DELEN

Wanneer je gaat adverteren in Google Ads wil je natuurlijk je doelgroep zo efficiënt mogelijk bereiken. Daarom geef je de zoekwoorden aan waarop je gaat adverteren. Wanneer ze die zoekwoorden intikken, wil je dat ze jouw website zien verschijnen en bij jou terechtkomen. Zo kan Pepsi dat bijvoorbeeld doen op zoekwoorden als frisdrank of prik, maar de vraag stelt zich of het ook mag adverteren op de merknaam van een concurrent als Coca-Cola. In principe wel, maar er zijn een aantal regels waaraan je je moet houden. Dat blijkt ook uit de rechtspraak van het Europees Hof van Justitie.

Adverteren op de merknaam van een concurrent niet principieel verboden

Het heeft wel vaker voor juridische discussies gezorgd, maar over het algemeen geven de Belgische rechters aan dat het principieel niet verboden is om te adverteren op de handelsnaam of merknaam van een concurrent. In feite mag je dus perfect adverteren op de merknaam van een concurrent.

Er stelt zich wel een probleem wanneer er verwarring mogelijk is. Het adverteren mag dus niet op zo’n manier gebeuren dat potentiële klanten worden misleid en denken dat ze zijn uitgekomen bij het bedrijf van wie de merknaam is. Bij het adverteren op een handelsnaam geldt dan wel automatisch de voorwaarde dat beide bedrijven in dezelfde regio actief moeten zijn, terwijl er bij het adverteren op de merknaam van een concurrent enkel wordt gekeken naar het gebied waarvoor de bescherming geldt.

Onder welke voorwaarden mag je adverteren op de merknaam van een concurrent?

Adverteren op de merknaam van een concurrent is met andere woorden toegestaan, maar dan moet je er wel voor zorgen dat er geen verwarring mogelijk is. In de praktijk zijn er alsnog een aantal regels waarmee je rekening moet houden wanneer je wilt adverteren op de merknaam van een concurrent:

  • Je mag jezelf niet voordoen als de concurrent
  • De doorsnee internetgebruiker moet eenvoudig kunnen zien dat het gaat om jouw aanbod en niet om dat van de concurrent op wiens merknaam je adverteert
  • Je advertentie mag geen afbreuk doen aan de wervende kracht van dat concurrent (je kan het bv. niet gebruiken om aan te geven dat het geen goed merk is en vervolgens naar je eigen merk verwijzen)
  • Het adverteren op de merknaam van een concurrent moet een geldige oorzaak hebben (bv. een alternatief product aanbieden en niet om een namaakproduct aan te bieden)
  • Je moet de regels met betrekking tot vergelijkende reclame respecteren

Voorbeeld geldig adverteren op merknaam van een concurrent

Foot Locker adverteert voor de verkoop van zijn Nikeschoenen op de merknaam Nike. Nochtans verkoopt Nike ook zelf schoenen via haar eigen website en is het dus een concurrent van Foot Locker. Het is echter meteen duidelijk dat het gaat om het bedrijf Foot Locker en dat zij de schoenen niet produceren, maar gewoon verkopen. Ook wanneer je naar de website surft, is er geen verwarring mogelijk. Foot Locker mag adverteren op de merknaam van haar concurrent Nike.

Voorbeeld onrechtmatig adverteren op merknaam van een concurrent

Met het adverteren op een merknaam van een concurrent mag je geen verwarring veroorzaken. Het is dan ook niet toegestaan om te doen uitschijnen dat jij eigenlijk die concurrent bent. Dat is in onderstaand voorbeeld wel het geval, waarbij een concurrerend bedrijf zich voordoet als het bedrijf Isolteam en zo verwarring veroorzaakt:

© GBL Studio, 22 mei 2017

In dit geval kan Isolteam actie ondernemen. Het kan rechtstreeks bij Google een klacht indienen en vragen om de advertentie offline te halen, maar zo nodig kan het ook naar de rechtbank stappen en via de juridische weg zelfs een schadevergoeding trachten te bekomen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here