Het is niet altijd gemakkelijk als ZZP’er om je diensten zichtbaar te maken aan de rest van de wereld. Je hebt het vaak druk genoeg met de dagelijkse werkzaamheden en er is niet altijd voldoende tijd om aan promotie te denken. Toch is die promotie van groot belang! Zolang jij niet zichtbaar bent, zal er niet of minder snel gebruik gemaakt worden van je diensten. Behalve online aanwezigheid is het ook van belang om in de ‘fysieke wereld’ zichtbaar te zijn. Gelukkig zijn er een aantal manieren waarop dit heel gemakkelijk kan!
Visitekaartje
Een van de belangrijkste fysieke uitingen is het visitekaartje. Of je nu een zakelijk gesprek hebt of toevallig iemand tegen komt – het is altijd gemakkelijk om visitekaartjes op zak te hebben. Of de ontvanger deze nu zelf gebruikt of ergens achterlaat; jouw visitekaartjes moeten de wereld in! Je kan online vaak gemakkelijk en snel kiezen uit vele designs. Je hoeft vervolgens alleen maar je gegevens aan te vullen en klaar is Kees! Binnen een week liggen er honderden visitekaartjes keurig in een doosje bij je op de deurmat.
Stickers
Een gedurfde manier van promotie is het gebruik maken van de tactieken van guerrilla marketing. Guerrilla marketing is een enigszins brutale, low-cost vorm van promotie met een hoog eindresultaat. Nu ben je misschien geen groot reclamebureau, maar ook als ZZP’er kun je hier mee aan de gang. Laat bijvoorbeeld stickers drukken en laat jou sticker achter op plaatsen waar je doelgroep te vinden is. Een personal trainer kan bijvoorbeeld (stiekem) zijn sportieve reclame stickers achterlaten bij verschillende sportscholen of wandelroutes in de omgeving. Of misschien zelfs op het ijs schap van de supermarkt! Hoe brutaler de actie, hoe groter de kans dat het onthouden wordt!
Posters en flyers
Een andere vorm van fysieke print promotie is het gebruik van posters en flyers. In de reclame worden deze middelen vaak gebruikt om een campagne te ondersteunen, maar als ZZP’er kun je ze ook gebruiken om jou dienst te promoten. De meeste bedrijven hebben absoluut geen commentaar als je een paar flyers bij ze op de balie legt; en je weet maar nooit wie er een flyer mee naar huis neemt! Hoe gerichter je de printuitingen communiceert, hoe groter de kans dat je de juiste mensen bereikt. Een freelance architect kan zijn posters bijvoorbeeld op vervallen gebouwen hangen, of zijn flyers achterlaten bij bedrijven die toe zijn aan een renovatie project.
Wat doe jij al om jezelf zichtbaar te maken naar de buitenwereld?