.
Vroeger was ook Klout.com gegeerd in het sociale medialandschap. Via deze dienst kon men de populariteit op sociale media nagaan. De dienst werd echter op 25 mei 2018 opgedoekt. Onder andere PeerIndex en Kred zouden volgens sommigen valabele alternatieven zijn. Toch wisten ze me nog niet helemaal te overtuigen. Ken jij een ideaal alternatief? Laat dan zeker een reactie achter.