DELEN

Een fysieke winkel verhuizen heeft heel wat voeten in de aarde. Een webshop verhuizen gaat veel eenvoudiger. Toch zal je niet zomaar een webshop verhuizen. Aan een webshop verhuizen gaat een hele voorbereiding vooraf. Wil je succesvol jouw webshop verhuizen? Dan blijken onderstaande zes stappen cruciaal te zijn. Hieronder doe ik ze uit de doeken maar geef ik ook een aantal praktische tips mee. Zo maak je van jouw webshop verhuizen een succesverhaal.

# 1. Een webshop verhuizen = kiezen voor een geschikt systeem

Er zijn diverse aanbieders van webwinkelsystemen en allemaal hebben ze hun eigen voor- en nadelen. Ze variëren op basis van prijs, koppelingen met betaalproviders, opgelegde grenzen, gebruiksvriendelijkheid, lay-out en personalisatiemogelijkheden. En op basis van al die factoren, koos jij een ideaal systeem. Niet eenvoudig.

Anderzijds is de markt voortdurend in beweging. Misschien focus jij je vandaag wel op een nieuw cliënteel of ben je nieuwe producten beginnen aanbieden. Koos je voor een internationale groeimarkt? Dan zal ook jouw webshop evolueren. En misschien volstaat jouw klassiek systeem dan niet langer, waarna je niets anders kan dan jouw webshop verhuizen. Dat is logisch.

Ga in de eerste plaats op zoek naar een nieuw systeem. En doe dat niet zomaar. Schets de vereisten waaraan het nieuw systeem moet voldoen en denk ook na over budgettaire bekommernissen. Maak een overzicht van kandidaat-webshopsystemen en rangschik ze op basis van geschiktheid, door vooraf hun voor- en nadelen te analyseren. Lees reviews en verricht het nodige onderzoek. Een slechte keuze hoort immers een taboe te zijn.

Heb je uiteindelijk een nieuw systeem gekozen en ben je helemaal zeker van jouw stuk? Goed, want pas dan kan je ook effectief jouw webwinkel verhuizen. Of toch indien je dat succesvol hoopt te doen.

# 2. Maak een overzicht van alle content

De verhuizing is een ideaal moment al jouw content onder de loep te nemen. Ga na welke producten, welke beeldmaterialen, handleidingen of productbeschrijvingen al dan niet nog relevant zijn. Doe dat niet zomaar, maar bespreek ook een en ander met de online marketeer of met de verantwoordelijken van de salesafdeling. Indien een product niet langer wordt gekocht, is het misschien wel tijd om het uit het assortiment te schrappen. De verhuizing is een ideaal moment om een en ander te analyseren. Doe dat dan ook en maak er een grondig overzicht van, opdat meteen ook duidelijk is wat je ook effectief moet verhuizen en waar nieuwe input noodzakelijk is.

Noteer daarom duidelijk welke content moet worden overgenomen en waar nieuwe content wenselijk is. Ga meteen aan de slag en maak alvast de nieuwe content aan. Contacteer betrokkenen en stel een planning op. Zorg dat alles klaar is wanneer je ook effectief jouw webshop verhuizen gaat.

# 3. Maak zowel een back-up als een export

Maak altijd eerst een back-up van jouw webwinkel. Je weet maar nooit… Dankzij zo’n back-up kan je eenvoudig een en ander herstellen. Zelfs indien de verhuizing in eerste instantie succesvol lijkt te zijn. Het tegendeel kan immers altijd blijken.

Vervolgens maak je een export van jouw database. Dankzij zo’n export kan je jouw database eenvoudig in het nieuwe systeem importeren. De voorwaarde is natuurlijk wel dat het nieuwe systeem zo’n import toestaat, maar daar hielt je bij de selectie vast al rekening mee? Toch? Vergeet tot slot ook niet rekening te houden met jouw overzicht en waar mogelijk al meteen de nieuwe content te voorzien. Dan kan je ook dat meteen importeren. En dan gaat jouw webshop verhuizen net zo eenvoudig.

# 4. Importeer in jouw nieuw systeem

Op basis van de gemaakte export kan je nu ook echt met het importeren beginnen. Nu zal je écht jouw webshop verhuizen. Tracht waar mogelijk om de structuur van de URL’s te behouden, net zoals jouw paginatitels, h1-tags, de productomschrijvingen en de afbeeldingen. Zo hoeft een gewijzigde achterliggende code nog niet in een andere online vindbaarheid te resulteren. Consulteer bij twijfel even jouw online marketeer. Je kan overigens ook aan de huisstijl sleutelen, maar dat hoeft natuurlijk geen verplichting te zijn. Ook dat kan je met de marketeer bespreken.

# 5. Een webshop verhuizen is testen en nog meer testen

Ga meteen aan het testen en voer alle voorraadaantallen ook in. Zet jouw oude webshop uit om de voorraadtelling accuraat te houden. Maar ga bovenal aan het testen, eventueel op basis van enkele fictieve bestellingen. Is de bijhorende domeinnaam intussen definitief gelinkt? Dan kan je nu pas alle interne links koppelen. Vergeet dat niet.

# 6. Zet jouw oude webshop uit

Voorzie steeds een overlap tussen de livegang van het nieuwe systeem en de stopzetting van het vorige. Een overlap van zo’n twee maanden wordt aangeraden. Dan kan je bij problemen sneller schakelen en kan je soms nog even over jouw schouders kijken. Zo maak je van een webshop verhuizen een succesverhaal.  

Een webshop verhuizen is niet zo moeilijk

Om een webshop te verhuizen hoef je niet gezegend te zijn met academische kennis. Het gaat vaak eenvoudiger dan je denkt en eigenlijk kan het al in zes eenvoudige stappen. De voorwaarde is natuurlijk wel dat zowel jouw oud als nieuw webshopsysteem zo’n soepele overgang toestaat.

Hoe dan ook is een webwinkel verhuizen veel eenvoudiger dan jouw fysieke winkel verhuizen. Neem dat maar van me aan. Want jouw voorraad blijft immers steeds op dezelfde plek, het is enkel de bestelomgeving die je ook echt zal verhuizen. Lukt het je echter toch niet helemaal zelf? Geen zorgen, want de meeste aanbieders bieden ook een verhuisdienst aan. Zij kunnen zelfs jouw webshop voor jou verhuizen. Tjah, voor een nieuwe klant doet men echt wel moeite… Jij toch ook?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here