Het draait tegenwoordig allemaal om online marketing technieken en strategieën. Je website moet helemaal SEO ready zijn en zonder AdWords campagne hoor je er eigenlijk niet meer bij. Dat online landschap is natuurlijk hartstikke hip en inderdaad, je kan er een grote doelgroep mee bereiken. Maar ook de traditionele marketing technieken kunnen nog altijd evenveel effect hebben als dat ze vroeger ooit hadden. Heb je dus geen zin in al dat online gedoe, en blijf je liever dicht bij jezelf? Met deze ‘offline’ promotie technieken bereik jij je doelgroep zonder er een computer voor te hoeven openen!
1. Hand-out promotiematerialen
Om te beginnen is het natuurlijk altijd belangrijk om voldoende promotiematerialen op zak te hebben die je gemakkelijk uit kunt delen. In plaats van een website url te brabbelen, kun je natuurlijk veel beter een visitekaartje meegeven. Of wat dacht je van een toffe brochure of flyer met alle informatie over jouw onderneming samengevat in een interessant printje? Het ontwerpen van deze materialen kun je gemakkelijk online doen bij specialisten zoals Flyerzone. Wanneer jij een ontwerp aanlevert zorgen zij er vervolgens voor dat je materialen van professionele kwaliteit ontvangt.
2. Print campagne
Toen Apple en Blackberry nog fruit waren werd er veel gebruik gemaakt van traditionele print campagnes. Posters, flyers en brochures die op specifieke locaties gehangen werden om een doelgroep te bereiken. Deze print campagne materialen kun je op allerlei manieren gebruiken. Van een poster in de supermarkt tot een grote poster in een bushokje. De locaties van deze print uitingen hangen natuurlijk helemaal af van je doelgroep analyse. Waar jouw doelroep komt; hangt een poster van jouw onderneming.
Tip: Niet alleen is deze print campagne geschikt om je doelgroep te bereiken, het kan je ook helpen met het vinden van het juiste personeel!
3. Guerrilla marketing
Misschien kun je jezelf de grote gele kabouters nog wel herinneren die in heel Nederland en België te zien waren. Een guerrilla stunt van telefonie bedrijf Tele2 die hier zeker de aandacht mee getrokken heeft. Dat is het doel van Guerrilla marketing. Op een unieke, opvallende wijze de aandacht trekken. Deze marketing techniek wordt dan ook veel gebruikt voor doelen zoals bijvoorbeeld Unicef, maar ook organisaties als bijvoorbeeld McDonalds hebben er geen probleem mee om een wit fietspad om te toveren tot gele McDonalds frietjes. Niet alleen wordt jouw onderneming zichtbaar richting tal van voorbijgangers – de hoeveelheid gratis publiciteit is wanneer je het goed aanpakt onbetaalbaar!