DELEN

De term Voice over Internet Protocol zal je misschien niet meteen iets zeggen. De afkorting ervan, VoIP, heb je misschien al vaker gezien. Het is een andere manier van telefoneren dan de klassieke telefonie die je al heel je leven kent. Een van de redenen waarom je er waarschijnlijk zelf nog niet veel over hebt gehoord, is omdat het voornamelijk gebruikt wordt in bedrijven. Bij mensen thuis zijn de voordelen van VoIP minder interessant. In dit artikel kom je meer te weten over wat VoIP nu net inhoudt. 

Wat houdt VoIP nu juist in?

Zoals hierboven al is gezegd, staat VoIP voor Voice over Internet Protocol. Je kan het misschien al een beetje van de naam afleiden, maar bij deze vorm van telefonie maak je gebruik van een andere soort telefooncentrale. In tegenstelling tot bij de klassieke telefonie bevindt de telefooncentrale bij VoIP zich in de cloud. Een andere naam die je zou kunnen geven hieraan is dus ook cloud telefonie. 

Bij VoIP bel je ook niet naar telefoonnummers, maar naar IP-adressen. Het is met andere woorden gelinkt aan het internet waardoor de kosten van de gewone telefooncentrale wegvallen. De overschakeling van klassieke telefonie naar cloud telefonie heeft soms wel wat voeten in de aarde. Daarom is het minder interessant om al deze kosten te maken indien je erover zou nadenken om in je woning ook over te schakelen naar dit type van telefonie. Daarnaast moet je ook van provider overschakelen wanneer je naar VoIP telefonie wil veranderen. Indien je tevreden bent van je provider, is het aan te raden om hierbij te blijven. 

Waarom schakelen bedrijven over naar VoIP?

Waarom schakelen bedrijven over naar VoIP

Er zijn verschillende redenen waarom bedrijven overschakelen naar VoIP of cloud telefonie. Een van de belangrijkste redenen is natuurlijk het financiële plaatje. Zoals hierboven al is gezegd, is dit type van telefonie gelinkt aan een internetverbinding. Je hoeft dus geen extra kosten te maken op dat gebied. Wel wordt er aangeraden om een extra verbinding te voorzien wanneer je weet dat er binnen je bedrijf heel veel zal getelefoneerd worden. Gebruik je dezelfde verbinding, dan kan de kwaliteit van de telefoongesprekken verslechteren. 

Anderzijds zorgt bellen via het internet er ook voor dat internationale gesprekken je niets extra kosten. Wanneer je gebruik zou maken van een telefoonabonnement kunnen de kosten hiervoor hard oplopen.

Een ander voordeel is dat je altijd bereikbaar bent, waar je ter wereld ook zit. Wanneer je bijvoorbeeld voor een zakenreis aan de andere kant van de wereld zit, kan je ook perfect gebruik maken van VoIP. Zo hoef je op die manier geen persoonlijke telefoonnummers door te geven aan klanten 

Dit zijn natuurlijk slechts enkele voordelen en redenen om over te schakelen naar VoIP, maar lees je gerust in via informatie op het internet wanneer je erover nadenkt de switch te maken. 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here